• Anonym (Planerad)

Schemalagt sex

Jag är 60 år och lever sedan 6 år med en nästan jämnårig kvinna. I början hade vi, som väl de flesta, sex väldigt ofta, typ 1-2 ggr/dag. Detta höll i sig ett halvår och då började hon antyda att det var lite väl ofta. Jag hade också känt att det kanske inte var nödvändigt att varje kväll och morgon tillsammans i sängen innebar sex, så vi trappade i samförstånd ned det hela.

Sen landade vi i oregelbundet sex kanske 2-3 ggr/vecka. Helt Ok för mig mig. Men det var då jag insåg att det alltid var jag som tog initiativet. Det blir lite jobbigt, för jag måste ju ställa mig frågan om hon egentligen inte vill men ställer upp ändå.

Så vi pratade om detta och hon bedyrade att hon visst ville ha sex och att hon njöt av det när vi väl hade sex (och ser inget som motsäger det!) men att hon liksom inte fick lust av sig självt, iaf inte nu när passionsfasen hade gått över, utan behövde "sättas igång" av mig.

Efter lite mer snack så kom vi fram till att schemalägga sexet till lördag eller söndag morgon och tisdag eller onsdag kväll, vilket som passade bäst.

Fördelen med detta blev för mig att jag inte behövde fundera på när nästa tillfälle till sex skulle kunna bli av utan jag kan känna mig trygg i att det blir av. (Jag har ett starkt sexbehov och att leva i ett sexlöst förhållande är inte ett alternativ för mig, då lever jag hellre ensam.)

För henne är fördelen också att hon vet när det blir sex, men ur det perspektivet att hon kan förbereda sig för det mentalt. Hon har svårare svara på ett spontant initiativ från mig eftersom hennes huvud är fullt av en massa tankar och planer på att göra saker som då måste sättas åt sidan och det blir lite besvärligt för henne och tar lång tid för henne att växla spår. Själv säger hon att det är ett lindrigt autistiskt drag hon har. Hon går aldrig och funderar på sex och det kommer aldrig upp ett spontant behov i henne av att ha sex. Men hon har gärna sex när det väl blir av.

Så idag fungerar vårt sexliv bra på det stora hela. Men ändå kan jag ibland sakna att hon bara förför mig för att hon har lust, men det kommer aldrig att hända tyvärr. När vi har sex så är det alltid väldigt bra sex och jag är helnöjd med det!

Nån annan som har ett liknande upplägg?

• Svar på tråden Schemalagt sex
  • Hornper
    Anonym (O) skrev 2025-09-20 19:19:39 följande:
    Men du har ju också i andra trådar skrivit att du inte blir kär eller älskar på samma sätt som andra människor - då är det kanske inte så konstigt om du ser på sex på ett sätt som är ovanligt om man jämför med majoriteten?
    Alldeles  riktigt! Men jag tänkte att det kan finnas skäl att dela med mig av mitt perspektiv, som är något helt annat än det som många romantiker i tråden står för. 
    Så du har helt rätt, smak och tycke varierar utan att det behöver vara fel. Det går ju t.ex inte att övertyga någon med sakargument att surströmming faktiskt är gott.
  • Anonym (Tuttopassa)
    Anonym (kan funka) skrev 2025-09-19 17:40:31 följande:
    Enligt vissa i tråden är ni skyldiga till våldtäkt på varandra.
    Kan väl lugna forumet med att varken jag eller exet gjorde sig skyldiga till något dylikt... 

Som sagt, vi var båda överens om att vi hade "tappat bort" vårt sex-och samliv. Vi var båda överens om att vi uppskattade det sex vi hade, när vi väl hade sex...

Men vi kände båda att vi sällan fick till det, annat kom emellan, vi behövde göra något - ansåg vi båda. Så istället för att gå runt på varsin kant och undra varför vi sällan hade sex, istället för att börja bli för frustrerade, för irriterade (!), istället för att börja peka finger, börja skuldbelägga... så bestämde vi oss för att "sätta av tid".

Och skall man sätta av tid, då krävs det ofta(!) en viss form av planering, en viss form av "schemaläggning". Om det skall balanseras mot allt annat som skall hinnas med när man är i en relation. Tycker verkligen inte att det är speciellt konstigt...

Kan även lugna forumet med att ibland så hade vi inte sex (!). Vi kanske bara var nära varandra, rörde varandra. Ibland kanske det blev en stund av lite massage...

