• Anonym (Fotboll?)

Från vilken ålder har era barn förväntats träna i lagkläder?

Vi har ett barn som spelar fotboll i "fotbollsskola". Nästa år är det tänkt att hen ska börja spela "på riktigt", i lag. Jag började titta på detta idag och förvånades över att barnen från sju års ålder förväntas träna i lagets kläder. Det är obligatoriskt med matchtröja, träningströja, shorts och strumpor från laget. Om man någon gång behöver överdragskläder, ska också dessa köpas från klubben. Allt ska dessutom vara försett med trycka initialer och/eller namn som ska vara korrekta. Man kan alltså inte köpa begagnat.

Är det så här generellt? Jag hade förvisso en kort karriär inom fotboll, men vi hade inga krav på träningskläder och matchtröjorna fick man inte med hem utan tvättades efter varje match av en förälder. Dessa var enbart numrerade.

Dels känns det väldigt dyrt att köpa en komplett uppsättning träningskläder till en sjuåring och dels känns det extremt miljöomedvetet att inte kunna köpa begagnat eller sälja vidare.

• Svar på tråden Från vilken ålder har era barn förväntats träna i lagkläder?
  • Anonym (Stina)

Vi hade samma men träningsset ingick i medlemsavgiften dvs matchtröja, träningströja, strumpor och shorts. Matchtröjan är lån och lämnas tillbaka efter en säsong. 

De flesta brukar köpa träningsoverall också. Initialer eller namn så man kunde särskilja tre Theo, tre Viktor, tre Alma, tre Elsa osv

Men alla hade inte namn. Klubben har också en Facebooksida där folk köper/säljer/skänker begagnade saker som overaller oabsolut 
    Jämfört med kompisen som köpte konståkningsskridskor för ca 12000 blev det nästan billigt... 

Men håller med i övrigt. En förälder skänkte en uppsättning T-shirt vid ett tillfälle. De fick absolut inte träna i dem sa tränarna. Ingen klubb som ligger högt upp ens i seriesystemet. 

Vi hade också träningskläder när jag spelade men ingen så något om någon hade andra kläder. Det var ju bara smidigt att dela upp lagen för olika moment. Alla med gröna klubbtröjor till höger och resten åt andra hållet, funkade hyfsat 50/50 vill jag minnas alternativt väst på de gröna tröjorna.  

• Anonym (Fotboll?)
    Anonym (Stina) skrev 2025-09-10 16:03:48 följande:

Vi hade samma men träningsset ingick i medlemsavgiften dvs matchtröja, träningströja, strumpor och shorts. Matchtröjan är lån och lämnas tillbaka efter en säsong. 

De flesta brukar köpa träningsoverall också. Initialer eller namn så man kunde särskilja tre Theo, tre Viktor, tre Alma, tre Elsa osv

Men alla hade inte namn. Klubben har också en Facebooksida där folk köper/säljer/skänker begagnade saker som overaller oabsolut 
    Jämfört med kompisen som köpte konståkningsskridskor för ca 12000 blev det nästan billigt... 

Men håller med i övrigt. En förälder skänkte en uppsättning T-shirt vid ett tillfälle. De fick absolut inte träna i dem sa tränarna. Ingen klubb som ligger högt upp ens i seriesystemet. 

Vi hade också träningskläder när jag spelade men ingen så något om någon hade andra kläder. Det var ju bara smidigt att dela upp lagen för olika moment. Alla med gröna klubbtröjor till höger och resten åt andra hållet, funkade hyfsat 50/50 vill jag minnas alternativt väst på de gröna tröjorna.  

Det låter ändå vettigare med matchtröja till låns än att behöva köpa alt nytt. Ibland byts också sponsor och då måste man köpa nytt igen. Det här får mig att vilja neka barnet just fotboll, för det känns orimligt och omodernt 

Jag köper referensen till konståkning, men till nybörjare som just lär sig åka, finns det klart billigare alternativ. Det känns orimligt att lägga nästan 2000 kronor på kläder om barnet bara vill spela fotboll en säsong.

• Grässtrå77

Tshirt, shorts och strumpor är ju roligt för barnen att ha i lagets färger, det var absolut en del av hela upplevelsen för mina barn. Har varit lika i alla lagsporter så inget specifikt för fotboll. Vi har även köpt overall tidigt och barnen har använt dessa massor på fritiden. 

Men matchtröjor känns väldigt onödigt. Och att behöva köpa nya ställ för att man byter sponsor suger rejält, men det får man bara tugga i sig.

• Anonym (Mamma till 5)

Mina barn har aldrig behövt lagkläder till träning. Matchställ har de fått låna, antingen tar man hem själv och tvättar eller så har föräldrarna turats om med tvätten. Klubboverall/tröja har heller inte varit obligatoriskt. De har spelat upp till ca 16 år, i 3 olika klubbar. Bor i en landsbygdskommun, kanske är skillnad mot storstan?

