Anonym (Stroke) skrev 2025-09-17 12:43:25 följande:
Nej, nej, nej!!!
Inte p-piller! Det gjorde så att jag fick en mycket allvarlig stroke! Aldrig mer hormonella p-medel! Finns mycket annat som är så mycket bättre om man inte vill få barn eller sjukdomar.
Fast att få en stroke pga ppiller är ju väldigt ovanligt. Absolut att det är en möjlig "bieffekt", och du får självklart berätta din erfarenhet.
Men jag tycker att det är dumt att strängt avråda andra bara för det. Ppiller fungerar ju väldigt bra för många kvinnor. Risken för att få en blodpropp pga ppiller är dessutom mindre än risken att få blodpropp pga graviditet, men ändå är det ingen som avråder folk att bli gravida pga det. Risken är som störst precis när man börjar med ppiller, och man avråds också att äta kombinerade ppiller om man redan har en förhöjd risk för blodproppar.
Är man orolig över risken för blodproppar så kan man välja mellanpiller / minipiller. De innehåller endast ett hormon och därför ger de ingen ökad risk för blodproppar. (Dock så kan de ge lite sämre skydd, om man är slarvig med tidpunkten man tar pillret).
Hur som helst så har personligen bra erfarenhet av både kombinerade ppiller och den typ som kallas mellanpiller. När jag först började med ppiller fick jag lite ömma bröst, men utöver det så har jag inte haft några biverkningar alls. Med ppiller valde jag oftast bort mensen genom att skippa sockerpillrena, och med mellanpiller har jag bara haft mens ett fåtal gånger. Det som har varit skönt för mig också är att mina blödningar samt mensvärk inte varit lika kraftig.