• Anonym (Tictack)

Hur ska vi stava?

Eva-Li

Ewa-Li

Evalie. Som Novalie 

• Svar på tråden Hur ska vi stava?
  • Trent

Men snälla tänk på ert stackars barn! Det har redan en tuff start, gör det inte värre.

Om du tycker om namnet så mycket så byt till det själv. 

• Anonym (TantK)

Men jisses vad surmulna vissa var! Det är väl inte så stor skillnad på Eva-Li och Eva-Lis (som ivarken är nytt eller konstigt)? Skillnaden är ju så liten att den i princip inte hörs. 

• Anonym (A)
    Anonym (TantK) skrev 2025-09-23 05:34:40 följande:

Men jisses vad surmulna vissa var! Det är väl inte så stor skillnad på Eva-Li och Eva-Lis (som ivarken är nytt eller konstigt)? Skillnaden är ju så liten att den i princip inte hörs. 

TS frågade och ville ha svar.
  • cosinus

Eva-Li.

Egentligen är jag för stavningar utan bindestreck men jag tror risken att folk inte fattar hur det ska uttalas blir för stor.

Evalie (eller Evali) blir för mig något mellanting mellan typ evangelium och gevalia i uttal innan jag riktigt greppar vad det står. Ewa-Li skär sig i mina ögon då jag inte gillar w i namn som inte känns engelska på nåt sätt. 

• Anonym (TantK)
    Anonym (A) skrev 2025-09-23 16:21:27 följande:
    TS frågade och ville ha svar.
    Nja. TS frågade om stavning. 
  • Kvittning

Evalie skulle jag säga. Har en del bekanta med dubbelnamn och blir alltid sådär "säger man hela namnet, eller kallas de bara början" så för min del så skulle jag undvika att ha det som dubbelnamn. 

• Anonym (O)
    Anonym (O) skrev 2025-09-24 00:32:05 följande:

Evalie

Jag citerar mej själv för ytterligare motivering.
    Tycker om den stavningen för att namnet då blir mindre hittepå utan mer faller i samma namngrupp som Annelie och Emelie. Iofs kan de också stavas utan e på slutet men vanligare med e.

Fint namn Evalie!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Y) skrev 2025-09-22 19:14:22 följande:
    Håller med. Finns många fina namn men två mer menlösa namn än Eva och Li får man ju leta efter, och så en en KOMBO av dessa!
    Alla dessa som vill vara "unika" och ge sitt barn ett "unikt" namn

Förslag på stavning: Äwahlyie
  • Anonym
    Anonym (qwerty) skrev 2025-09-24 22:07:05 följande:
    Alla dessa som vill vara "unika" och ge sitt barn ett "unikt" namn

Förslag på stavning: Äwahlyie
    Klockrent!
Svar på tråden Hur ska vi stava?