• Anonym (help)

Oro, ångest - hjälper receptfritt på Apotek?

Har ni erfarenhet av de receptfria tabletterna på apoteket mot ångest och oro?

• Svar på tråden Oro, ångest - hjälper receptfritt på Apotek?
  • Jimmy75
    Mayjel skrev 2025-09-16 21:04:53 följande:
    Kanske ett lättare råd att följa för de som inte själva befunnit sig längst ner i mörkret. Jag står fast vid att Oxascand kan vara en tillfällig lindrare, när det känns som allra värst. Ingen långtida lösning dock.
    Missförstå mig rätt... jag menade verkligen inte att det skulle vara lätt, bara att det är bra om man klarar välja andra alternativ.
  • Mayjel
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-16 21:20:17 följande:

Jag har Oxascand som jag tar på kvällen mot oro så jag kan varva ner. För mig så fungerar det bra, men jag har rätt låg dos. Fast jag har haft på recept i flera år, så för mig är det inte tillfälligt.

En nära släkting till mig har också Oxascand på recept. Vet inte hurpass starka de är men hon tar en halv tablett vid behov. Och då rör det sig kanske om ett till två tillfällen i veckan, som mest. Hon har inte utvecklat något beroende hittills.
  • Mayjel
    Jimmy75 skrev 2025-09-16 21:22:55 följande:
    Missförstå mig rätt... jag menade verkligen inte att det skulle vara lätt, bara att det är bra om man klarar välja andra alternativ.
    Ibland finns inga bättre alternativ. Men om TS ångest är relativt mild så kan det räcka med något receptfritt. Ångest kommer i olika grader. För en del hjälper det att bara motionsträna regelbundet medan andra kan behöva något starkare.
  • Jimmy75
    Mayjel skrev 2025-09-16 21:26:29 följande:
    Ibland finns inga bättre alternativ. Men om TS ångest är relativt mild så kan det räcka med något receptfritt. Ångest kommer i olika grader. För en del hjälper det att bara motionsträna regelbundet medan andra kan behöva något starkare.
    Ja oavsett vad eller hur man gör önskar jag bara att människor mår så bra de bara kan.
  • Anonym (J)
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-16 21:20:17 följande:

Jag har Oxascand som jag tar på kvällen mot oro så jag kan varva ner. För mig så fungerar det bra, men jag har rätt låg dos. Fast jag har haft på recept i flera år, så för mig är det inte tillfälligt.

Samma här men stesolid. Skulle dock aldrig få för mig att ta det varje dag, väldigt dumt. 
  • Anonym (J)

En annan kan gråta kl 3 på nätterna och först då får jag för mig att ta det. Jag vägrar ta det om jag inte absolut måste. Vill inte bli beroende. Det blir man lätt på benzo 

• EpicF
    felicityporter skrev 2025-09-16 21:00:50 följande:
    Så du anser att alla beroendeframkallande preparat är skit?

Hoppas du väljer bort smärtlindring helt om du bryter benet någon gång eller behöver någon operation.

Hoppas du inte dricker kaffe någon gång heller, skit ju.
    Skrev jag det? 

Det jag ser är jag skrev att juat Oxascand/Sobril är ett skitpreparat. Oxascand/Sobril är inte synonymt med alla beroendeframkallande preparat. 

Kaffe är väl heller inget narkotikapreparat? Eller? 

Och Oxascand/Sobril är heller inte primärt för smärtlindring, även om det i sig kan medverka till mindre smärtor (pga att man är mer avslappnad/tillfredsställd). 
  • EpicF
    Mayjel skrev 2025-09-16 21:04:53 följande:
    Kanske ett lättare råd att följa för de som inte själva befunnit sig längst ner i mörkret. Jag står fast vid att Oxascand kan vara en tillfällig lindrare, när det känns som allra värst. Ingen långtida lösning dock.
    Ja, men det är inte första preparatet man bör testa. Om ts kan klara sig med Valerina så är det de bästa. 
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2025-09-16 22:11:34 följande:

Nej

Att det inge fungerar för dig innebär dock inte att det inte fungerar för någon. De säljs trots allt fortfarande. 
  • Mayjel
    EpicF skrev 2025-09-16 22:24:29 följande:
    Ja, men det är inte första preparatet man bör testa. Om ts kan klara sig med Valerina så är det de bästa. 
    Det är väl ganska givet. 
  • felicityporter
    EpicF skrev 2025-09-16 22:22:41 följande:
    Skrev jag det? 

