• Anonym (Himmel eller helvete)

Tjafs efter krogkväll, och jobbig stämning. Kan vi vara vänner eller inte?

Jag var ute på krogen tidigare, inte idag, men tidigare med vänner. En killkompis kom dit också, eftersom vi hade haft kontakt och han frågade vad jag gjorde, och då ville han också komma dit. Det jag ska säga om honom är att vi lärde känna varandra tidigare i år, via Tinder. Jag har sagt till honom att jag inte ser honom som något mer än en vän. Han vet dessutom att jag har träffat andra. Jag har alltså varit ärlig. Vi har ändå fortsatt ha kontakt ibland, men en gång försökte han ta avstånd genom att ta bort mig och kapa kontakten. Han sa då att han trodde att han skulle klara av att bara vara vänner, men att det inte funkar för att han inte mår bra av det. Någon vecka senare hörde han av sig igen och sa att han inte kunde sluta tänka på mig. Vi återupptog kontakten och det verkade funka till en början. Han sa att det är lugnt nu och att det inte känns jobbigt längre, när jag frågade hur det känns nu. Han bytte sedan samtalsämne snabbt. En tid efter detta så började han dra sig undan igen.

Han var ganska full när han kom till krogen, sedan blev han ännu fullare. Han verkade vilja vara nära mig. Han ville att jag skulle sitta i hans knä och sådant. Senare kom mitt ex dit, vi hade också haft kontakt under kvällen och han hade redan varit ute också. Vi är nära vänner och det var flera år sedan vi gjorde slut. Min killkompis gick då fram till mitt ex och sa något i stil med -det där är min tjej, prata inte med henne- eller något sådant. Det var vad jag fick höra från mitt ex. De två hade aldrig träffats tidigare och de visste inte om varandra. Mitt ex blev förvirrad eftersom han trodde att min killkompis är bög. En av mina vänner som jag var ute med på krogen är bög och han flirtade med min killkompis, vilket mitt ex såg. 

Senare så fortsatte han att hänga runt mig. Han blev bara fullare och fullare och han såg typ ut att vara nära på att däcka. Min vän som är bög hade följt honom till toaletten och då ska min killkompis tydligen ha uttryckt att han är bisexuell, men senare ha sagt att han ljög och att han egentligen är hetero. 

När vi skulle gå därifrån så gick jag och mitt ex mot samma håll (eftersom vi i princip är grannar), och mina andra vänner fortsatte åt ett annat håll. Min killkompis gick med oss. Jag sa då till honom att jag ska gå hem nu, och då frågade han om han fick sova hos mig. Han sa att han kan sova på soffan. Jag sa då nej, att han får åka hem. Han började tjata och då sa jag samma sak igen. Mitt ex blev då arg och röt ifrån att han då fan inte ska sova hos mig för att jag redan har sagt nej. Jag kände då att det blev konstig stämning och det kändes inte bra alls. Mörkt och regnigt var det också. Vi stod kvar där ute för att jag ville höra hur min killkompis skulle ta sig hem och han började säga att han inte skulle gå hem. De började tjafsa igen och min killkompis blev sur på mitt ex. Sedan kom min vän som är bög, som då sa att han kunde skjutsa hem min killkompis. Det sa han nej till och så började han gå istället.

Vi har inte setts något mer sedan dess, och vi har bara haft ytterst lite kontakt. Upplever honom som konstig igen. Jag vet inte om det är för att han fortfarande gillar mig och är intresserad på något vis, eller om det är något annat. Jag vill verkligen inte såra honom, men jag vet som inte vad jag ska göra. Han verkade helt uppgiven den där krogkvällen, vilket även mitt ex tyckte. 

Hur ska jag hantera relationen till honom? Kan vi vara vänner eller kommer det aldrig funka? 

• Svar på tråden Tjafs efter krogkväll, och jobbig stämning. Kan vi vara vänner eller inte?
  • Anonym (Q)

Men jösses att du ens måste fråga. Han låter som en jobbig igel och du verkar njuta av att omringa dig av män som tjafsar om dig. 

Men visst, ni kan säääert bli bästisar ska du se. 

• Anonym (Anonym)

Du har varit ärlig och han vet hur du känner, så han får skylla sig själv. Kan jag tycka. Du kan ju börja med att säga att han inte ska gå runt och säga att du är hans tjej? Säga att om ni ska fortsätta vara vänner så är det slut med sånt, annars är vänskapen över om han inte klarar det. 

• Anonym (Freddan)

Varför vill du ha massa suktande killar omkring dig? Nej, ni kan inte vara bara kompisar. Killar funkar inte så!

• Anonym (etc)

Skärp dig TS. Du borde själv fatta att det blir massa tjafs och drama när du skickar så tvetydiga signaler till din trånande tinderdejt, som du av någon anledning föredrar att kalla killkompis.

Men du verkar ju gilla tjafs och drama när du väljer att bli uppvaktad av trånande killkompisar.

• Anonym (igen?)
    Anonym (Igen) skrev 2025-09-21 07:41:07 följande:
    www.familjeliv.se/forum/thread/83437250-han-hotar-med-att-avsluta-vanskapen

Om det är samma, är då tråden skriven utifrån den andres perspektiv? För i den här tråden är ju handlingen i så fall skriven av mannen som har så många kvinnor och män efter sig? Det vill säga mannen som det handlar om i andra tråden?

Förvirrad minst sagt. Låter lika fast utifrån olikas perspektiv?

• Anonym (Himmel eller helvete)
    Anonym (etc) skrev 2025-09-21 09:11:10 följande:

Skärp dig TS. Du borde själv fatta att det blir massa tjafs och drama när du skickar så tvetydiga signaler till din trånande tinderdejt, som du av någon anledning föredrar att kalla killkompis.

