• Anonym (Nej!)

Jag vill inte köpa ditt vidriga hus!

Du som köpt dig ett hus som du inte vill/orkar ta ansvar för, hur tänker du? 

Hemnet kryllar av objekt som kräver renovering för hundratusentals kronor för att ens kunna flytta in. 

Det enda jag kan tänka på när jag ser dessa objekt är "Jahopp, nu har Svenssons velat leva lyxliv igen. Köpt hus dom varken amorterat eller renoverat och istället lagt pengarna på lyxkonsumtion. Nu när räntan stigit och dom inte längre har råd med sitt hus så förväntar dom sig att någon annan ska städa upp deras oreda genom att köpa deras ruckel." 

Nej, vet ni vad! Ät skit! 

• Svar på tråden Jag vill inte köpa ditt vidriga hus!
  • Zappan

Ingen tvingar dig att köpa ett ruckel, och ingen tvingar dig att bry dig om det heller. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Nej!) skrev 2025-09-17 22:54:40 följande:
    För att nu består bostadsmarknaden i huvudsak av två typer av objekt: ruckel och slott. Det finns liksom knappt några mellanting mellan dessa nedgångna hus och dom svindyra kåkarna i toppskick.
    När jag och min man tittade på hus i slutet av nittiotalet fanns det nästan bara ruckel att köpa.
    Nästan alla hus såldes av äldre pensionärer och de hade inte renoverat sen huset byggdes 20-40 år tidigare. Det var mycket sällan kakel i badrummen tex. 

Idag är ju utbudet mycket bättre med nybyggda hus, renoverade hus och även en del ruckel som gamla människor säljer.  De som är gamla har ju ingen skyldighet att renovera innan de säljer sitt hus. Det får de som köper göra. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Kvittning skrev 2025-09-18 11:16:26 följande:
    Om vi bortser från fuktskadorna utan bara ser på kök, badrum och takbyte så tror jag att många väljer att låta bli att fixa det just för att man vet att man ska flytta om några år. Och sedan när man känner att det har samlats på för mycket för att man ska trivas så tar man tag i försäljningen. 
    Äldre pensionärer har varken ork eller pengar till stora renoveringar antar jag. 
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (B) skrev 2025-09-18 09:11:59 följande:

Är helt ointresserad av om du vill köpa mitt hus eller inte. Alla vet att säljer man renoveringsobjekt så får man mindre för huset än annars. Och de som inte vill renovera köper ibte sådana hus. Men du skulle säkert störa dig på mitt val av kök, val av toa och avstå att köpa av den anledningen också. Men det är inte mitt problem.

Precis så!
  • Kvittning
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-18 13:40:51 följande:
    Äldre pensionärer har varken ork eller pengar till stora renoveringar antar jag. 
    Är ju inte bara det utan det kan ju också vara en medveten kalkyl man gör. Badrummet behöver renoveras, men vi planerar ju att flytta om några år. Kommer vi få igen pengarna när vi säljer det?

Jag kommer flytta inom några år och har redan nu planerat att vi behöver renovera badrummen innan. Men det är för att jag bedömer att husen här är såpass dyra att ett renoverat badrum (där vi är händiga nog att riva ut det gamla själva och förutseende nog att göra inköp under reatider) kommer öka värdet mer än vad det kostar att genomföra. Hade jag inte gjort den bedömningen så skulle jag låtit bli att renovera dom. 
  • Anonym (Jo)
    Zappan skrev 2025-09-18 13:21:06 följande:

Ingen tvingar dig att köpa ett ruckel, och ingen tvingar dig att bry dig om det heller. 

Eller hur, det är bara att hoppa över dom husen.
  • Anonym (Alla är olika)

Det är tur för bostadsmarknaden att folk är olika, gillar olika, har olika förutsättningar och intressen och så vidare. Om jag var du så skulle jag vänta in det hela. Vi väntade i flera år innan vi köpte det ställe vi ville ha på landet med många renoveringsprojekt (som vi gillar). Lycka till med letandet! 🙂

• Virriga Vera

Och fortfarande inte en enda länk till något av alla de vidriga hus som tydligen översvämmar Hemnet.

Vad som däremot översvämmas är FL och det av inlägg liknande detta. Av någon som är väldigt upprörd av någon petitess. Alla dess inlägg är så lika att det med största sannolikhet är skriva av samma person.

• TvillingmammaVästgöte
    Kvittning skrev 2025-09-18 17:07:53 följande:
    Är ju inte bara det utan det kan ju också vara en medveten kalkyl man gör. Badrummet behöver renoveras, men vi planerar ju att flytta om några år. Kommer vi få igen pengarna när vi säljer det?

