• miljömamma

Vill åka gocart

Hej! Min tonåring, som är 18 år nu, har blivit intresserad av gocart och vill satsa på det nu och helst gå vidare med typ racerbil efter det. Han tycker själv att det är dyrt men hoppas att han ska få hjälp med kostnader av sina föräldrar (mig och min man) och tids nog sponsorer. Jag och min man är lite trötta på att betala för hans intressen och gocart är en jättedyr sport. Han har hållt på med flera intressen och precis slutat satsa på mountainbike och har en dyr och jättefin cykel hemma. Innan det var det längdskidor och sådan utrustning. Det är utrustning som har behövts för sporten han övat, men inget som han bett om själv utan bara fått från oss. Han är ledsen att han inte fått möjlighet att träna gocart tidigare. Ska man peppa honom eller förklara att det där intresset får han sköta själv? Det känns lite som att han är ute sent att satsa på gocart om han ska bli bra och hitta sponsorer, vilket innebär att om han ska bli bra behöver han sätta igång så snart som möjligt (helst för fem år sedan). Jag tycker det känns väldigt riskabelt. Samtidigt gillar jag att han har ett intresse.

• Svar på tråden Vill åka gocart
  • Anonym (Oj)

Så ledsen jag blivit. 18 år och förstår inte bättre. Tror föräldrarna är en bankomat, tror han själv är en talang. 

• Anonym (?)

Lite sent att börja som 18-åring med målet att bli champion. Däremot kan det vara en givande och kul hobby.

Säg åt honom att han för att finansier behöver sälja av cykel, skidor mm och sen betala hälften av kostnaden genom jobb.

• miljömamma

Ja, jag tror lite så, att det får bli en vuxen hobby, som han finansierar själv. Har ju resten av livet på sig att utöva.

• miljömamma

Cykel och längdskidutrustning vill vi inte sälja av för de används lite då och då när vi gör gemensamma aktiviteter med familjen.

• Anonym (?)
    miljömamma skrev 2025-09-16 07:28:54 följande:

Cykel och längdskidutrustning vill vi inte sälja av för de används lite då och då när vi gör gemensamma aktiviteter med familjen.

Låt honom då finansiera den nya hobbyn till 50% själv.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (?) skrev 2025-09-16 07:42:00 följande:
    Låt honom då finansiera den nya hobbyn till 50% själv.
    Varför inte hela? 
  • Anonym (?)
    Anonym (Oj) skrev 2025-09-16 08:37:57 följande:
    Varför inte hela? 
    Hela, eller 75% eller något annan siffra som är lagom för att han måste ta ett eget ansvar för sitt liv.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (?) skrev 2025-09-16 08:43:31 följande:
    Hela, eller 75% eller något annan siffra som är lagom för att han måste ta ett eget ansvar för sitt liv.
    Att få hobbys betalda av föräldrar är inte att ta ansvar. 
  • cosinus

Helt ärligt hade jag nog haft sjukt svårt att hålla mig för skratt om mitt myndiga barn kom och sa att denne skulle satsa på en ny sport med målet att få sponsorer.

Jag är för att barnen rör på sig och har betalat för deras sporter tills de gått ut gymnasiet men då har det varit lagidrotter, dans, gymnastik och liknande. Jag har inte gett dem valet av varken hockey, hästar eller motorsport för att jag tycker det är orimligt mycket pengar och den åsikten kvarstår. Det får de finansiera själva när de har råd.

Men visst, skulle barnet jobba ihop pengar själv så får jag väl bidra med isch samma summa som jag bidragit med till syskonen. Det är väl rimligt.

• PH76

Ni får nog ta ett ordentligt snack med honom, go-cart är en väldigt dyr sport om han ska tävla på riktigt. Min kusin gjorde detta när han var yngre (9-16 år) och det gick på ca 40 tusen i månaden bara i däck och reservdelar, han gick senare viare till Formula 3 men var tvungen att sluta efter ett år då han inte fick någon sponsor (och han var rätt bra), de året tror jag att de plöjde ner runt 1 miljon av egna pengar.

• Mrs Moneybags

Ni har säkert väldigt god ekonomi om han ens öppnar näbben för att be er betala för en dyr hobby i vuxen ålder. 

Själv hade jag inte ens vågat be mamma om pengar vid 18 års ålder. Det var liksom klargjort för mig att efter 15 betalar man det mesta själv med hjälp av extrajobb (som ju var lättare att få på den tiden) och studiebidrag eller så fick man avstå.

Hade jag haft ett rimligt intresse som inte var dyrt hade hon säkert hjälpt till. Men en så pass dyr materialsport som gocart...nej. Säg bara nej.

Vad har han för planer för sitt yrkesliv? Ska han börja plugga på högskolan snart eller jobba? Det borde ligga främst i hans hjärna just nu. Inte hobbies. 

Han är ju en vuxen man nu och ska börja tänka på sin framtid, spara pengar och förbereda sig för ett liv med eget boende, familj osv. Sådant kräver stora pengar som man får jobba ihop. 

• Ascendere

Är han 18 så får han väl börja jobba och söka sponsorer, ni bidrar så mkt ni känner för. 

Svar på tråden Vill åka gocart