• Anonym (Biscuiteers)

Essie eller Elsie?

Hejsan hejsan!

Vi väljer mellan dessa två namn, vilket är finast/bäst enligt er? Eller har ni andra liknande förslag?

Tack på förhand! Drömmer

• Svar på tråden Essie eller Elsie?
  • Anonym (eli)

Elsie tycker jag är finast.

• Anonym (M)

Hade valt Elsie. Mest för att Essie förknippar jag med nagellack och känns för mig som ett lite hittepånamn eller ett smeknamn. Då slipper förmodligen dottern ofta förklara vad hon heter eller bli kallad fel namn eller ofta behöva bokstavera sitt namn.

• EnAnonumius

Elsie tycker jag var finast av de två.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Kl)

Elsie. 

essie låter som en hund. Tänker direkt på nagellacket 

• Anonym (H)

Elsie tycker jag är finast.

• Anonym (Anna)

Essie eller Ellie.
    Elsie/Elsy låter som en gammal tant. 
    Men smaken är som baken, det är ni som ska trivas med det namn ni ger ert barn. 

• trollhona
    Anonym (Biscuiteers) skrev 2025-09-25 12:49:38 följande:
    Essie eller Elsie?

Hejsan hejsan!

Vi väljer mellan dessa två namn, vilket är finast/bäst enligt er? Eller har ni andra liknande förslag?

Tack på förhand! Drömmer

Bägge är fina, men min röst faller på Elsie. Jag lycker Essie låter för mycket som ett smeknamn för Esther.

Liknande namn
    Elise
    Elsa
    Edith
    Esther
    Elvy
  • Anonym (Går omöjligt att välja)

Elsie är för mig ett tantnamn. Min svärmor som dog vid 80 plus för snart tolv år sedan hette just Elsie och det påminner om Elsy, som verkligen är ett tanknamn. Och Essie, ja det är ett nagellack.

• Anonym (Vovve)

Absolut Elsie! Essie låter som en hund eller möjligen katt.

• Xenia

Jag röstar på Elsie.

Både Elsie och Essie är smeknamn (för Elisabeth resp. Estelle eller Ester). Men Elsie känns mer etablerat som "riktigt namn".

Att 80-åriga tanter bär namnet visar ju att det är dags för namnet att återkomma. Ja det finns redan med på topp 100 för flickor födda 2024.

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Går omöjligt att välja) skrev 2025-09-26 15:26:41 följande:

Elsie är för mig ett tantnamn. Min svärmor som dog vid 80 plus för snart tolv år sedan hette just Elsie och det påminner om Elsy, som verkligen är ett tanknamn. Och Essie, ja det är ett nagellack.

Konstigt resonemang. Så du tycker att man ska döpa barn till barn-namn? 

Var Elsie ett tantnamn redan när din svärmor fick det?
  • Xenia

Somliga föds tydligen som tanter. Eller så blir de genast tanter när fått sina "tantnamn". Oskyldig

Somliga kan inte bortse från de gamla rynkiga tanter de mött med namnet. Men alla har inte samma associationer. Och en del - flämt - tycker inte det är så hemskt att att de mött gamla tanter med namnet. 

• Anonym (E.)

Inget av dem. De är smeknamn, inte riktiga namn. Hellre Elsa i så fall (som också är ett smeknamn från början, men började användas som dopnamn längre tillbaka än de smeknamnsnamn du funderar på). . 

Fast jag har aldrig förstått varför man överhuvudtaget vill ge sina barn smeknamnsnamn. Det riktiga namnet bakom här är ju Elisabeth, och det är jättefint! Sedan kan man ha ett kort och enkelt smeknamn inom familjen. 

Svar på tråden Essie eller Elsie?