• Anonym (IVO?)

Boendestödjare som inte hjälper - hur vanligt är detta?

Min kusin har haft boendestöd i flera års tid, både pga att hon inte klarar av saker i sin  vardag, men också pga ensamhet. På sista tiden har hon mått bättre och fungerat bättre och velat börja utbilda sig genom att gå allmän kurs på Folkhögskolan. Pga att hon insjuknade i influensa lagom till kursstarten kunde hon inte vara med från början, hon hade rapporterat detta till en person på Folkhögskolan, som sa att hen skulle vidarebefordra det till rektorn, vilket hen inte gjorde, varför rektorn var snabb att stänga av henne från kursen. Min kusin fick höra av boendestödjarna att det ska mer till om man ska bli avstängd från en vuxenutbildning, och min kusin frågade då om boendestödjarna kunde närvara vid ett möte hon skulle ha med rektorn och kommunchefen för vuxenutbildningar, något de vägrade ställa upp på, då de menade att för det första så ingick det inte i deras uppdrag, och för det andra så menade de att de trodde att deras närvaro på mötet varken skulle göra till eller från. Min kusin har en diagnos som gör att hon ofta inte klarar att stå upp för sig själv och sina behov, och låter sig "köras över" av personer som kanske inte vill henne väl. Boendestödjarna har tidigare vägrat delta i möten med Försäkringskassan och andra myndigheter, när min kusin behövt deras stöd.

Är detta vanligt och är det sant att sådant här inte ingår i deras uppdrag?

• Svar på tråden Boendestödjare som inte hjälper - hur vanligt är detta?
  • Anonym (IVO?)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-09-23 22:19:48 följande:

Boendestödjare har inte som funktion att vara med hos myndigheter eller föra en persons talan.
    Så anledningen till att de säger nej är för att om det inte står i deras uppdrag så ska de inte göra det. Punkt slut.

Vänd er till kommunen istället, hon har väl en handläggare för LSS och då kan de eventuellt hjälpa till med att prata med skolan.

Fast frågar man ChatGPT så ska det ingå i deras uppdrag bland annat att vara med på möten där deras klienter har svårt att föra sin egen talan. Om de vägrar vara med på sådana möten ska brukaren kunna få en skriftlig förklaring till varför de inte kan ställa upp på det, detta ska också dokumenteras i deras journal.
  • Anonym (IVO?)
    EpicF skrev 2025-09-23 20:08:34 följande:

Personligt ombud är det hon ska ansöka om för att ha med på mötet etc. 

Sedan kan hon säkert vara i behov av en kontaktperson, i tillegg till boendestödjare. 

Min kusin har också blivit hänvisad att ansöka om ett personligt ombud. Nu har hon gjort det och jag hoppas verkligen det går igenom.
  • EpicF
    Anonym (H) skrev 2025-09-24 11:17:01 följande:
    Personligt ombud heter det ju!

Bra att det fanns andra i tråden med mer ordning i hjärnkontoret än vad jag har.
    Det finns kontaktperson också. Som ts kusin mycket väl kan ha stor nytta av (dock inte till att ha möten med myndigheter). 
  • EpicF
    Anonym (IVO?) skrev 2025-09-24 13:03:10 följande:
    Den här personen (min kusin) är varken lat eller fet utan är en person som kämpat med sitt mående och velat att hjälpen ska bestå i just hjälp till självhjälp, som det är menat att boendestöd ska vara.

Nu börjar min kusin att kunna klara av sin vardag själv och vill börja utbilda sig, och då kan jag tycka det är märkligt att boendestödjarna, som ska vara med på brukarens mål - ofta ett självständigt liv, inte ens vill ställa upp på att vara med på sådana möten.
    Det handlar mer om att det inte ingår i deras jobb/uppdrag. Inte att de inte vill. 

Din kusin för söka ett personligt ombud eller liknande. H*n kan höra med sin kommun om de har detta. Eller att du hjälper till med det.
  • EpicF
    Anonym (IVO?) skrev 2025-09-24 13:10:48 följande:
    Fast frågar man ChatGPT så ska det ingå i deras uppdrag bland annat att vara med på möten där deras klienter har svårt att föra sin egen talan. Om de vägrar vara med på sådana möten ska brukaren kunna få en skriftlig förklaring till varför de inte kan ställa upp på det, detta ska också dokumenteras i deras journal.
    Det är inte alltid det ingår i alla kommuner. 

I Stockholm är detta dock något som kan ingå, men då ska man ha ett beslut på det. 

I din kusins kommun är det inte säkert det ingår, eller kan vara så att din kusin inte har ett beslut om att för stöd i kontakt med vård- och myndigheter. 

ChatGPT ska man också ta med en nypa salt. 
  • Anonym (IVO?)
    EpicF skrev 2025-09-24 20:20:37 följande:
    Det är inte alltid det ingår i alla kommuner. 

I Stockholm är detta dock något som kan ingå, men då ska man ha ett beslut på det. 

I din kusins kommun är det inte säkert det ingår, eller kan vara så att din kusin inte har ett beslut om att för stöd i kontakt med vård- och myndigheter. 

ChatGPT ska man också ta med en nypa salt. 
    Har sett flera skriva att man ska ta ChatGPT med en nypa salt, trots att folk menar att det är det nya sättet att söka felfri information som är väldigt överlägset vanliga google-sökningar. Vad är det som gäller egentligen?
  • Anonym (k)
    Anonym (IVO?) skrev 2025-09-24 20:23:52 följande:
    Har sett flera skriva att man ska ta ChatGPT med en nypa salt, trots att folk menar att det är det nya sättet att söka felfri information som är väldigt överlägset vanliga google-sökningar. Vad är det som gäller egentligen?

Den är gjord för att spy ur sig text som låter bra. Den behöver inte vara korrekt...

En normal googlesökning ger alltid bättre svar än det dravel som AI verkar ge ur sig och ja då räknar jag bort Googles AI som kommer först i en sökning nu. 

• Anonym (k)
    Ändå rätt roligt när folk litar på ChatGPT :D
  • Anonym (IVO?)
    Anonym (k) skrev 2025-09-24 20:31:50 följande:
    Ändå rätt roligt när folk litar på ChatGPT :D
    Läser man i AI-avdelningen på Flashback menar många att ChatGPT är väldigt överlägset en vanlig Google-sökning. Jag startade nu en tråd om detta för att kolla uppfattningarna här på FL om det.
  • EpicF
    Anonym (IVO?) skrev 2025-09-24 20:23:52 följande:
    Som med allt man läser på nätet ska man vara källkritisk, även med ChatGPT. 
  • Anonym (k)
    Och vad ger denna sökning dig för källor?
  • Anonym (IVO?)
    Anonym (k) skrev 2025-09-24 20:51:20 följande:
    Och vad ger denna sökning dig för källor?
    Det hänvisas bland annat till SoL - Socialtjänstlagen.

Det borde väl vara seriöst om något.
  • Anonym (k)
    Anonym (IVO?) skrev 2025-09-25 19:24:42 följande:
    Det hänvisas bland annat till SoL - Socialtjänstlagen.

Det borde väl vara seriöst om något.
    Ok, jag orkar inte kolla igenom hela den för att se varifrån informationen ligger men jag antar att du inte heller gör det.
Svar på tråden Boendestödjare som inte hjälper - hur vanligt är detta?