• Anonym (TS)

Dilemma i tvättstugan

Jag funderar på vad som är rätt och fel att göra i tvättstugan i mitt fall och vill gärna höra hur andra tänker.

Det går inte att boka tvättstugan där jag bor på något sätt utan är det ledigt så kan kan den som vill gå in och tvätta. Det finns bara en tvättmaskin i tvättstugan.

Idag så var tvättstugan ledig så jag hade tänkt köra två maskiner med tvätt, och eftersom det bara finns en maskin så får jag givetvis köra en åt gången. När första omgången är klar och jag ska köra den andra omgången så ser jag att någon annan har lämnat sin tvätt i tvättstugan och liksom "köar".

Jag är en sån som inte lämnar mina grejer i tvättstugan utan tar med det in i lägenheten (tvättkorg och tvättmedel) då jag varit med om stölder från tvättstuga tidigare i livet. Så det är ju inte uppenbart för någon annan att jag har tänkt köra en maskin till.

Så vad borde man göra i detta fall?
    Köra en omgång till som tänkt och låta grannen vänta? Eller låta grannen få tvättstugan och fortsätta tvätta själv en annan dag?

• Svar på tråden Dilemma i tvättstugan
  • Anonym (Jane)

Jag hade tvättat klart, dvs kört mina två maskiner. 

• Anonym (Umi)

Två maskiner låter som ett rimligt antal (medan 4-5 maskiner inte hade varit det), men jag tror att du i framtiden bör lämna tex en lapp eller något annat som signalerar hur länge du har planer för tvättstugan om du inte vill ställa din tvättkorg i kö.

Klar kommunikation brukar i de flesta fall lösa situationer som annars kan leda till irritation.

Kanske kan du tejpa fast ett schema på dörren så att folk faktiskt kan boka tvättstugan? Eller känns det som att du överskrider dina befogenheter? 

• Anonym (Jane)
    Anonym (Umi) skrev 2025-09-21 16:55:47 följande:

Två maskiner låter som ett rimligt antal (medan 4-5 maskiner inte hade varit det), men jag tror att du i framtiden bör lämna tex en lapp eller något annat som signalerar hur länge du har planer för tvättstugan om du inte vill ställa din tvättkorg i kö.

Klar kommunikation brukar i de flesta fall lösa situationer som annars kan leda till irritation.

Kanske kan du tejpa fast ett schema på dörren så att folk faktiskt kan boka tvättstugan? Eller känns det som att du överskrider dina befogenheter? 

Håller med. Om TS skriver en lapp med en ungefärlig tid hon är klar, så vet nästa tvättare det. Det kan även göra att fler efterfrågar något slags schema.
  • Anonym (H)

Jag hade tvättat klart. Det finns väl ingen regel om att man bara får tvätta en maskin?

• Anonym (D)

Sätt inte upp något eget schema om nu hyresvärden tycker att det ska vara fri rillgång.till maskinen. Kan bli trubbel för dig.

Däremot tycker jag att.man kan få tvätta rvå maskiner på rad men kanske inte fler.

• Anonym (b)

Knepig sits, hur gjorde du?

Hade du haft dina grejer kvar hade nästa tvättare inte blivit förvånad om du hade en maskin till. En lapp att du ska tvätta en maskin till skulle underlättat för kommunikationen.

• EpicF

Man tvättar naturligtvis klart sin tvätt oavsett om det är en eller två maskiner. 

Hur kan det ens vara en fråga? 🤔

• Anonym (X)

Vi hade liknande problem i tvättstugan just för att värden inte ville investera i något bokningssystem, så vi löste det med en enkel kalender som jag  köpte från ett närliggande katthem, 100kr till en god sak och sedan satt den i tvättstugan och alla började skriva upp sina tider. Ex 21/9 kl12-14, så visste alla att man kunde komma ned efter det. Fungerade utmärkt.

• Anonym (Hej)

Vad är det för luffare till hyresvärd som inte infört bokningssystem?

• Anonym (123)
    Anonym (X) skrev 2025-09-21 22:14:46 följande:

Vi hade liknande problem i tvättstugan just för att värden inte ville investera i något bokningssystem, så vi löste det med en enkel kalender som jag  köpte från ett närliggande katthem, 100kr till en god sak och sedan satt den i tvättstugan och alla började skriva upp sina tider. Ex 21/9 kl12-14, så visste alla att man kunde komma ned efter det. Fungerade utmärkt.

Så har vi i vår bostadsrättsförening också. men att det funkar så bra tror jag beror på att vi bara är 3 lägenheter som faktiskt använder tvättstugan, de andra har tvättmaskiner i sina lägenheter. Hade alla (10 lägenheter) tvättat där så hade det nog varit en irritation över att folk bokar 4 timmar men bara använder en så den ser mer upptagen ut än vad den är. 
  • Ascendere
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-22 04:12:36 följande:

Vad är det för luffare till hyresvärd som inte infört bokningssystem?

Ja, jag undrar detsamma...
  • Ascendere
    Anonym (123) skrev 2025-09-22 11:00:17 följande:
    Så har vi i vår bostadsrättsförening också. men att det funkar så bra tror jag beror på att vi bara är 3 lägenheter som faktiskt använder tvättstugan, de andra har tvättmaskiner i sina lägenheter. Hade alla (10 lägenheter) tvättat där så hade det nog varit en irritation över att folk bokar 4 timmar men bara använder en så den ser mer upptagen ut än vad den är. 
    Det där är dilemmat mellan bokad och obokad tvättstuga. 

Är det obokat så blir det högre nyttjandegrad på lediga tider, dvs maskinerna står sällan stilla på populära tider då folk vill tvätta vilket de ofta gör med bokat

Men nackdelen man får dras med är att man inte kan planera sin tvätt utan måste chansa och ibland får man vänta. 
  • Anonym (TS)

Jag fortsatte att köra min andra omgång tvätt igår då det kändes självklart när jag stod i tvättstugan men så fort jag kommit tillbaka till lägenheten så kände jag mig taskig vilket var anledningen till att jag ville höra hur andra resonerar.

Det är 6 lägenheter som delar på tvättstugan. Kommunal hyresvärd. Tanken var att det skulle bli digitaliserad bokning av tvättstuga i somras men av någon anledning som jag inte känner till så har det ännu inte blivit av.

• Anonym (D)
    Anonym (TS) skrev 2025-09-22 12:03:48 följande:

Jag fortsatte att köra min andra omgång tvätt igår då det kändes självklart när jag stod i tvättstugan men så fort jag kommit tillbaka till lägenheten så kände jag mig taskig vilket var anledningen till att jag ville höra hur andra resonerar.

Det är 6 lägenheter som delar på tvättstugan. Kommunal hyresvärd. Tanken var att det skulle bli digitaliserad bokning av tvättstuga i somras men av någon anledning som jag inte känner till så har det ännu inte blivit av.

O.K. då har nog hyresvärden inget emot en papperskalender där man själv skriver upp. Testa och skriv in själv, lämna en penna i snöre där.

Kolla sedan om andra hakar på.
Svar på tråden Dilemma i tvättstugan