• Anonym (Trasig kattägare)

"trasig katt"

Katten är 10 år gammal, från katthem när han var ca 14 veckor gammal. Katten har alltid vart väldigt bestämd, klöser och biter ofta både människor och andra katter. Efter 2 år kom en till kattunge från katthem hem till mig, alllt gick som smort, men han bestämde och lilla tjejen fick lyda. Mycket bestämmande över mindre katten. Men, de kunde leva tillsammans utan att hata varandra.

Mycket klösande mot mig som människa, mötte mannen i mitt liv som tur var van vid katter, tog nog två år innan de lyckades bli "vänner".
    Nu för två månader sedan skaffade vi oss en tredje katt tillsammans. En fantastisk katt. Men, bestämmande herren mår absolut inte bra av det. Han har börjat kissa inne lite var dag, andra honkatten ingenting, tvärtom väldigt framåt och nyfikenhet mot nya katten. Jag har provat olika sprayer som ska lugna katter, men han fortsätter alltså att markera revir (kastrerad sen 7 månaders ålder såklart). Den här sortens av katt GÅR inte att omplacera. Det finns ingen han litar på som husse och matte just nu. Förutom avlivning då, som tar så mycket emot i hjärtat.

Vet besök för 4 månader sedan visade inget, (med urinprov) med rutinmässigt besök
  • Svar på tråden "trasig katt"
  • Anonym (A)

Vad säger veterinären om beteendet?

Så. Det jag har ångest över, är det okej att avliva en fysisk frisk katt. Katten har alltid haft mycket psykiska besvär så länge jag har haft han. Speciell katt, klöser/biter hårt utan att tveka. Men alltid legat bredvid mig i soffan. Vill bli klappad tre gånger sedan är det bra.

Sedan jag tog hem tredje katten från katthemmet snart 1 månad sedan känns det som hans psyke blev ännu sämre 

Anonym (A) skrev 2025-09-15 20:36:09 följande:

Veterinären sa mest att det är vanligt om de inte är så mycket hanterade under uppväxten eller haft dålig kontakt med människor. Han har haft lugnande under veterinärkontroller 
  • Anonym (A)
    Anonym (Trasig kattägare) skrev 2025-09-15 20:40:30 följande:
    Veterinären sa mest att det är vanligt om de inte är så mycket hanterade under uppväxten eller haft dålig kontakt med människor. Han har haft lugnande under veterinärkontroller 
    Sa veterinären nåt om att katten börjat kissa inne?
    Anonym (A) skrev 2025-09-15 20:36:09 följande:

Tog han till vet vid ca 8 månaders ålder för att klippa klorna men de lyckades inte, trots munkorg. Han rev dessutom djurskötaren på köpet. Veterinären sa tillslut att ge han många klösträd inne så behöver du inte klippa klorna, då det inte går.
    Anonym (A) skrev 2025-09-15 20:44:23 följande:
    Sa veterinären nåt om att katten börjat kissa inne?
    Nej han var hos veterinären 4 månader sedan, allt var ok då. Nya katten flyttade in för 1-2 månader sedan.
  • Anonym (Kattvän)

Låt mig summera dina idiotiska frågor och påståenden; 

10-årig katt var hos veterinären för 4 månader sen och allt var bra. Pga det så menar du att han inte kan ha fått en urinvägsinfektion, urinstopp eller en tumör i urinblåsan sen dess som gör att han stresskissar eller har ont nu? För om allt var bra då så kan han inte ha fått någon sjukdom för tre månader sen, förra veckan eller igår? 

Du skaffar en ny katt och eftersom att den är så himla gullig och snäll så söker du här uppmuntran till att det visst är okej att avliva en frisk 10-årig katt för att göra plats för den nya kramgoa katten. 

Du har gett den gamla katten 1 månad att bli vän med den nya. En månad! Det är ingenting i sammanhanget. Det kan ta månader innan de blir sams eller åtminstone tolererar varandra men den tiden tänker ni inte ge den gamla katten. 

Det är mer än sorgligt att läsa om djurägare som ni som avlivar och gör er av med era husdjur när det kommer något roligare i er väg. 

Ni har inte tänkt på att ta den stackars katten till veterinären igen för att utesluta sjukdom? Och om han nu är frisk ge honom tid och uppmuntran att komma överens med den nya katten? Det är uteslutet i er värld? 

Det är tragiskt att tänka på att den stackars otrygga katten ser er som sin familj, sitt hem, sin trygga borg i 10 år men nu ska han kastas på soptippen för att den kom en "snällare" katt till hans hem. Ni borde skämmas över att ni ens tänker tanken! 

Svar på tråden "trasig katt"