• Anonym (Lön)

Civliingenjör med 200 000/mån?

Jag har nyligen träffat en man som säger att han jobbar som civilingenjör och har runt 200 000 ut i månaden. Kan det verkligen stämma? Jag tycker det låter väldigt mycket.

• Svar på tråden Civliingenjör med 200 000/mån?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Moolah) skrev 2025-09-13 08:16:58 följande:
    Men du behöver ju inte det ens.

Vi har en snubbe som var lastbilschaffis, han läste några privata kurser i robotprogrammering bara ( vi talar om några veckor) och gick in som automationare. Visst han har inte lika lön som de andra (ännu) men det är ändå rätt gött att komma över 50 k utan att ha läst på högskola alls.

Det som är helt obegripligt är att inte fler kvinnor satsar på teknik för så jäkla svårt är det inte.
    Du har nog rätt att kortare utbildningar inom automation och robotteknik är bra att gå just nu. De flesta kvinnor som vill jobba med teknik går olika kortare frontendutbildningar där det idag råder överskott. De skulle istället satsa på automation. 
  • Anonym (Det)

Det lät väldigt mycket. Men det lär kanske märkas också tänker jag. Lägenheten/ huset/ bilen mm. Men stämmer det så grattis ☺️. 

• Anonym (M)
    Anonym (Det) skrev 2025-09-14 09:29:51 följande:

Det lät väldigt mycket. Men det lär kanske märkas också tänker jag. Lägenheten/ huset/ bilen mm. Men stämmer det så grattis ☺️. 

Så du tror att alla som är höginkomsttagare har stora lägenheter/hus, fina bilar etc?
  • Anonym (Det)

Nej. Men det hade jag gjort om jag tjänat sånna summor. Nå mer? 😁

• Anonym (M)
    Anonym (Det) skrev 2025-09-14 14:55:28 följande:

Nej. Men det hade jag gjort om jag tjänat sånna summor. Nå mer? 😁

Och alla är som dig? 

Jag höginkomsttagare (dock inte 200 000kr/månaden, utan mycket mindre) och det syns inte på min livsstil, hus eller bil (som jag just nu inte har). 
  • Anonym (Det)

Nej absolut inte. Va det något som va känsligt för dig. Du kan köpa nudlar 7 dagar i veckan om du vill. Inga problem för mig. 

• Anonym (Vick)
    Anonym (civ) skrev 2025-09-13 09:23:58 följande:
    Fullt tänkbart men ovanligt.

Fintech kan betala genomsnittslöner på sex siffror. De som jobbar med pengar är de som tjänar mest pengar.

Det kan vara bonusar och aktieprogram inräknat.

En utbildad civing som jag känner och som är VD på ett större svenskt techföretag har en årslön på 20 miljoner (före skatt) - bonusar inräknat.

Det kan vara jobb med särskilda riskpengar

Han kan vara egenföretagare under svenska regler och fakturera fulltid 3000 kronor i timmen.

Fullt tänkbart men ovanligt.

Själv har jag som bäst under några år loggat runt 100000 efter skatt.

* jo det är sant - utlandskontrakt, skattefri inkomst, riskpeng, förmåner osv *
    Man kan inte jämföra med VD'ar, gapet från deras arvoden till vanliga löntagares löner har blivit mycket större under senare år.
  • Anonym (Vick)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-13 09:54:02 följande:
    Det är ju sant, vi som inte jobbar med finansiell teknik i Stockholm , känner ju inte till dessa löner. Men en sak har jag noterat, att i år var det Civilingenjörsprogrammet i teknisk matematik som hade allra högsta antagninspoöngen. Alltså svårare att komma in på än alla prestigeutbildningar  som Handelshlgskolan, läkarutbildningen, juristutbildningsr och även Industriell ekonomi.

Jag antar att de som går dessa utbildningar går in i Fintech. Som kvantitativa analytiker , kvantare.
    Ju närmare pengarna, ju mer tjänar du.
  • Anonym (Jdå)

Jobbar man som bananböjare hos någon av de stora (chiquita, Dole) kan man lätt komma upp i de summorna, så en civ ing kan det definitivt. 

• Anonym (M)
    Anonym (Det) skrev 2025-09-14 17:46:23 följande:

Nej absolut inte. Va det något som va känsligt för dig. Du kan köpa nudlar 7 dagar i veckan om du vill. Inga problem för mig. 

Känsligt? Nej, varför skulle det vara känsligt för mig? 

Jag var bara nyfiken på hur du resonerade. 
    Nej, jag äter inte nudlar 7 dagar i veckan. Tycker inte om nudlar och har bara ätit en gång i hela mitt liv. Säger aldrig mer. Då äter jag hellre havregrynsgröt 7 dagar veckan om det skulle knipa. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Jdå) skrev 2025-09-14 18:29:09 följande:

Jobbar man som bananböjare hos någon av de stora (chiquita, Dole) kan man lätt komma upp i de summorna, så en civ ing kan det definitivt. 

Knappast. 
  • Anonym (Möjligt)

Min pappa tjänar runt det om man räknar ihop lön och aktieutdelnig. Han är delägare i en firma och jobbar med programmering av styrsystem så låter rimligt. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Vick) skrev 2025-09-14 18:10:28 följande:
    Ju närmare pengarna, ju mer tjänar du.
    Absolut, men det är knappast lika roligt som att jobba med teknikutveckling, 
Svar på tråden Civliingenjör med 200 000/mån?