Aliona skrev 2025-09-19 13:24:51 följande:
Ja, det tyckte de. De uppfostrade mig väldigt fritt och trodde på min förmåga. Jag hade också från ca 7 år börjat ta bussen från byn vi då bodde i in till stan själv och från samma ålder skickades jag ensam med flyg till släktingarna i andra sidan av Sverige. Som barm hängde vi ute själva. I yngre tonåren när vi bodde i stan samma sak, och jag reste själv till Stockholm när jag var 13-14 år. De uppfattade att jag var redo att åka på tågresor till Berlin, Prag, Budapest i 14-16 års ålder och tågluffade när jag var 17. Det gick hur bra som helst. Vi var skötsamma och som sagt vana att hantera situationer själva. Visst, ibland hände grejer men inget jätteallvarligt, och vi redde alltid ut det.
Därmed inte sagt att det skulle vara lämpligt för alla. Därav mitt svar att det beror på hur moget och redo barnet är.
Nu i mitt barns klass i trean har han kompisar som inte får gå till skolan eller lekplatsen själv , och andra som har åkt till släktingar själv i båda Sverige och utomlands (EU). Det är väldigt olika vad man klarar av.
Visst är det olika, jag menade mest att det inte nödvändigtvis var friare förr, som du skrev. Sen är det stor skillnad på att inte få resa själv i tidig ålder, och att inte ens få gå till skolan eller lekplatsen själv.
Jag gick till och från lekis själv när jag var 6 år, sedan till och från skolan själv. Men vi bodde nära båda. Man behövde inte heller korsa någon stor väg eller dylikt.
Men idag hade nog många följt sina barn, i alla fall 6-åringarna. Även om det bara var några hundra meter.
Många släpper knappt ut sina barn själva idag, vilket kan tyckas överdrivet. Men så har också samhället förändrats. Säkert beror det också på var man bor. I en by på landet, eller ett lugnt villaområde i en mindre stad, är risken för skjutningar och förnedringsrån kanske inte så stor.