Det jag ser är jag skrev att juat Oxascand/Sobril är ett skitpreparat. Oxascand/Sobril är inte synonymt med alla beroendeframkallande preparat. 

Kaffe är väl heller inget narkotikapreparat? Eller? 

Och Oxascand/Sobril är heller inte primärt för smärtlindring, även om det i sig kan medverka till mindre smärtor (pga att man är mer avslappnad/tillfredsställd). 
    Du påstod ju att Oxascand var skit just eftersom det är beroendeframkallande? Först skrev du bara att det var skitpreparat, men när någon annan skrev att det var beroendeframkallande svarade du ?Precis, skitpreparat?.

Kaffe är också beroendeframkallande (koffein).

Jag skrev inte att Oxascand var beroendeframkallande, jag skrev att jag hoppas du också konsekvent vägrar smärtlindring (som t ex morfin) om du någon gång bryter benet eller behöver en operation. Det är ju beroendeframkallande.

Bara för att vissa saker är beroendeframkallande är de inte skit, inte heller de narkotikaklassade preparaten. Dessa är ju oftast tvärtom överlägset bäst då de faktiskt har effekt till skillnad från sockerpiller.

Med det sagt är jag verkligen ingen fan av Oxascand jag heller, med anledning av att jag inte fick någon som helst effekt av den (verkligen positiv eller negativ), trots att jag testade allt från låga till höga doser. Men klarar man sig på den är det superbra då det är den mildaste av alla lugnande.
  • Anonym (J)
    EpicF skrev 2025-09-16 22:26:02 följande:
    Att det inge fungerar för dig innebär dock inte att det inte fungerar för någon. De säljs trots allt fortfarande. 
    Det vet jag väl? Jag skrev bara min erfarenhet 
  • EpicF
    felicityporter skrev 2025-09-16 22:33:15 följande:
    Du påstod ju att Oxascand var skit just eftersom det är beroendeframkallande? Först skrev du bara att det var skitpreparat, men när någon annan skrev att det var beroendeframkallande svarade du ?Precis, skitpreparat?.

Kaffe är också beroendeframkallande (koffein).

Jag skrev inte att Oxascand var beroendeframkallande, jag skrev att jag hoppas du också konsekvent vägrar smärtlindring (som t ex morfin) om du någon gång bryter benet eller behöver en operation. Det är ju beroendeframkallande.

Bara för att vissa saker är beroendeframkallande är de inte skit, inte heller de narkotikaklassade preparaten. Dessa är ju oftast tvärtom överlägset bäst då de faktiskt har effekt till skillnad från sockerpiller.

Med det sagt är jag verkligen ingen fan av Oxascand jag heller, med anledning av att jag inte fick någon som helst effekt av den (verkligen positiv eller negativ), trots att jag testade allt från låga till höga doser. Men klarar man sig på den är det superbra då det är den mildaste av alla lugnande.
    Ja, just Oxascand är skitpreparat som är beroendeframkallande. Men det är ETT av många preparat. ETT preparat som inte är synonymt med andra beroendeframkallande preparat. 

Morfin är inte synonymt med Oxsacand, så varför skulle jag tacka nej till det? 

Det jag däremot tackar nej till är Oxsacand och OxyNorm (oxy pga tidigare beroende). Även Oxycontin. 
  • felicityporter
    EpicF skrev 2025-09-16 23:12:10 följande:
    Ja, just Oxascand är skitpreparat som är beroendeframkallande. Men det är ETT av många preparat. ETT preparat som inte är synonymt med andra beroendeframkallande preparat. 