Jag kommer flytta inom några år och har redan nu planerat att vi behöver renovera badrummen innan. Men det är för att jag bedömer att husen här är såpass dyra att ett renoverat badrum (där vi är händiga nog att riva ut det gamla själva och förutseende nog att göra inköp under reatider) kommer öka värdet mer än vad det kostar att genomföra. Hade jag inte gjort den bedömningen så skulle jag låtit bli att renovera dom. 
    Jag tycker att det oftast verkar vara bättre ekonomiskt att inte renovera. Köparna vill ju ofta ändå sätta sin egen prägel på huset. Jag sålde nyligen ett fritidshus som inte var renoverat på 40 år. Vi hade massor av budgivare och köparna var glada över att få köpa orenoverat , så att de kunde byta ut allt och få det precis som de ville ha.
  • Tom Araya
    Anonym (Nej!) skrev 2025-09-17 22:28:19 följande:
    Jag vill inte köpa ditt vidriga hus!

Du som köpt dig ett hus som du inte vill/orkar ta ansvar för, hur tänker du? 

Hemnet kryllar av objekt som kräver renovering för hundratusentals kronor för att ens kunna flytta in. 

Det enda jag kan tänka på när jag ser dessa objekt är "Jahopp, nu har Svenssons velat leva lyxliv igen. Köpt hus dom varken amorterat eller renoverat och istället lagt pengarna på lyxkonsumtion. Nu när räntan stigit och dom inte längre har råd med sitt hus så förväntar dom sig att någon annan ska städa upp deras oreda genom att köpa deras ruckel." 

Nej, vet ni vad! Ät skit! 

Jag tänker att det i många fall handlar om ärvda hus där de som bodde där blev gamla och inte längre orkade med underhållet.

Hursomhelst är det ett fritt val att köpa ett hus, oavsett skick eller skäl till skicket.
  • Kvittning
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-19 13:22:24 följande:
    Jag tycker att det oftast verkar vara bättre ekonomiskt att inte renovera. Köparna vill ju ofta ändå sätta sin egen prägel på huset. Jag sålde nyligen ett fritidshus som inte var renoverat på 40 år. Vi hade massor av budgivare och köparna var glada över att få köpa orenoverat , så att de kunde byta ut allt och få det precis som de ville ha.
    Ja, det är egentligen min övertygelse också. Men just gällande vårt hus så känner jag att badrummen är det som kommer dra ned priset rejält 
  • Anonym (Få)

Är väl ändå ganska få på FL som har hus. Bidragen brukar inte räcka till sådant.

• Anonym (K)

Att gå in på bostads/villamarknaden kräver en viss mognad. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (Få) skrev 2025-09-19 16:02:25 följande:

Är väl ändå ganska få på FL som har hus. Bidragen brukar inte räcka till sådant.

Det tror jag att många gör.
  • Anonym (L)

TS verkar inte föestå hur en marknad fungerar. Människor får ut det pris som köparna är villiga att betala. 

Marknade struntar fullständigt i omständigheterna som har orsakat att det blir en försäljning av huset.

Är någon intresserad av huset till det priset så köper de det. Annars sänks priset.

TS behöver verkligen inte gå och titta på de hus som behöver renoveras.

Huspriserna kommer att fortsätta uppåt, för regerimgen vill att kravet på kontantinsats ska sänkas och även kraven på amorterimg. 
    Oavsett vad TS tycker.

• Anonym (Jo)
    Anonym (L) skrev 2025-09-19 17:45:03 följande:

TS verkar inte föestå hur en marknad fungerar. Människor får ut det pris som köparna är villiga att betala. 

Marknade struntar fullständigt i omständigheterna som har orsakat att det blir en försäljning av huset.

Är någon intresserad av huset till det priset så köper de det. Annars sänks priset.

TS behöver verkligen inte gå och titta på de hus som behöver renoveras.

Huspriserna kommer att fortsätta uppåt, för regerimgen vill att kravet på kontantinsats ska sänkas och även kraven på amorterimg. 
    Oavsett vad TS tycker.

Alla vet nog inte hur det fungerar.
  • Anonym (Emilia)
    Anonym (Nej!) skrev 2025-09-18 09:42:19 följande:
    Jag vill inte heller ha en villa som är modernt och där allt är i toppskick. Dels för att folk oftast har förstört husets själ och valt en stil som påminner om USA. Det känns bara tacky och opersonligt. 

Jag vill ha ett modest, vanligt, svenskt hus som inte är totalt negligerat. 
    Då får du väl vänta tills du hittar det. Men vill du ha ett äldre hus kommer det antagligen behöva renoveras så småningom. Känns som att du vill ha ett hus helt utan renoveringsbehov men till priset av ett renoveringsobjekt?

Sen måste jag ju säga  att när det gäller ens eget hus som man äger har man ingen som helst skyldighet att göra någonting alls med det (förutom om det gäller något som drabbar grannar). Om det sedan inte går att sälja är det ju säljarens problem och inte någon annans. Men förmodligen går det (till ett lägre pris) eftersom många inte har något emot att köpa hus med renoveringsbehov. 
Svar på tråden Jag vill inte köpa ditt vidriga hus!