För oss så funkade det, där och då. Handlade absolut inte om att den ena parten ville (ha sex) och den andra ville "inte" (ha sex). Vi hade båda ett behov.
  • Anonym (Planerad)

Att, som man, försöka hävda att man har ett bra sexliv är utsiktslöst. I vissa personers ögon innebär detta per automatik att kvinnan i förhållandet är förtryckt och egentligen inte alls vi ha sex med mannen men ställer upp för husfridens skull.

Det är bara att låta dessa sorgliga kommentarer passera obemärkt för det är meningslöst att bemöta dem.

• Anonym (Ee)
    Anonym (Planerad) skrev 2025-09-22 17:21:00 följande:

Att, som man, försöka hävda att man har ett bra sexliv är utsiktslöst. I vissa personers ögon innebär detta per automatik att kvinnan i förhållandet är förtryckt och egentligen inte alls vi ha sex med mannen men ställer upp för husfridens skull.

Det är bara att låta dessa sorgliga kommentarer passera obemärkt för det är meningslöst att bemöta dem.

Sex är en gemensam aktivitet. Det handlar inte om ett bra sexliv om endast en part vill ha det och den andre går med på det och ställer upp för husfridens skull. Då handlar det om ett sannolikt självbedrägeri. 

Din partner vill ju inte ha sex med dig. Det berättar du fast med andra ord i din trådstart t o m. Så du verkar till viss del vara medveten. Då handlar det inte om självbedrägeri i ditt fall. Då handlar det ju om att du struntar i din partners lust. Det kan vara därför hennes lust har sinat också.

• Anonym (Trötter)
    Anonym (Ee) skrev 2025-09-22 22:18:45 följande:

Sex är en gemensam aktivitet. Det handlar inte om ett bra sexliv om endast en part vill ha det och den andre går med på det och ställer upp för husfridens skull. Då handlar det om ett sannolikt självbedrägeri. 

Din partner vill ju inte ha sex med dig. Det berättar du fast med andra ord i din trådstart t o m. Så du verkar till viss del vara medveten. Då handlar det inte om självbedrägeri i ditt fall. Då handlar det ju om att du struntar i din partners lust. Det kan vara därför hennes lust har sinat också.

Är det lite som en diskussion där två parter utbyter erfarenheter och inte som här där ena parten försöker trycka ner sin åsikt i halsen på alla andra?
  • Anonym (Ee)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-09-22 22:34:15 följande:
    Är det lite som en diskussion där två parter utbyter erfarenheter och inte som här där ena parten försöker trycka ner sin åsikt i halsen på alla andra?
    Har jag fel menar du? Han berättar ju själv att han skulle lämna henne om hon inte går med på upplägget. Det berättar ju att hans partner egentligen inte vill. Det bekymrar honom inte. Bara han får sitt så är "alla" nöjda.
  • Anonym (kan funka)
    Anonym (Ee) skrev 2025-09-22 22:18:45 följande:

Men herregud, kan inte folk läsa ts ordentligt? Hon har ju sagt att hon vill ha sex och njuter av sexet när de har det men behöver "sättas igång".  Det kallas responsiv sexlust som någon skrev ovan. Om hon sagt att hon inte var intresserad av sex hade det varit en annan sak, men ts kan knappast förväntas utgå från att hon ljuger om att hon vill ha sex.
  • Anonym (kan funka)
    Anonym (Tuttopassa) skrev 2025-09-22 11:17:36 följande:
    Kan väl lugna forumet med att varken jag eller exet gjorde sig skyldiga till något dylikt... 

Som sagt, vi var båda överens om att vi hade "tappat bort" vårt sex-och samliv. Vi var båda överens om att vi uppskattade det sex vi hade, när vi väl hade sex...

Men vi kände båda att vi sällan fick till det, annat kom emellan, vi behövde göra något - ansåg vi båda. Så istället för att gå runt på varsin kant och undra varför vi sällan hade sex, istället för att börja bli för frustrerade, för irriterade (!), istället för att börja peka finger, börja skuldbelägga... så bestämde vi oss för att "sätta av tid".

Och skall man sätta av tid, då krävs det ofta(!) en viss form av planering, en viss form av "schemaläggning". Om det skall balanseras mot allt annat som skall hinnas med när man är i en relation. Tycker verkligen inte att det är speciellt konstigt...

Kan även lugna forumet med att ibland så hade vi inte sex (!). Vi kanske bara var nära varandra, rörde varandra. Ibland kanske det blev en stund av lite massage...