Morfin är inte synonymt med Oxsacand, så varför skulle jag tacka nej till det? 

Det jag däremot tackar nej till är Oxsacand och OxyNorm (oxy pga tidigare beroende). Även Oxycontin. 
    Okej, så det handlar egentligen inte om att de är beroendeframkallande, bara att du varit beroende av dessa preparat och därför tycker de är skit. Jag förstår.
    Tack för att du klargjorde detta.
  • EpicF
    felicityporter skrev 2025-09-16 23:19:24 följande:
    Okej, så det handlar egentligen inte om att de är beroendeframkallande, bara att du varit beroende av dessa preparat och därför tycker de är skit. Jag förstår.
    Nej, jag har aldrig varit beroende av oxascand. Var fick du det ifrån? 

Oxynorm däremot är inte ett skitpreparat, utan fungerar bra. För endel lite för bra. Men det är också eller annat preparat. Även morfin är ett helt annat preparat. 

Du blandar äpplen och päron här. 

Oxascand är ett skitpreparat, som inte har att göra med smärtlindring andra beroendeframkallande preparat. 
  • EpicF
    felicityporter skrev 2025-09-16 23:19:24 följande:
    Oxy är detsamma som OxyNorm. Det trodde jag var allmänt känt...men tydligen inte

• felicityporter
    EpicF skrev 2025-09-16 23:31:14 följande:
    Nej, jag har aldrig varit beroende av oxascand. Var fick du det ifrån? 

Oxynorm däremot är inte ett skitpreparat, utan fungerar bra. För endel lite för bra. Men det är också eller annat preparat. Även morfin är ett helt annat preparat. 

Du blandar äpplen och päron här. 

Oxascand är ett skitpreparat, som inte har att göra med smärtlindring andra beroendeframkallande preparat. 
    Du har problem med läsförståelsen. Jag vet att Oxascand inte är smärtlindrande och jag är mycket väl medveten om vad Oxycontin (samt Oxynorm) är. Men varför anser du då att Oxascand är skit, frågar jag?

Det var du som drog upp vilka läkemedel du tycker är skit och skrev att det berodde på att du själv varit beroende av dessa. Men alltså inte Oxascand, varför då lista det tillsammans med de andra som du också anser är skit och säger att du varit beroende av?

Jag förstår inte dig.
  • EpicF
    felicityporter skrev 2025-09-16 23:39:21 följande:
    Du har problem med läsförståelsen. Jag vet att Oxascand inte är smärtlindrande och jag är mycket väl medveten om vad Oxycontin (samt Oxynorm) är. Men varför anser du då att Oxascand är skit, frågar jag?

Det var du som drog upp vilka läkemedel du tycker är skit och skrev att det berodde på att du själv varit beroende av dessa. Men alltså inte Oxascand, varför då lista det tillsammans med de andra som du också anser är skit och säger att du varit beroende av?

Jag förstår inte dig.
    Jag skrivit till varför jag anser att oxsacand är skit, dels pga av beroendeet och för att jag har fått erfaran genom jobbet vad det gör med folk. 

Du menade jag då konsekvent tackade nej till smärtlindring. Jag svarade dig att det jag tackade nej till av läkemedel är osxascand och oxynorm. 

Jag tackar nej till oxynorm eftersom jag haft ett beroende av det tidigare. Inte för att de är skitpreparat, för det är det inte. Det är ett väldigt bra och effektivt preparat för snabb smärtlindring, eftersom det är snabbverkande. 

Men jag aldrig påstått att oxynorm eller oxycontin är skitpreparat, bara att jag skulle tacka nej till dessa. 

Så hur är det egentligen med din läsförståelsen?

Och igen, jag har aldrig varit beroende av oxascand. 
Svar på tråden Oro, ångest - hjälper receptfritt på Apotek?