• Anonym (Skruvat)

Den konstigaste uppfattning/ syn på saker du läst på FL?

Ibland stöter man på åsikter, uppfattningar och synsätt som verkar ganska skruvade, lite verklighetsfrånvända elller bara uppåt väggarna fel.

Eller bara åsikter och synsätt som inte delas av det stora flertalet, men som kanske kan vara intressanta eller ha viss giltighet ändå.

Vad är det konstigaste du stött på på FL eller bara sådant som är främmande för din uppfattning/ syn på saker?

• Svar på tråden Den konstigaste uppfattning/ syn på saker du läst på FL?
  • Jimmy75
    Anonym (.) skrev 2025-09-21 15:30:04 följande:
    Vad menar du med idiotförklaring? Får man t.ex. inte skriva att en sådan person har en vidrig kvinnosyn?
    Jag 
    Anonym (Morran) skrev 2025-09-21 15:33:02 följande:
    Håller helt med!

Som mamma till en ung man med det som förr kallades Asperger syndrom (högfungerande autism) blir jag riktigt upprörd när dåligt beteende skylls på diverse diagnoser.

Min son har fått en ordentlig uppfostran och lever nu i ett bra förhållande med en underbar ung kvinna. 

Vi har aldrig någonsin accepterat ett dåligt beteende för att han "inte förstår / kan bättre". Varför skulle vi? Har vårt sätt att fostra honom inte fungerat så har vi ändrat vårt sätt att fostra.

Att ha ett barn med npf innebär inte ett frikort från din plikt att fostra. Tyvärr har jag genom åren stött på alltför många som tagit en npf-diagnos som en ursäkt för att inte ens försöka hjälpa sitt barn att bli en fungerande del av samhället.

Du har fått ett barn som inte fungerar som "alla andra" och det innebär att du inte kan vara som alla andra föräldrar. Det är din plikt att anpassa ditt föräldraskap efter det barn du fått.

Att skylla brott, dålig kvinnosyn osv på npf är otroligt nedvärderande för de personer som faktiskt har dessa diagnoser. Skulle vi tex förklara ett bankrån med att gärningsmannen har diabetes?

Med rätt vägledning kan de flesta bli vettiga personer med vettig syn på sina medmänniskor.
    Håller med vad du skriver till 100% Det är precis vad jag förespråkar.
  • Jimmy75

Sorry! Gjorde något fel med citeringen och såg inte det. Ska inte vara dubbla citat i det jag skrivit ovan. Det var bara svar till Morran som avsågs. Det första var oupptäckt klanteri.

• Anonym (.)
    Jimmy75 skrev 2025-09-21 13:32:14 följande:

Alltid lika intressant att alla dessa "sätta-ner-foten-människor" inte tror det finns några alternativ mellan att bete sig som ett rövhål (min översättning för kränkande kommentarer) och att stryka medhårs. Mötte exakt samma svartvita uppfattning vid handledning av lärare och prat om lågaffektivt förhållningssätt: "Jaha, så vi ska inte göra någonting alls, vi ska bara låta dem hållas och inte ställa några krav"

Tänk efter lite....hur reagerar DU om du blir bemött på ett absurt sätt, alltså på ett sätt du tycker är helt uppåt väggarna enligt ditt sätt att se på saker? Brukar det plocka fram en inställning hos dig att "Hmm, jag ska nog lyssna på den här personen...den har nog något vettigt att säga"? Eller stänger du direkt i tanken ner och konstaterar att den personen är fullständigt dum i huvudet och över huvud taget inte värd att lyssna på? Om något så bekräftar de den uppfattning du redan har.

Jimmy75 skrev 2025-09-21 15:44:10 följande:
    Det gjorde jag inte...däremot glömde jag bort mig och tänkte inte på var jag sitter och skriver. Jag kommer inte mycket längre här och nöjer mig med att bara säga att det självklart aldrig kan vara acceptabelt att betrakta kvinnor som knulldockor eller andra åsikter i liknande linje.

