• Anonym (Fråga)

Undrar

Om man går till någon inom vården och pratar om sitt sexliv för att få hjälp kommer det dokumenteras i journalen då eller kan man hindra dem från att göra det

• Svar på tråden Undrar
  • EpicF

Självklart dokumentera allt i journalen vid besöket. De har sokumebtationsplikt inom vården.  

Varför vill förhindra det? 

• Anonym (Fråga)
    EpicF skrev 2025-09-21 18:18:17 följande:

Självklart dokumentera allt i journalen vid besöket. De har sokumebtationsplikt inom vården.  

Varför vill förhindra det? 

Det kanske inte är så kul att massa vårdpersonal ska kunna gå in och läsa om mitt sexliv 
  • EpicF
    Anonym (Fråga) skrev 2025-09-21 18:41:54 följande:
    Det kanske inte är så kul att massa vårdpersonal ska kunna gå in och läsa om mitt sexliv 
    Det gör de inte. Enbart se som är vårdgivare och att det är relevant har rätt att läsa. Man brukar däremot kunna spärra vissa delar av journalen. 

Just sexlivet är inte relevant för speciellt många sjukdomar. Om du skulle få cancer kan det vara relevant för framtiden. 
  • Anonym (Onödig oro)

Jag kanske låter okänslig nu, men har så svårt att förstå varför det skulle vara så hemskt om vårdpersonal skulle läsa i journalen om att man sökt hjälp för sexlivet.
    Sex eller brist på detsamma är inte pinsamt och vården består oftast av människor med empati som verkligen inte har access att bara öppna journaler lite när de känner för det. Det står alltid vem som öppnat din journal och i vilket syfte.
    Även om vårdpersonalen hade fri tillgång till journaler så hade du inte vetat om de läst eller inte oavsett.

Att någon sökt hjälp för impotens eller annat är inte det minsta intressant för någon. Tvärtom väldigt vanligt.

• Anonym (Oj)
    Anonym (Fråga) skrev 2025-09-21 18:41:54 följande:
    Varför tror du att en massa vårdpersonal bryr sig om ditt sexliv?
  • EpicF
    Anonym (Onödig oro) skrev 2025-09-22 14:38:07 följande:

Jag kanske låter okänslig nu, men har så svårt att förstå varför det skulle vara så hemskt om vårdpersonal skulle läsa i journalen om att man sökt hjälp för sexlivet.
    Sex eller brist på detsamma är inte pinsamt och vården består oftast av människor med empati som verkligen inte har access att bara öppna journaler lite när de känner för det. Det står alltid vem som öppnat din journal och i vilket syfte.
    Även om vårdpersonalen hade fri tillgång till journaler så hade du inte vetat om de läst eller inte oavsett.

Att någon sökt hjälp för impotens eller annat är inte det minsta intressant för någon. Tvärtom väldigt vanligt.

Har man personens personnummer så kan man komma å journalen. Men om jag inte är vårdgivare för personen så har jag ingen rätt att gå in i journalen, och det är ett brott att göra det. 

Ts kan begära att få ut vilka som har varit inne i dennes journal. 
  • Anonym (Onödig oro)
    EpicF skrev 2025-09-22 18:55:21 följande:
    Har man personens personnummer så kan man komma å journalen. Men om jag inte är vårdgivare för personen så har jag ingen rätt att gå in i journalen, och det är ett brott att göra det. 

Ts kan begära att få ut vilka som har varit inne i dennes journal. 
    Precis det jag menar. Nog få som jobbar i vården som skulle läsa journaler här och där bara för att få sparken senare. Vore lika märkligt som att butiksbiträden skulle ta pengar ur en kameraövervakad kassa. 
  • Anonym
    Anonym (Onödig oro) skrev 2025-09-22 14:38:07 följande:

Ts tycker att det vore pinsamt, och det är det som är relevant för tråden.
    Att du inte tycker det har inget med saken att göra.

Tänk att det alltid ska ramla in folk som anser att ts tycker eller känner fel, istället för att utgå från problemet som ts har.

-----------

Lite som att starta en tråd och skriva "hur ska jag slippa att äta ärtsoppan på torsdag, jag tycker verkligen inte om den" för att sedan kommentera " nej, men ärtsoppa som är så gott".

Förstår du nu?
  • Anonym (Onödig oro)
    Anonym skrev 2025-09-23 05:33:22 följande:
    Ts tycker att det vore pinsamt, och det är det som är relevant för tråden.
    Att du inte tycker det har inget med saken att göra.

Tänk att det alltid ska ramla in folk som anser att ts tycker eller känner fel, istället för att utgå från problemet som ts har.

-----------

Lite som att starta en tråd och skriva "hur ska jag slippa att äta ärtsoppan på torsdag, jag tycker verkligen inte om den" för att sedan kommentera " nej, men ärtsoppa som är så gott".

Förstår du nu?
    Ts öppnar upp för en diskussion?
    Vad trista alla trådar skulle bli om alla enbart svarade på en fråga ts ställt utan att blanda in egna erfarenheter och tankar eller utvecklingar.
    Varför får man inte fråga ts vad det är som vore så farligt med att söka vård när en ts uttrycker just osäkerhet inför det?
    Det förekommer förresten i alla trådar att man frågar en ts varför hen tänker som den tänker. Verkligen inget konstigt!
  • Anonym (H)
    Anonym (Onödig oro) skrev 2025-09-23 02:56:55 följande:
    Precis det jag menar. Nog få som jobbar i vården som skulle läsa journaler här och där bara för att få sparken senare. Vore lika märkligt som att butiksbiträden skulle ta pengar ur en kameraövervakad kassa. 
    Instämmer.
  • EpicF
    Anonym (Onödig oro) skrev 2025-09-23 02:56:55 följande:
    Finns många vårdpersonal som har läst journaler de inte är behöriga att läsa. Enda gången man bli påkommen är om vederbörande begär utdrag om vilka som varit in i journalen. 

Men personligen hade jag aldrig riskerat mitt jobb bara för att jag är nyfiken på vad grannens har för sjukdomsproblematik eller kungen. 
Svar på tråden Undrar