Anonym (Nej!) skrev 2025-09-17 22:54:40 följande:
För att nu består bostadsmarknaden i huvudsak av två typer av objekt: ruckel och slott. Det finns liksom knappt några mellanting mellan dessa nedgångna hus och dom svindyra kåkarna i toppskick.
Men om du inte har råd att köpa ett hus i toppskick och inte har råd / är intresserad av/ orkar hålla på med renovering och sånt kanske du inte måste bo i hus? Eller iallafall inte köpa. Du kan bo i lägenhet (hyresrätt eller bostadsrätt) eller så kan du hyra hus eller radhus.
Det är liksom ingen mänsklig rättighet att köpa och bo i hus. Finns det inget du vill ha som du också har råd med får du låta bli helt enkelt.
Folk har all rätt i världen att lägga ut hus till försäljning oavsett skick så länge de inte lurar någon. Ingen är ju tvingad att köpa. Och som andra har skrivit finns det ju folk som tycker om att hålla på med sånt och rusta upp hus så de flesta hittar säkert någon som vill köpa. Och även om de inte skulle göra det skadar det ju ingen att de försöker.
Jag hyr själv ett litet mysigt radhus just nu eftersom jag inte har möjlighet att köpa nu (bland annat på grund av att jag är mammaledig). Är det något större som behöver fixas är det inte mitt ansvar utan hyresvärdens och det passar ganska bra för mig just nu.