Du står alltså inte för vad du skriver i inlägget ovan?
  • Anonym (H)

En medlem för många år sedan som ville donera ägg och folk blev som galna på henne eftersom hennes man var emot det.

• Anonym (6/7)

Den där tråden som är aktiv där en kille söker en partner som tar plats som en mamma, eller att hon ska vara mammig och berätta för honom/ säga åt honom på samma sätt som en mamma skulle göra.

Kan vara ett troll, kanske inte.

• Jimmy75
    Anonym (.) skrev 2025-09-21 16:00:36 följande:
    Det gjorde jag inte...däremot glömde jag bort mig och tänkte inte på var jag sitter och skriver. Jag kommer inte mycket längre här och nöjer mig med att bara säga att det självklart aldrig kan vara acceptabelt att betrakta kvinnor som knulldockor eller andra åsikter i liknande linje.

Nu är det ju två inlägg du har citerat ovan. Det må ju vara så att det är uppenbart för andra vilket du syftar på och därigenom vad du menar med din fråga. Jag svarar jättegärna men vill du bara göra det tydligt vad du syftar på så att jag svarar dig på rätt sak. Så länge svarar jag utifrån hur jag TROR att du tänker:

Jag ser ingen motsats i vad jag skrivit i första inlägget och det andra där jag håller med dig att den typen av åsikter aldrig kan accepteras. Första stycket i första citatet varken säger uttryckligen att sådana åsikter bör accepteras, eller ens menar att ska accepteras. Det handlar om HUR man bemöter det. 

Det jag skriver i andra stycket är inte en uppmaning till att man skulle lyssna på deras åsikter som om den var intressant. Och spontant överraskar det mig att man gör den tolkningen. Vad jag skrev i andra stycket var då direkt relaterat till det första och ett försök till tankeexperiment eller reflektion. Jag ville helt enkelt med en direkt fråga undersöka och få dig att fundera på hur du reagerar och tar emot det om någon uttrycker sig på ett kränkande eller enligt eget tycke, dumt. Jag ville genom ett perspektivtagande belysa punkten att om du då eller någon annan här vill markera och försöka få till någon form av förnuftsbaserat tänkande hos personen vars inlägg man kommenterar, så når man inte dit genom att häva ur sig mindre väl valda tillmälen och inte sällan, idiotförklarande. Att däremot påpeka det kvinnofientliga eller gravt felaktiga i den personens människosyn är fullt rimligt. Det är liksom inte det jag kommenterar, utan när det åtföljs av ordval som hade fått vilken människa som helst att stänga ner och sluta lyssna. Det finns naturligtvis en klick människor där det kvittar oavsett vad man säger, men om inte utgångspunkten är att man iallafall försöker förstå hur någon kan ha utvecklat en sådan människosyn kommer man istället bidra till att fler landar där.

Jag kan garantera dig att vi i slutänden vill samma sak men har olika tankar om bästa sättet att komma dit.

• Jimmy75
    Anonym (.) skrev 2025-09-21 16:00:36 följande:

Vet inte om jag lyckades svara på din fråga eller om jag tolkade den rätt men i annat fall får du försöka förtydliga det för mig så ska jag göra mitt bästa för att svara.
  • Anonym
    Anonym (L) skrev 2025-09-21 13:57:00 följande:

Personer som anser att det är helt ok att pressa och manipulera andra så att de ska visa ?kärlek? på det sätt som de själva kräver. 

Det kan vara allt från silent treatment till utbrott, rena elakheter, medvetet dramaskapande och kontrollerande av mobiler/sociala medier som en del tydligen anser är ett ok beteende när partnern enligt dem inte hör av sig tillräckligt ofta eller bekräftar dem på precis det sätt de vill. 

Jag har själv lämnat en relation med psykisk misshandel och blir lite chockad ibland över att ganska många personer här verkar anse att ett sådant beteende är motiverat eftersom de till exempel har blivit bedragna i tidigare relationer eller har dåligt självförtroende generellt. 

