Anonym (123) skrev 2025-09-18 09:24:33 följande:
Det du skriver om att tro måste komma inifrån och att det är något man inte ska tvinga sina barn till är för mig en av de stora frågorna.
Så som jag är uppväxt så var fokuset i religionsfriheten att man som barn inte kan bli tvingad av sina föräldrar att leva utifrån en specifik tro utan man har sitt eget val. Nu är religionsfriheten att föräldrar säger åt förskolepersonal att det inte är tillåtet för deras barn att ta av sig slöjan och att de måste sätta på den igen om den tas av. Eller att man ställer krav på tex skilda badtider, förbjuder deltagande i sexualundervisning. Dvs religionsfriheten har gått från något som man skötte privat och alla kunde välja sin egen väg till att det är något där man kräver att saker ska anpassas utifrån ens preferenser.
Du behöver inte ta på dig muslimska problem i ett sekulerat samhälle. Det är deras problem inte ditt. Den sekulära lagen i vårt samhälle står alltid över den religiösa. Det är muslimernas problem inte ditt eller samhällets.
Vill man leva i vårt sekulära samhälle så måste man anpassa sig, något väldigt många muslimer också gör. Detta är inget samhällsproblem, det är ett problem för de individer som inte kan anpassa sig till vårt samhälle.
Religiositet är en privatsak därför är också de eventuella problem den ev. medför privata och behöver inte tas upp/ses som "samhällsproblem". Som med allt annat brukar man kunna lösa problemen med lite godvilja från båda håll.
När det gäller grisköttet så är det idag inget problem när de flesta skolor ändå erbjuder köttfria luncher till barn som inte äter kött. Denna grupp har växt och kommer med stor säkerhet att fortsätta att växa. Det handlar om helt andra saker och samhället uppmuntrar oss alla att äta mindre kött ur hälso- och hållbarhets perspektiv.
När det gäller gymnastiken är det mycket enkelt. Om man av religiösa skäl inte kan medverka så blir man inte godkänd i ämnet. Något de allra flesta accepterar och resten måste acceptera. Konstigare är det inte! Att göra detta till samhällsproblem är en överreaktion, som underblåses av främlingsfientliga krafter.
Vi har haft total religionsfrihet sedan 1951 och under denna tid har människor av annan tro än den kristna kunnat leva i Sverige utan särbehandling. Judar, Muslimer och alla andra har haft full rätt att utöva sin tro så länge den inte kränker svenska sekulära lagar. Vi har förbud mot könsstympning, barnäktenskap, barnaga och terrorism. Vill någon etnisk grupp protestera mot våra lagar detta så får de väl det, vi har den friheten här i Sverige.
Jag vet inte, men jag har aldrig sett någon demonstrera för barnäktenskap, könsstympning, barnaga eller terrorism. Så någon större aktivism verkar inte finnas.
Det är individer som har problem med att efterleva våra lagar. Inte etniska grupper.