• Anonym (Aotsch)

Inte inbjuden i evenemanget, respektive?

Vi är inbjudna till ett 40-årskalas, till en vi känner lite halvt. Min sambo känner hans sambo, och nu när personen bjudit in till kalas är ENBART min sambo bjuden i facebook-evenemanget och i texter står ?meddela om ni tar med respektive?. 

Det gör lite ont?! Jag har träffat personen 5-10ggr, så antar att jag enbart är respektive? 

• Svar på tråden Inte inbjuden i evenemanget, respektive?
  • EpicF

Din sambo meddelar naturligtvis att du också kommer. 

Vad är det som gör ont?

Du är fortfarande medbjuden tillsammans med din sambo. 

Ja, du är din sambos respektive. Vad skulle du annars vara?

• Anonym (G)

Vad menar du med ?enbart respektive??.

Blev du sårad för du inte fick en personlig inbjudan?

• Anonym (Malin)

Det är inget konstigt alls, tycker jag! Så har det varit i många FB-evenemang jag varit bjuden på, och varit medvärd för. Alla har inte FB(eller så är man inte vänner där), och man utgår från att personer i ett par pratar med varandra. Man ser bara till att man bjuder minst en, och utgår från att det löser sig!

• Anonym (Aotsch)
    Anonym (G) skrev 2025-09-21 18:19:52 följande:

Vad menar du med ?enbart respektive??.

Blev du sårad för du inte fick en personlig inbjudan?

Ja? 

I alla andra evenemang har jag blivit tillagd om det är VI som är bjudna, har aldrig varit med om att inte fått en utan bara min sambo?  

• Anonym (Aotsch)
    Anonym (Malin) skrev 2025-09-21 18:21:56 följande:

Det är inget konstigt alls, tycker jag! Så har det varit i många FB-evenemang jag varit bjuden på, och varit medvärd för. Alla har inte FB(eller så är man inte vänner där), och man utgår från att personer i ett par pratar med varandra. Man ser bara till att man bjuder minst en, och utgår från att det löser sig!

Jag tycker ändå det är sjukt konstigt, 
  • Anonym (E)

Herregud, jag har varit gift i 14 år och vissa evenemang går inbjudan bara till en av oss men inbjudan gäller ju båda, är man ett etablerat par och t.o.m bor ihop så är det ju underförstått att bägge är bjudna, om det inte gäller en specifik tjejkväll eller liknande, är väl inte så svårt att bara svara "tack, jag och Anna kommer gärna"

• Anonym (G)
    Anonym (Aotsch) skrev 2025-09-21 18:26:41 följande:

Ja? 

I alla andra evenemang har jag blivit tillagd om det är VI som är bjudna, har aldrig varit med om att inte fått en utan bara min sambo?  

Men du är ju bjuden, som respektive. Det var kanske enklast att bjuda in på det sättet och de hade väl inte koll på allas respektive. För enkelhetens skull formulerades det på detta sätt till alla, inte bara till din partner.

Jag hade inte brytt mig det minsta om att bli bjuden på det här sättet, som respektive. Men det är jag det.
  • TL12

du är ju bjuden med din sambo 
    du är lätt kränkt 
    se till å gå på festen å va gla 
    å passa å bli vän på  festen så blir du ännu gladare 

• Anonym (?)
    Anonym (Aotsch) skrev 2025-09-21 18:09:21 följande:

Vi är inbjudna till ett 40-årskalas, till en vi känner lite halvt. Min sambo känner hans sambo, och nu när personen bjudit in till kalas är ENBART min sambo bjuden i facebook-evenemanget och i texter står ?meddela om ni tar med respektive?. 

Det gör lite ont?! Jag har träffat personen 5-10ggr, så antar att jag enbart är respektive? 

Har man inte problem kan man alltid hitta på något. 
  • EpicF
    Anonym (Aotsch) skrev 2025-09-21 18:27:29 följande:
    Jag tycker ändå det är sjukt konstigt, 
    För?

Fullt normalt när det vara är ena i paret man är vän/bekant med. 
  • Nordinni

Jag som är en känslig person skulle inte ta illa upp. Du är ju bjuden som respektive. 

• Dexter dot com
    Anonym (Aotsch) skrev 2025-09-21 18:09:21 följande:

Ja, självklart är du "bara" en respektive till deras vän dvs din sambo.  Trodde du att ni var vänner eller varför reagerar du?
  • Anonym (relax)

Släpp det ts. Helt ärligt så är det jättejobbigt med personer som håller på så där. 

I vår släkt så har vi alltid alla inbjudningar till "blodsbanden" (dvs jag lägger till mina kusiner och syskon i inbjudan) och så får de meddela sina partners och barn. I takt med att folk flyttar hemifrån så läggs de till som "egna" och inte längre via föräldern. 

Plus en partner som alltid är med i inbjudan också för att alla vet att hon blir sårad om hon inte adderas personligen. Och ärligt talat så gör det bara att man känner ett motstånd mot henne, att hon kräver mer än vad alla andras partners gör. 

Min mans kompis (gudfar till mitt barn och där jag kommer väldigt bra överens med både honom och hans fru) när han har fest så skapar han events till de festerna och han har aldrig någonsin tänkt på att lägga till mig, vilket skulle kunna vara logiskt att han gör då min man inte har facebook. Utan han skapar evenemanget utan mig och bjuder in oss via sms till min man. Sedan om vi tackar ja och han ska dela information så brukar han lägga till mig för att slippa skicka allt separat till min man. Har aldrig haft en tanke på att reagera över att jag inte är med från början. 

• Anonym (solen skiner)

Du överreagerar.

Självklart är du inbjuden. Det är ju bara för din sambo att osa för er båda två.

Njut av livet och sök inte problem som inte finns. 

Svar på tråden Inte inbjuden i evenemanget, respektive?