Anonym (Thor) skrev 2026-02-05 12:58:35 följande:
Du förstår varken demografi eller kulturförändring. För det första är muslimska grupper i Sverige inte homogena. De kommer från vitt skilda länder, samhällen och traditioner, med olika syn på religion, kvinnans roll, barnuppfostran och samhällsengagemang. Att reducera alla till en enhetlig "muslimsk" massa är inte bara felaktigt, utan också djupt orättvist.
För det andra visar forskning att födelsetalen bland invandrade grupper gradvis närmar sig majoritetens efter en eller två generationer. Det handlar inte om "massiv nativitet" utan om normal demografisk anpassning. Den bild du beskriver av unga kvinnor med flera barn är anekdotisk, inte statistisk och används ofta i högerpopulistisk retorik för att måla upp en islamofobisk hotbild.
Vidare: att kvinnor bär hijab säger ingenting om deras syn på integration, demokrati eller gemenskap. Att tolka klädval som uttryck för "stenhård social kontroll" utan att känna individen är en form av islamofobisk fördomsfull generalisering. Många kvinnor använder religiösa symboler av personlig övertygelse, kulturarv eller identitet, precis som kristna kan bära kors.
Synen på "etnisk blandning" är också problematisk. Sverige är inte ett land byggt på etnisk renhet utan på medborgarskap, rättigheter och gemensamma värden. Att människor väljer partner från samma bakgrund är inte farligt, det är normalt i de flesta samhällen. Över tid ökar ändå blandäktenskap och social sammanblandning, särskilt bland unga generationer som växer upp här.
Slutligen: det är sant att islam växer globalt, men i Europa, inklusive Sverige, beräknas andelen muslimer stabiliseras, inte dominera. Och även om islam blir världens största religion säger det inget om politiska system eller kulturell kontroll. Religionens spridning betyder inte att världen "islamiseras", lika lite som att världens kristna befolkning skulle innebära en "kristianisering".
Den verkliga frågan borde inte vara hur många barn muslimer får, utan hur vi tillsammans bygger ett samhälle där barn, oavsett bakgrund, växer upp i respekt, frihet och demokratiska värden. Att tala om "islamisering" utifrån barnafödande riskerar bara att splittra, inte stärka, Sverige.
Du missförstod/ misstolkade helt mitt inlägg på alla punkterna. Jag bemöter i numrerade punkter
1) Jag sa inte att de muslimska grupperna var homogena generellt. Däremot sa jag att här i stan är många av de striktare grupperna. Jag sa alltså inget alls om en enhetlig muslimsk massa,
2) Vad är det för fel på en så kallad "ankedotisk bild". Vad är det för fel på att berätta vad jag faktiskt ser i en stad jag bott i sedan 1997? Jag hävdar aldrig att jag har någon exakt siffermässig statistik, men det måste väl vara tillåtet att berätta en del av vad man faktiskt har iaktagit.? Jag tycker det är intressant och viktigt även om jag inte säger mig kunna bevisa några siffor.
3)Jag påstod aldrig att just hijaben säger allt. Däremot - och det missade du - nämnde jag att en av grupperna inte bara vad gäller hijab utan även hela klädseln ofta är klädda på ett sätt som vittnar om en strikt social kontroll.
Sedan är det inte demokratin som jag främst tänker på vad gäller islamisering, utan att islam förnekar den rent andliga kärnan i min kristna tro. Därför kan jag inte vara positiv till vare sig islamistisk utbredning eller en utbredning av mndre/icke islamistisk islam.
4) Jag sa inget om farligt i rent samhälleligt avseende, utan jag är intresserad av det andliga. Parallell-samhällen mer eller mindre är i rent andligt avseende något jag är orolig för ;det ger islam större förutsättningar att bli starkare och som jag nämnde förnekar Muhammed det centrala i min tro,
5) Jag talar inte alls om politik, utan jag är intresserad av vad Jesus kan ge i fråga om livet efter döden som vi alla skall möta. Jag skulle verkligen glädjas åt en större kristianisering, (men inte med något tvång över huvud taget) snarare att fler upptäcker och frivilligt väljer att följa Jesus.
6) Den verkliga frågan för mig vad gäller just islam är att islam kan vara en av de faktorer som motverkar förutsättningarna för det glada budskapet evangelium. Jag är inte högerpopulist utan troende aktiv i bla Svenska Kyrkan, men även andra samfund bla Katolska