Anonym (Anonym) skrev 2025-09-11 13:41:54 följande:
Hjälp med 9-årig tjej
Behöver råd, inte kritik tack. Har en 9 årig dotter. Hon har utbrott varje dag, i olika lång tid. Det verkar som om att hon blir påverkad av att jag säger nej, måste göra läxan med ett annat syskon, kan inte svara ja direkt på en förfrågan.
Utbrotten är inte fysiska, utan skrikiga vilket oftast blir till gråt. Hon har aktiviteter och många kompisar.
Jag är förtvivlad för att det påverkar hela familjen.
Alls råd och tips mottages tack
Oftast är ju utbrott ett tecken på nån obalans i livet. Att hon har för mycket att göra (även om det är kul aktiviteter och roligt med kompisar), att det är rörigt hemma (kan ju upplevas rörigt för någon även i en vanlig familj), eller att hon känner att hon inte får tillräckligt med tid med er föräldrar.
Jag skulle nog börja där, med tid och samvaro. Avsätta tid för bara henne en stund varje dag och kanske en längre stund varje vecka. Om det finns yngre barn i familjen tenterar man ofta att tänka att det äldre barnet inte behöver föräldrarna lika mycket längre.
I den åldern börjar också pubertet komma smygande och det händer mycket med känslor, vänner och annat. Då behöver hon er föräldrar och känna att ni finns där för henne.