Men du verkar ju gilla tjafs och drama när du väljer att bli uppvaktad av trånande killkompisar.

Jag har inte alls skickat några signaler till honom. Har berättat precis som det är, varit ärlig. 
  • Anonym (Men)
    Anonym (Himmel eller helvete) skrev 2025-09-24 18:08:20 följande:
    Den där tråden har inget med min tråd att göra. Jag är en tjej och jag är inte förälskad i min killkompis, det är han som är det i mig. 
    Är han kär i dig kommer ni inte kunna vara kompisar. Förstår du inte det? Varför är det ens viktigt att vara kompis med någon som på fyllan går omkring och kallar dig din flickvän när du inte vill det? Du låter helt ärligt som du gillar uppmärksamheten. Håll dig till de kompisar du har och de nya du kommer få. Din trånande "killkompis" får hitta någon annan att kalla sin tjej.
  • molly50
    Anonym (Himmel eller helvete) skrev 2025-09-24 18:11:38 följande:
    Jag har inte alls skickat några signaler till honom. Har berättat precis som det är, varit ärlig. 
    Om det inte hjälper så får du väl bara tuffare och göra klart att om han inte kan acceptera att du bara vill vara vän så kan ni inte fortsätta umgås.
    Jag förstår att det är jobbigt. Jag har varit där själv.
    Men det är ju inte heller juste emot honom att fortsätta umgås när du vet att han vill ha mer.
    Jag hade också en killkompis som kallade mig sin tjej och som talade om för mina andra killkompisar att de skulle hålla sig borta från mig.
    När jag fick veta detta så gjorde jag klart för honom att det var vänskap eller inget som gällde. Och han accepterade det.
    Men vänskapen rann ut i sanden sen ändå av andra orsaker.
  • Anonym (H)

Om jag var du så skulle jag nog inte kontakta honom. Det verkar som att han inte riktigt fattar. Sen är det säkert så att han har vissa förhoppningar om dig/er och om han inte förstår/accepterar ditt nej till honom är det bättre att bryta ett tag. 

• Anonym (Oj)

Jag har en vän som envisas med att vara vän med en kille som hon VET är kär i henne. Varför vet jag inte? Blir ständiga tjafs o när alkoholen kommer in i bilden blir det drama. Ändå ska hon promt umgås med honom... 

Är det för att få bekräftelse kanske ? 

• fornminne

Håller med ovanstående. TS, fråga dig själv varför det är så viktigt att fortsätta ha kontakt med den här killen, trots att han har betett sig ganska respektlöst. Vad får du ut av relationen med honom? Uppmärksamhet? Bekräftelse?

• Anonym (igen?)
    Anonym (Oj) skrev 2025-09-24 19:29:31 följande:

Jag har en vän som envisas med att vara vän med en kille som hon VET är kär i henne. Varför vet jag inte? Blir ständiga tjafs o när alkoholen kommer in i bilden blir det drama. Ändå ska hon promt umgås med honom... 

Är det för att få bekräftelse kanske ? 

Låter som berorende av bekräftelsen ja.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (igen?) skrev 2025-09-25 18:49:33 följande:
    Låter som berorende av bekräftelsen ja.
    Ja det är nog min närmaste gissning också. Sen får man nog tydligen en extra bekräftelseboost av att berätta om denna stackars man som olyckligt kär och full gör bort sig för att få kvinnans uppmärksamhet. 

Tragiskt och själviskt 
  • Anonym (Varför)

Varför gå på krogen och bli full överhuvudtaget? Många som inte kan styra eller behärska sig och då blir det problem.

• Klartsomvatten
    Anonym (Oj) skrev 2025-09-25 19:05:39 följande:
    Ja det är nog min närmaste gissning också. Sen får man nog tydligen en extra bekräftelseboost av att berätta om denna stackars man som olyckligt kär och full gör bort sig för att få kvinnans uppmärksamhet. 

Tragiskt och själviskt 
    Många underskattar nog hur starkt behov av bekräftelse människor har. Finns inte en enda människa som inte vill ha bekräftelse i någon form. Sedan är det ju absolut så att vissa vill ha mer bekräftelse och uppmärksamhet än andra, men nästan alla vill ha bekräftelse på något vis. Det är mänskligt att vilja bli sedd och bekräftad av det motsatta könet (eller av samma kön, om man är lagd ditåt). 
  • Anonym (Varför)
    Klartsomvatten skrev 2025-09-25 19:22:27 följande:
    Många underskattar nog hur starkt behov av bekräftelse människor har. Finns inte en enda människa som inte vill ha bekräftelse i någon form. Sedan är det ju absolut så att vissa vill ha mer bekräftelse och uppmärksamhet än andra, men nästan alla vill ha bekräftelse på något vis. Det är mänskligt att vilja bli sedd och bekräftad av det motsatta könet (eller av samma kön, om man är lagd ditåt). 
    Mmm.. det är därför jag ofta ifrågasätter vissa som menar att "Det viktigaste är att man bekräftar och ser sig själv, snarare än att söka bekräftelse från andra". Finns ju knappt en människa som tänker så numera, om man inte är munk i ett tempel eller något, eller har valt att leva som eremit. De flesta skulle dö psykiskt om de inte fick sin dagliga dos bekräftelse.
  • Anonym (Oj)
    Klartsomvatten skrev 2025-09-25 19:22:27 följande:
    Absolut! Men att vara kompis med någon som man vet är kär i en, blir lite jobbigt för alla. 
Svar på tråden Tjafs efter krogkväll, och jobbig stämning. Kan vi vara vänner eller inte?