Brudparet vill inte att jag nämner mitt yngsta barn
Jag är bjuden på ett destinationsbröllop. Jag vill inte skriva var eller när av anonymitetsskäl, för brudparet har valt ett speciellt ställe och jag vill verkligen inte att någon som känner dem ska kunna gissa sig till det. Men vi måste alla resa för att ta oss dit. Vissa gäster inom sitt eget land, andra över landsgränser. Själva platsen nås enbart med en viss sorts transportmedel så det går inte att inte bo där över bröllopshelgen även om en skulle bo nära själva platsen. Det går alltså inte att spontant åka hem.
Nu till saken. Inbjudningarna har skickats ut för länge sedan, eller save the date kom när de bokade och själva inbjudningen kom nu efter sommaren, men jag hör till brudparets närmaste familj och har varit involverad i planeringen. Jag blev inbjuden med +1 eftersom jag och min make separerat mellan STD och inbjudan. Jag svarade omgående att jag kommer ensam, vilket jag hade gjort oavsett då exmaken inte uppskattade folksamlingar och meddade redan vid STD att han skulle stanna hemma med våra 3 barn (15, 8 och 6) eftersom vi inte har någon äldre generation som kan vara barnvakt, alla ev nödlösningar är på bröllopet.
Under försommaren upptäckte jag att jag var gravid, under ganska jobbiga omständigheter. Jag hade spiral och vårt samliv hade varit närapå obefintligt så det var en chock. Barnet föddes fullt frisk i slutet på sommaren men kommer fortfarande ammas vid bröllopet och brudparet har godkänt att jag tar med detta barn till det barnfria bröllopet så länge det stannar på rummet med barnvakt, vilket är helt okej för mig. Jag kommer placeras så jag snabbt kan lämna när vigselceremonin är över och sedan ansluta till festsalen för middag utan att väcka allt för mycket uppmärksamhet. Jag har inga planer på att stanna och mingla etc, och de ska se till så att mat levereras till rummet/barnvakten. Men de har bett mig att inte nämna att jag har 4 barn. Sommaren har varit väldigt turbulent och jag har tagit paus helt från sociala medier, både pga den omskakande graviditetschocken men även för att slippa se min exmakes nya relation som har väckt mycket frågor hos våra gemensamma bekanta. Det innebär att bara närmaste släkten vet om det yngsta barnet, men "alla" vet att det snart gått ett år sedan vi separerade. Jag har inga planer på att på att diskutera det yngre barnet ingående men iom den sista transportsträckan kommer jag att bli sedd tillsammans med en bebis, och det känns även obekvämt för mig att säga att jag bara har 3 barn vid presentationer, när jag numera har 4.
Samtidigt är jag glad att de låter mig ta med barnet (alternativet hade varit att jag stannade hemma, vilket jag hade gjort, hen är för liten för att lämnas bort och exmaken vägrar ha med barnet att göra, anser inte att det är hans oavsett vad DNA-provet visade) men jag är obekväm med lögnen. Jag tänker att de inte vill att det övrskuggar deras dag, och det vill inte jag heller, men barnet är där. Blir det inte mer prat om jag uppför mig som att hen inte fanns?