• Anonym (JagDet)

Hopplöshet

Hej ni på familjeliv. Skriver för att se om jag kan få någon ny input för att få förändring på mitt liv...

Jag är nu runt 40 års åldern. Mått dåligt sedan jag var tonåring. Alltid varit en känslig själ som tar in mycket från yttervärlden med ångest och oro. Växt upp i familj där man inte pratade känslor, där andras behov alltid gick före och jag försökte anpassa mig för att allt skulle hållas lugnt.

Haft problem med ätstörning största delen av mitt liv. Har bodydysmorfobi. Lite tvång. Depression. Ångest-GAD. Ibland självdestruktiv. Känner mig allmänt fel och dålig. Övertänker allt något enormt med katastroftankar. Höga krav och perfektionist.

Går inte att jobba bort dessa tankar eller tänka positivt/annorlunda då jag jobbat med detta så länge.

Klarat skolan med bekostnad av mitt mående och kämpar nu för att orka jobba som tar oerhört på psyket.

Kämpat med detta hela livet. Nu även fått en ADHD diagnos och håller på med insättning av medicin. Annars haft diverse kurtorkontakter, KBT-behandlingar. Olika antidepressiva läkemedel. Sjukgymnastik. Försöker med andningsövningar. Mindfullness. Bra kost och motion.

Har vänner och familj. 

Men allt eftersom åren går känns allt mer hopplöst. Har kämpat hela livet men det blir ingen förändring. Känner mig som en belastning för vänner och partner. Dem mår dåligt av att jag mår dåligt. Har kontakt med specialstpsykiatrin men jag vet ärligt inte vad mer jag kan göra. Har slutat berätta hur jag mår för anhöriga då dem bara mår dåligt av detta och då får jag ännu mer skuld.

Har ni någon tanke kring allt detta... tack på förhand

• Svar på tråden Hopplöshet
  • Anonym (Var snäll mot dig själv)

Kanske dags att ansöka om sjukersättning och faktiskt fokusera på din hälsa och förstå att du mår som du gör av en anledning.  Sluta kämpa och istället acceptera det som är. Var snäll mot dig själv helt enkelt. 
    Hitta en nivå där du fungerar hyfsat och se vart den nivån är men där du kan ha ett drägligt liv och kunna HA ett liv. 
    Jag läser i ditt inlägg en tjej som kämpar alldeles för mycket och tänker för mycket på andra .. det blir du inte friskare av.  

• MrFox

Känner igen mig i mycket av det du beskriver. 
    Dessvärre tror jag att sluta prata om det är en dålig lösning långsiktigt. Kanske finns det en person i din närhet som förstår och därmed är enklare att ventilera med? 

Det finns nog inga vettiga råd kanske. Men jag fattar att det suger, och att det är på riktigt. 

• Anonym (JagDet)

I början var jag helt sluten med hur jag mådde. Sen öppnat upp mig mer sista åren. Men blir bara en känsla av att vara till besvär och får då skuld över det vilket också är jätte jobbigt. Orkar inte heller tjata om allt elände med folk. Hur ska dem orka lyssna, Sen blir dem ledsna och då mår jag ännu sämre. Känner verkligen att jag inte kommer vidare.... Alltid tänkt att det blir bättre. Kämpar och kämpar vidare. Men det blir aldrig bättre. Hoppet försvinner mer å mer för varje år som går och jag inser att jag alltid kommer mår så här :(. Nu känner jag mig till och med gnällig och dryg att jag skriver här....

Jag sitter med vänner ute i helgen och äter lyssnar på musik men är helt tom på insidan... finns ingen glädje eller hopp längre. Låter som jag är deprimerad men tror faktiskt inte att jag ens är det.... är någon insikt acceptans i att detta är verkligheten....

• Anonym (JagDet)

Jag vet även att ingen annan direkt kan hjälpa mig. Jag måste göra jobbet och få till en förändring själv men vet inte vad jag ska försöka med längre

• Anonym (Ty)

Kan du skaffa ett husdjur kanske? Eller åka på en långresa och byta miljö till något helt nytt? Eller typ volontärarbete?

• Anonym (x)

Har du provat dbt? Det funkade mycket bättre för mig än andra terapier.

Svar på tråden Hopplöshet