• Anonym (Fotboll?)
    Grässtrå77 skrev 2025-09-10 17:54:49 följande:

Tshirt, shorts och strumpor är ju roligt för barnen att ha i lagets färger, det var absolut en del av hela upplevelsen för mina barn. Har varit lika i alla lagsporter så inget specifikt för fotboll. Vi har även köpt overall tidigt och barnen har använt dessa massor på fritiden. 

Men matchtröjor känns väldigt onödigt. Och att behöva köpa nya ställ för att man byter sponsor suger rejält, men det får man bara tugga i sig.

Om det är frivilligt är det en sak. Men att det ska vara obligatoriskt med overall som kanske används en handfull gånger? I vårt fall lockar kompisarna mer än fotboll och sannolikheten att karriären blir en säsong kort är stor. Nu känner jag mig väldigt lite sugen på att låta barnet testa på. 
  • Anonym (Fotboll?)
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2025-09-10 18:08:58 följande:

Mina barn har aldrig behövt lagkläder till träning. Matchställ har de fått låna, antingen tar man hem själv och tvättar eller så har föräldrarna turats om med tvätten. Klubboverall/tröja har heller inte varit obligatoriskt. De har spelat upp till ca 16 år, i 3 olika klubbar. Bor i en landsbygdskommun, kanske är skillnad mot storstan?

Det låter ju sundare. Jag kan också köpa om äldre barn förväntas dyka upp i klubbkläder eftersom de representerar kubben, men sjuåringar? Kom igen! De vet knappt skillnad på eget och moståndarmål. 
  • Anonym (123)

Jag kommer ihåg när jag själv spelade och kände mig typ professionell för att jag kom upp i en nivå där vi fick sponsrade t-shirts som vi hade på träning och uppvärmning, innan det så var det bara på match som spelarna hade likadana kläder (men även i det laget så kunde jag ha mitt gamla lags shorts på träning som var en helt annan färg). 

Men nu för tiden så verkar det vara standard att alla har en uppsättning träningskläder så att alla har lika på träning från start. 

Just det där med namn och initialer på träningskläder är något jag tycker är onödigt just utifrån att då försvinner ju alla möjligheter att köpa och sälja begagnat. 

Har varit lite olika om matchtröjorna varit något som varje spelare köpt eller om det varit någon som tillhandahålls från klubben och delas ut. 

Men det har i alla fall varit så att man inte behöver köpa nya träningskläder bara för att det kommer nya sponsorer och liknande utan man har kunnat ha kvar det gamla så länge det passar/är helt.

Däremot om man bytt märke på leverantör av match/träningskläder så har man förväntats att köpa nytt. Men det har varit lite sådär att klubben går ut och sagt att man måste (pga hur avtalet med den nya leverantören ser ut) men att tränarna i lagen inte har brytt sig. 

• Anonym (123)

Kan tillägga att det inte varit någon skillnad beroende på om det vart breddklubb på landsbygden eller mer elitsatsande klubb. Enda tydliga skillnaden där är att elitklubben kommer med uppmaningar om att ha lagkläder på resan till träningsläger, cuper mm medan breddklubbarna bara brytt sig gällande match och träning men att man kan klä sig som man vill när man reser med laget. 

• Anonym (Es mamma)

Mitt äldsta barn spelade fotboll i ett antal klubbar på orten där vi bor och matchställ fanns i laguppsättning. Det behövde inte var och en själv ordna.
    Har ganska lik erfarenhet som svar #1
    Man var inte heller tvungen att ha initialer vilket gjorde andrahandsmarknaden enklare, vi både köpte och sålde när klubben ordnade bytesdagar. 
    Det vi la mest pengar på var nog skor, passade på när Stadium hade ta 3 betala för 2 och fotbollsskor var inkluderat. Då kunde sonen få två par i nuvarande storlek att varva och sen tog vi ett par i nästa storlek.

• Anonym (V)

Mitt barns klubb har inga krav alls angående vad de har för kläder. Det har aldrig ens nämnts. Vissa har klubbens kläder men långt ifrån alla. Skulle säga att de flesta inte har det faktiskt. Matchkläder får de låna av klubben.

• Anonym (p)

Det är olika med olika klubbar. De stora klubbarna förväntar sig detta från scratch.

• cosinus

Våra har inte haft krav på det vid träning.

Men jag kan se vissa fördelar med det ändå.

En är ju att ser alla likadana ut så behöver man inte västar åt alla när man delar lag. 

Man slipper jakt på coola tröjor fotbollströjor. Annars kan de ofta bli tävling i att ha de coolaste stjärnornas tröjor att träna i.

Man kan som tränare på en anläggning fort avgöra om kvarglömda saker tillhör ens eget lag eller inte.

Därmed säger jag inte att fördelarna överväger nackdelarna. Personligen tycker jag att man i väldigt låg ålder borde få träna i precis vad man vill bara det är rimligt funktionellt.

Svar på tråden Från vilken ålder har era barn förväntats träna i lagkläder?