• Anonym (Nej!)

Jag vill inte köpa ditt vidriga hus!

Du som köpt dig ett hus som du inte vill/orkar ta ansvar för, hur tänker du? 

Hemnet kryllar av objekt som kräver renovering för hundratusentals kronor för att ens kunna flytta in. 

Det enda jag kan tänka på när jag ser dessa objekt är "Jahopp, nu har Svenssons velat leva lyxliv igen. Köpt hus dom varken amorterat eller renoverat och istället lagt pengarna på lyxkonsumtion. Nu när räntan stigit och dom inte längre har råd med sitt hus så förväntar dom sig att någon annan ska städa upp deras oreda genom att köpa deras ruckel." 

Nej, vet ni vad! Ät skit! 

• Svar på tråden Jag vill inte köpa ditt vidriga hus!
  • EnAnonumius
    Anonym (Nej!) skrev 2025-09-17 23:12:42 följande:
    Ja. Det gör ont i hjärtat när man ser dessa mysiga små hus, ofta med bra läge, men som har negligerats på så många sätt.
    Det i sig ursäktar inte dina förutfattade meningar du hade i din trådstart om folket som säljer husen...

Dessutom, min morfar som var husägare, han häll alltid på med något arbete på huset, och höll på långt upp i åldern, sade till mig vid ett tillfälle; "när man äger ett hus så blir det aldrig riktig färdigt renoverat, det finns alltid något att fixa med på huset". 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Emilia)
    Anonym (Nej!) skrev 2025-09-17 22:54:40 följande:
    För att nu består bostadsmarknaden i huvudsak av två typer av objekt: ruckel och slott. Det finns liksom knappt några mellanting mellan dessa nedgångna hus och dom svindyra kåkarna i toppskick.

Men om du inte har råd att köpa ett hus i toppskick och inte har råd / är intresserad av/ orkar hålla på med renovering och sånt kanske du inte måste bo i hus? Eller iallafall inte köpa. Du kan bo i lägenhet (hyresrätt eller bostadsrätt) eller så kan du hyra hus eller radhus. 

Det är liksom ingen mänsklig rättighet att köpa och bo i hus. Finns det inget du vill ha som du också har råd med får du låta bli helt enkelt. 

Folk har all rätt i världen att lägga ut hus till försäljning oavsett skick så länge de inte lurar någon. Ingen är ju tvingad att köpa. Och som andra har skrivit finns det ju folk som tycker om att hålla på med sånt och rusta upp hus så de flesta hittar säkert någon som vill köpa. Och även om de inte skulle göra det skadar det ju ingen att de försöker. 

Jag hyr själv ett litet mysigt radhus just nu eftersom jag inte har möjlighet att köpa nu (bland annat på grund av att jag är mammaledig). Är det något större som behöver fixas är det inte mitt ansvar utan hyresvärdens och det passar ganska bra för mig just nu. 

• Anonym (Ja)

Bedrövligt att leta boende nu för tiden. Det är antingen ruckel eller bostäder som är felrenoverade och förstörda av den anledningen. Väggar har slagits ut, trädetaljer har målats över med vit färg, glansiga plastiga vita golv.. Nu själslös köksinredning m.m.

• Virriga Vera

Men köp det inte då, gå inte på visningar, vem tvingar dig? Det verkar som om du vill ha ett färdigt hus men inte har råd med det? 

• Anonym (Ddded)
    För att nu består bostadsmarknaden i huvudsak av två typer av objekt: ruckel och slott. Det finns liksom knappt några mellanting mellan dessa nedgångna hus och dom svindyra kåkarna i toppskick.
    Oj, trots att du är så duktig och ett sådant föredöme för mänskligheten så vill de med hus i toppskick inte sänka priset så att du har råd att köpa?
    Så dåligt!! 
  • Anonym (B)

Är helt ointresserad av om du vill köpa mitt hus eller inte. Alla vet att säljer man renoveringsobjekt så får man mindre för huset än annars. Och de som inte vill renovera köper ibte sådana hus. Men du skulle säkert störa dig på mitt val av kök, val av toa och avstå att köpa av den anledningen också. Men det är inte mitt problem.

