Anonym (.) skrev 2025-09-21 16:00:36 följande:
Jimmy75 skrev 2025-09-21 15:44:10 följande:
Det gjorde jag inte...däremot glömde jag bort mig och tänkte inte på var jag sitter och skriver. Jag kommer inte mycket längre här och nöjer mig med att bara säga att det självklart aldrig kan vara acceptabelt att betrakta kvinnor som knulldockor eller andra åsikter i liknande linje.
Du står alltså inte för vad du skriver i inlägget ovan?
Nu är det ju två inlägg du har citerat ovan. Det må ju vara så att det är uppenbart för andra vilket du syftar på och därigenom vad du menar med din fråga. Jag svarar jättegärna men vill du bara göra det tydligt vad du syftar på så att jag svarar dig på rätt sak. Så länge svarar jag utifrån hur jag TROR att du tänker:
Jag ser ingen motsats i vad jag skrivit i första inlägget och det andra där jag håller med dig att den typen av åsikter aldrig kan accepteras. Första stycket i första citatet varken säger uttryckligen att sådana åsikter bör accepteras, eller ens menar att ska accepteras. Det handlar om HUR man bemöter det.
Det jag skriver i andra stycket är inte en uppmaning till att man skulle lyssna på deras åsikter som om den var intressant. Och spontant överraskar det mig att man gör den tolkningen. Vad jag skrev i andra stycket var då direkt relaterat till det första och ett försök till tankeexperiment eller reflektion. Jag ville helt enkelt med en direkt fråga undersöka och få dig att fundera på hur du reagerar och tar emot det om någon uttrycker sig på ett kränkande eller enligt eget tycke, dumt. Jag ville genom ett perspektivtagande belysa punkten att om du då eller någon annan här vill markera och försöka få till någon form av förnuftsbaserat tänkande hos personen vars inlägg man kommenterar, så når man inte dit genom att häva ur sig mindre väl valda tillmälen och inte sällan, idiotförklarande. Att däremot påpeka det kvinnofientliga eller gravt felaktiga i den personens människosyn är fullt rimligt. Det är liksom inte det jag kommenterar, utan när det åtföljs av ordval som hade fått vilken människa som helst att stänga ner och sluta lyssna. Det finns naturligtvis en klick människor där det kvittar oavsett vad man säger, men om inte utgångspunkten är att man iallafall försöker förstå hur någon kan ha utvecklat en sådan människosyn kommer man istället bidra till att fler landar där.
Jag kan garantera dig att vi i slutänden vill samma sak men har olika tankar om bästa sättet att komma dit.