För oss så funkade det, där och då. Handlade absolut inte om att den ena parten ville (ha sex) och den andra ville "inte" (ha sex). Vi hade båda ett behov.
    Vissa här skriver ju tydligt att det är tvång att planera in sex, även om det inte innebär att man har sex varje gång man planerat det och båda är överens om att de vill få igång sexlivet. Vissa verkar också tro att det bara handlar om mansgrisiga män som vill tvinga kvinnor till sex, fast det förekommit berättelser om dig och andra kvinnor som varit drivande.
  • Anonym (Ee)
    Anonym (kan funka) skrev 2025-09-23 06:58:28 följande:
    Men herregud, kan inte folk läsa ts ordentligt? Hon har ju sagt att hon vill ha sex och njuter av sexet när de har det men behöver "sättas igång".  Det kallas responsiv sexlust som någon skrev ovan. Om hon sagt att hon inte var intresserad av sex hade det varit en annan sak, men ts kan knappast förväntas utgå från att hon ljuger om att hon vill ha sex.

Det är klart att hon säger så. Annars så lämnar han henne. Det här är något hon förväntas göra. Hon fejkstönar antagligen också. 

Det kan absolut inte jämföras med våldtäkt eller något annat. Det är samtyckande sex. Hon vill inte däremot, han ignorerar det av egoistiska skäl. Så ser inte ett bra sexliv ut.

• Anonym (kan funka)
    Anonym (Ee) skrev 2025-09-23 15:43:30 följande:

Det är klart att hon säger så. Annars så lämnar han henne. Det här är något hon förväntas göra. Hon fejkstönar antagligen också. 

Det kan absolut inte jämföras med våldtäkt eller något annat. Det är samtyckande sex. Hon vill inte däremot, han ignorerar det av egoistiska skäl. Så ser inte ett bra sexliv ut.

Hur vet du att hon inte vill? Tror du inte på att det finns något som heter responsiv sexlust?
  • Anonym (Kurt)
    Hornper skrev 2025-09-20 15:34:13 följande:
    Din inställning är nog vanligt förekommande. En kvinna i ett förhållande (med en man då) förväntas inte ta något ansvar för att hålla parets sexliv levande.
    Hon ska ta ansvar. Han ska låta bli att tjata.
  • Anonym (Kurt)
    Anonym (kan funka) skrev 2025-09-23 15:57:38 följande:
    Hur vet du att hon inte vill? Tror du inte på att det finns något som heter responsiv sexlust?
    Antar att det betyder att man tänder när man väl blir uppvaktad. Sån är min fru, hon har sagt det rent ut: Bra att du knuffar lite på mig ibland, Kurt.
  • Anonym (kan funka)
    Anonym (Ee) skrev 2025-09-23 15:43:30 följande:

Hur ska han veta att hon inte vill om hon säger att hon vill och fejkstönar? 
  • Anonym (Ee)
    Anonym (kan funka) skrev 2025-09-23 16:15:04 följande:
    Hur ska han veta att hon inte vill om hon säger att hon vill och fejkstönar? 
    Det är väl uppenbart för de flesta. Genom att inte pressa, (hota) tjata och gnälla naturligtvis. Men det är nog för sent i ts fall dessvärre. 
  • Anonym (kan funka)
    Anonym (Ee) skrev 2025-09-23 18:54:32 följande:
    Det är väl uppenbart för de flesta. Genom att inte pressa, (hota) tjata och gnälla naturligtvis. Men det är nog för sent i ts fall dessvärre. 
    Intressant att du verkar veta så mycket om hur ts förhållande ser ut.

Också intressant att du inte svarar på min fråga i inlägg 89.
  • Anonym (Planerad)
    Anonym (kan funka) skrev 2025-09-23 19:01:34 följande:
    Intressant att du verkar veta så mycket om hur ts förhållande ser ut.
    Jag har snart slut på popcorn och måste åka och köpa mer! Skrattande
    Jag lär mig sååå mycket om vårt förhållande!
  • Hornper
    Anonym (Ee) skrev 2025-09-23 18:54:32 följande:
    Din inställning stämmer väl överens med den som gäller allmänt i dagens samhälle. Sex är något som egentligen bara män önskar och utsätter kvinnor för.
    Alla initiativ som ett par väljer att ta för att få igång ett slumrande sexliv ses med misstänksamhet. Det är alltid ändå mannens agenda som ligger bakom. 
    Schemaläggning? Nej, kvinnan pressas!
    Öppet förhållande? Nej, bara mannen tjänar på det!
    Skilsmässa då? Fyfan för en man som lämnar pga ett så simpelt skäl som sexbrist!
    Ensamt runkande? Möjligen, men inte om förnedrande nätporr eller hu (!) sexdocka används som stöd.
    Parterapi? Ja, om det syftar till att få mannen att acceptera sin sexlösa situation.

Är det inte så du ser det, Ee? I så fall får jag gratulera dig! Du har medvind i dagens opinion!
Svar på tråden Schemalagt sex