• Anonym (L.T)

Han vet inte om han hade stannat kvar om jag blev gravid och inte kunde göra abort.

Jag och min sambo är 24 och 25 år gamla och har varit tillsammans i 1,5 år. Jag älskar honom djupt och vill inget hellre än att ha en fram med honom! 

Varken han eller jag vill ha barn, och det känns bra att det är så. Igår frågade jag honom om han hade stannat kvar hos mig om jag blev gravid, upptäckte det för sent och inte kunde göra abort. Hans svar var ?Jag vet inte?. Jag blev så ledsen inombords för att för mig borde det vara ett ?Självklart hade jag det, vi är ju två i detta?. Jag ifrågasatte detta och han svarade ?Det beror på. Hade du ljugit om en graviditet hade jag ju stuckit. Men annars hade jag väl inte det?. Är det den synen på mig han har, att jag skulle kunna ljuga om en graviditet? Och just att han säger ?Annars hade jag VÄL inte det?? Jag blir ledsen av att veta att jag inte hade kunnat räkna med honom i en sån situation. Det känns ungefär som att han inte älskar mig tillräckligt mycket för att stanna om något sånt skulle hända. Överdriver jag? 

Han är även en ganska stängd person som inte pratar så mycket om känslor. Så jag får sällan höra vad jag betyder för honom, om jag är viktig och liknande. I början av vårt förhållande var han väldigt bra på det men när vi väl blev tillsammans så blev det bara mindre och mindre. Och att då få höra en sån här sak gjorde bara väldigt ont typ?

Överdriver jag? Är jag för känslig? 

• Svar på tråden Han vet inte om han hade stannat kvar om jag blev gravid och inte kunde göra abort.
  • Anonym (H)
    Anonym (Hindsight is 20/20) skrev 2025-09-10 20:43:31 följande:

Min far sa vid 25 när han läste en tidningsartikel om en hemsk olycka att om min mor förlorade sina ben, då skulle han helt säkert lämna henne för han ville inte släpa på en trasig människa genom livet.

Hon borde verkligen ha lämnat honom då.

Håller med, hemskt att säga så.
  • Anonym (E)

Oj, ja självklart kan p-medel inte funka, oftast funkar det men det händer, dock ovanligt att det upptäcks för sent för att abort ska vara ett alternativ 

Nu är du ju ung men att fråga hypotetiska frågor där man bara vill ha ett svar är en sämre väg att gå, det är väl bra att ta upp abortfrågan men det kan man göra mindre laddat, "har du hört om preventivmedel som inte funkar, hur skulle du ställa dig till det?" Så kan man snurra vidare på det om man vill och känner att man behöver 

• Anonym (Livia)

Alltså, för mig låter det här som när folk frågar sina partners om de skulle älska dem "även om dom var en mask"? Du tycker att det bara finns ett rätt svar och alla andra betyder att hela relationen är fel. När det är en väldigt hypotetisk situation utan många viktiga variabler. 

Oavsett vad han säger nu, kommer han kanske känna något helt annat i framtiden om ni står där, om nåt år, har råkat klantat er med skydd och du är plötsligt gravid i v.20 utan att ha märkt det. Det är i grund och botten en orättvis fråga, som inte är helt genuin för du kan inte acceptera hans svar för vad det är. Det här betyder ju inte att han inte älskar dig eller inte skulle stötta dig i olika situationer i livet. Jag skulle inte stirra mig blind på det här. 

• Anonym (TuffBrud)

Alltså nu kan du väl ändå inte bli upprörd över en fullständigt påhittat scenario? 
    Sen fick du ju faktiskt ett ärligt svar. 
    Han vet ju inte, för vem fan vet hur man hade reagerat när något sånt sker? 
    Sen kan man ju önska att han hade varit smidigare i sitt svar. Men då vet du ju iaf vem du har att göra med. 