Detsamma gäller personer som blir kränkta när partnern prioriterar sitt barn, vilket borde vara en självklarhet för alla, och ser barnet som en konkurrent. 

Man har ett ansvar för att inte låta den egna osäkerhet drabba andra. Kärlek är inget man kan kräva och kontrollera. Det är tvärtom ett säkert sätt att ta död på de känslor som kanske fanns. 

👍
  • Anonym (Anja)
    Anonym (H) skrev 2025-09-21 17:37:41 följande:

En medlem för många år sedan som ville donera ägg och folk blev som galna på henne eftersom hennes man var emot det.

Fast jag skulle inte uppskatta om min partner donerade spermier bakom min rygg eller mot min vilja. Det är ju hans val men jag hade kanske lämnat då. 

Jag tycker det skulle kännas konstigt och dessutom när vi har småbarn (en bebis), tänk om de träffas sen.. Isåfall tycker jag han hade kunnat göra det när våra barn är vuxna om han inte är för gammal.

Det är inte helt orimligt direkt att ta hänsyn till sin partner i den frågan. 

• Anonym
    Anonym (H) skrev 2025-09-21 17:37:41 följande:

Verkligen jättekonstigt. Borde vara upp till henne. Hennes man äger ju knappast äggen.
  • Anonym (H)
    Anonym (Anja) skrev 2025-09-22 11:21:36 följande:

Fast jag skulle inte uppskatta om min partner donerade spermier bakom min rygg eller mot min vilja. Det är ju hans val men jag hade kanske lämnat då. 

Jag tycker det skulle kännas konstigt och dessutom när vi har småbarn (en bebis), tänk om de träffas sen.. Isåfall tycker jag han hade kunnat göra det när våra barn är vuxna om han inte är för gammal.

Det är inte helt orimligt direkt att ta hänsyn till sin partner i den frågan. 

Du har absolut en poäng men detta par hade inga barn. Dessutom hade den här kvinnan ingen avsikt att gå bakom ryggen på sin partner, hon hade uppenbarligen berättat för honom.
    Hon var väl en sån som anser att hennes kropp= hennes beslut. Vad hans problem var framkom aldrig riktigt.
  • Anonym (Anja)
    Anonym (H) skrev 2025-09-22 12:31:43 följande:
    Du har absolut en poäng men detta par hade inga barn. Dessutom hade den här kvinnan ingen avsikt att gå bakom ryggen på sin partner, hon hade uppenbarligen berättat för honom.
    Hon var väl en sån som anser att hennes kropp= hennes beslut. Vad hans problem var framkom aldrig riktigt.
    Ja det är ju hennes kropp och hennes beslut, han bestämmer såklart inte. Men då får hon kanske räkna med att relationen tar slut om hon gör det fast han inte känner sig bekväm med det. Så är det ju med allt, man bestämmer inte vad ens partner gör men kan alltid välja att lämna. 

Jag har inte läst tråden men de kanske tänkte skaffa barn i framtiden? Varför var det så viktigt för henne att donera ägg? Handlar det bara om att hjälpa kan man väl till exempel ge blod eller benmärg istället? Det är såklart jättebra att det finns folk som donerar spermier och ägg men kanske det är bäst att göra det om man är singel eller har en partner som är ok med det. 

Jag skulle själv ha svårt att donera ägg (förut när jag var yngre , nu är jag för gammal tror jag) just för att jag skulle ha svårt att inte se det som mina barn. Har en vän som har gjort det för att hon ville sprida sina gener vidare men inte ville ta hand om barn (enligt henne själv alltså). Får lite känslan av att det kanske är anledningen för en del som donerar spermier och ägg..även om det såklart säkert finns folk som gör det bara för att hjälpa andra också.
Svar på tråden Den konstigaste uppfattning/ syn på saker du läst på FL?