• Anonym (Lön)

Civliingenjör med 200 000/mån?

Jag har nyligen träffat en man som säger att han jobbar som civilingenjör och har runt 200 000 ut i månaden. Kan det verkligen stämma? Jag tycker det låter väldigt mycket.

• Svar på tråden Civliingenjör med 200 000/mån?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Moolah) skrev 2025-09-13 08:16:58 följande:
    Men du behöver ju inte det ens.

Vi har en snubbe som var lastbilschaffis, han läste några privata kurser i robotprogrammering bara ( vi talar om några veckor) och gick in som automationare. Visst han har inte lika lön som de andra (ännu) men det är ändå rätt gött att komma över 50 k utan att ha läst på högskola alls.

Det som är helt obegripligt är att inte fler kvinnor satsar på teknik för så jäkla svårt är det inte.
    Du har nog rätt att kortare utbildningar inom automation och robotteknik är bra att gå just nu. De flesta kvinnor som vill jobba med teknik går olika kortare frontendutbildningar där det idag råder överskott. De skulle istället satsa på automation. 
  • Anonym (Det)

Det lät väldigt mycket. Men det lär kanske märkas också tänker jag. Lägenheten/ huset/ bilen mm. Men stämmer det så grattis ☺️. 

• Anonym (M)
    Anonym (Det) skrev 2025-09-14 09:29:51 följande:

Det lät väldigt mycket. Men det lär kanske märkas också tänker jag. Lägenheten/ huset/ bilen mm. Men stämmer det så grattis ☺️. 

Så du tror att alla som är höginkomsttagare har stora lägenheter/hus, fina bilar etc?
  • Anonym (Det)

Nej. Men det hade jag gjort om jag tjänat sånna summor. Nå mer? 😁

• Anonym (M)
    Anonym (Det) skrev 2025-09-14 14:55:28 följande:

Nej. Men det hade jag gjort om jag tjänat sånna summor. Nå mer? 😁

Och alla är som dig? 

Jag höginkomsttagare (dock inte 200 000kr/månaden, utan mycket mindre) och det syns inte på min livsstil, hus eller bil (som jag just nu inte har). 
  • Anonym (Det)

Nej absolut inte. Va det något som va känsligt för dig. Du kan köpa nudlar 7 dagar i veckan om du vill. Inga problem för mig.