• Anonym (Sanna)

Ja du överdriver och är för känslig men det är helt normalt när man är i en ny relation i den åldern. Lägg det här bakom dig och förpesta inte relationen med en massa hypotetiska dilemman. Håller ni ihop kanske ni helt plötsligt bägge vill ha barn när ni är 30 -eller inte. Tiden får utvisa.

Tänk om han skulle fråga saker som: "om det visar sig att jag har ett okänt barn sedan innan som mamman inte kan ta hand om, stannar du med mig och uppfostrar barnet som ditt?"   Handen på hjärtat du som inte vill ha egna barn, hade du svarat ett självklart ja på det? 

Ta hand om dig! 

• Jimmy75
    Anonym (Sanna) skrev 2025-09-11 09:05:57 följande:

Ja du överdriver och är för känslig men det är helt normalt när man är i en ny relation i den åldern. Lägg det här bakom dig och förpesta inte relationen med en massa hypotetiska dilemman. Håller ni ihop kanske ni helt plötsligt bägge vill ha barn när ni är 30 -eller inte. Tiden får utvisa.

Tänk om han skulle fråga saker som: "om det visar sig att jag har ett okänt barn sedan innan som mamman inte kan ta hand om, stannar du med mig och uppfostrar barnet som ditt?"   Handen på hjärtat du som inte vill ha egna barn, hade du svarat ett självklart ja på det? 

Ta hand om dig! 

Bra exempel för att visa det motsatta perspektivet 👍🏻
  • Anonym (E)
    Anonym (B) skrev 2025-09-10 19:34:04 följande:

Varför steriliser han sig inte om han inte vill ha barn? 

Missade du att han är 25 och de har varit tillsammans 1,5 år? Han kanske vill ha barn i framtiden men inte ännu, känns lite drastiskt att dra steriliseringskortet redan nu
  • Anonym (R)

Jag är mer orolig för hans syn på barn. Jag hade det här snacket med min man när vi precis hade träffats och han sa att han kanske hade lämnat mig, men han hade ALDRIG övergett barnet.

• Xenia
    Tecum skrev 2025-09-10 19:36:35 följande:

Du överdriver. För det första är ni unga, när jag var i er ålder ville jag inte heller ha barn men det ändrade sig. Men jag hade inte lämnat henne i sticket och det gör inte din kille heller. Då hade han sagt det.

För det andra lägger du ord i hans mun genom hypotetiska frågor han inte funderat på. Därför låter han lite osäker.

Du letar fel och det är inget gott tecken. Vad skulle du gjort om han sagt tvärsäkert, "jag lämnar dig om du inte kan/vill göra abort"? Är du beredd att lämna en bra kille på grund av hypotetiska skeenden? Tänk om du sabbar er relation för något som aldrig kommer att hända?

Om han säger, "jag lämnar dig om du inte kan/vill göra abort", då är han ju ingen "bra kille".

• Tecum
    Xenia skrev 2025-09-11 15:09:25 följande:
    Om han säger, "jag lämnar dig om du inte kan/vill göra abort", då är han ju ingen "bra kille".
    Men det sa han ju inte! Det var TS som övertolkade.
  • Core
    Anonym (R) skrev 2025-09-11 12:30:46 följande:

Jag är mer orolig för hans syn på barn. Jag hade det här snacket med min man när vi precis hade träffats och han sa att han kanske hade lämnat mig, men han hade ALDRIG övergett barnet.

Varför bry sig om hans syn på barn när han inte vill ha barn? 

TS, han läste av det som att du doppade tårna, kanske att du börjat överväga en tanke om än undermedvetet. Han ville vara övertydlig vart han står i barnfrågan.

Det är inte svårare än så. Det är lite mer åt det feminina att ha tänk om perspektiv, medans det maskulina är mer konkret. Rent generellt då. 

Han svarade helt enkelt bara på samma fråga igen, att han inte vill ha barn.

Svar på tråden Han vet inte om han hade stannat kvar om jag blev gravid och inte kunde göra abort.