• Anonym (W)
    Ja. Det gör ont i hjärtat när man ser dessa mysiga små hus, ofta med bra läge, men som har negligerats på så många sätt.
    Men om du har så god ekonomi borde det inte vara ett problem att köpa ett renoveringsobjekt?

De flesta renoverar för flera hundratusen när de köper ett hus/lägenhet. 
  • Anonym (Nej!)
    Virriga Vera skrev 2025-09-18 09:03:47 följande:

Men köp det inte då, gå inte på visningar, vem tvingar dig? Det verkar som om du vill ha ett färdigt hus men inte har råd med det? 

Jag vill inte heller ha en villa som är modernt och där allt är i toppskick. Dels för att folk oftast har förstört husets själ och valt en stil som påminner om USA. Det känns bara tacky och opersonligt. 

Jag vill ha ett modest, vanligt, svenskt hus som inte är totalt negligerat. 
  • Anonym (K)

Men var i landet tittar du? 

• Virriga Vera
    Anonym (Nej!) skrev 2025-09-18 09:42:19 följande:
    Jag vill inte heller ha en villa som är modernt och där allt är i toppskick. Dels för att folk oftast har förstört husets själ och valt en stil som påminner om USA. Det känns bara tacky och opersonligt. 

Jag vill ha ett modest, vanligt, svenskt hus som inte är totalt negligerat. 
    Du vill alltså ha ett hus helt i din smak som är billigt och inte behöver renoveras/uppdateras?
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (W) skrev 2025-09-18 09:30:02 följande:
    Men om du har så god ekonomi borde det inte vara ett problem att köpa ett renoveringsobjekt?

De flesta renoverar för flera hundratusen när de köper ett hus/lägenhet. 
    Ja rent potentiellt sätt är det möjligt, jag vill bara inte ta på mig ett så stort projekt som förstagångsköpare
  • Anonym (Nej!)
    Virriga Vera skrev 2025-09-18 09:52:07 följande:
    Du vill alltså ha ett hus helt i din smak som är billigt och inte behöver renoveras/uppdateras?
    Det har jag inte sagt. 

Ytskikt är enkla att åtgärda, men att behöva blåsa ut badrum, kök, hantera fuktskador och renovera taket innan man ens kan flytta in vill man ju inte göra
  • Virriga Vera
    Anonym (Nej!) skrev 2025-09-18 10:00:32 följande:
    Det har jag inte sagt. 

Ytskikt är enkla att åtgärda, men att behöva blåsa ut badrum, kök, hantera fuktskador och renovera taket innan man ens kan flytta in vill man ju inte göra
    Kan du inte posta länkar till en del av de vidriga husen som du påstår översvämmar hemnet? Ingen annan verkar ju ha sett dem.
  • Anonym (K)
    Virriga Vera skrev 2025-09-18 10:21:04 följande:
    Kan du inte posta länkar till en del av de vidriga husen som du påstår översvämmar hemnet? Ingen annan verkar ju ha sett dem.
    Håller med. Jag är både på sälj- och köpmaknad just nu och delar inte TS uppfattning om utbudet eller orsaken till varför hus är dåligt underhållna.
  • Kvittning
    Fast om de inte hade negligerats så hade de ju varit i en helt annan prisklass. 
  • Kvittning
    Det har jag inte sagt. 

Om vi bortser från fuktskadorna utan bara ser på kök, badrum och takbyte så tror jag att många väljer att låta bli att fixa det just för att man vet att man ska flytta om några år. Och sedan när man känner att det har samlats på för mycket för att man ska trivas så tar man tag i försäljningen. 
  • Anonym (mås)

Ofta är det nog äldre som bott kvar för länge i huset och inte orkat eller haft råd att ta hand om det. Och släktingarna vill inte ha det så då säljs det.

Men många kan nog också tänka sig ett renoveringsobjekt, om läget och priset är bra. Man kanske gillar att bygga, får huset som man vill ha det, har råd och tid. Jag skulle gärna köpa ett sånt objekt som sommarhus.

Men som tur är så måste du ju inte köpa ett sånt hus.

• Anonym (mås)
    Det har jag inte sagt. 

När du skriver "man" så menar du ju dig själv. Så uttryck istället att du inte vill, för du kan inte uttala dig för någon annan. 
Svar på tråden Jag vill inte köpa ditt vidriga hus!