Anonym (Osar katt) skrev 2025-09-26 08:15:19 följande:
Det du absolut inte ska ge efter på är att låta henne få din del av gården. Hon kan spela ett spel för att du ska känna dåligt samvete och avsäga dig detta. Hon får helt enkelt köpa ut dig, och du har laglig rätt att stanna (2-3 mån?) för att hitta nytt ställe att bo på.
Hela historien är misstänksam. Om hon är sjuk och inte kan ta hand om en gård, hade hon inte kastat ut dig så fort. Har hon föräldrar, vänner eller släktingar som kan ställa upp så pass att de kan ta över? Annars är det helt klart någon annan i bilden. Ja, de flesta tecken tyder på det, såvida du inte går i sömnen och kastar dig över henne.
Kan hon inte låsa dörren till sitt sovrum?
Jag måste bli utköpt, så det kommer jag inte avsäga mig. Jag fixar det inte ekonomiskt annars, mina livsbesparingar är nedlagda här. En del grejer kommer bli svårt att lösa, jag har lagt ner min själ i min verkstad jag byggt på i flera år. Fick ta en stalldel att bygga om, är rädd jag kommer åka på att bygga om det tillbaka.
Jag har föreslagit att vi kan vara på gården båda 2 men inte sova i huset tillsammans. Jag fick ett bestämt nej.
Anonym (123) skrev 2025-09-26 11:05:59 följande:
Får förövrigt inte alls ihop det med att hon skulle få så ont av att du råkar stöta in i henne samtidigt som hon kan hålla på med hästar. Jag håller också på med hästar och jag har också kroniska smärtor. Inte en chans att de stötar jag får från hästar gör mindre ont än de situationerna du beskriver att du har "utsatt" henne för.
Jag förstår din tanke, hästarna är triggat det ganska många ggr. Senast för några veckor sen fick hon en butt på rumpan/ryggen i stallet från en av hästarna.
Anonym (Grabb) skrev 2025-09-26 11:17:51 följande:
Hon har en whiplash-skada. Ok. Du har haft det tufft en längre tid (dödsfall i familjen, stress på jobbet). Ok. Hon verkar vara väldigt känslig, kanske både rent fysiskt men även som "person". Ok. Ni har haft det tufft en tid, relationen känns "sådär", tjafs, bråk, missförstånd, dålig kommunikation. Ok. Ni går en gång (!) i parterapi. Ok.
Sen händer det något en kväll/natt när ni båda sover... som uppenbarligen triggar (främst) din sambo. Påståenden om att du "tagit tag i henne hårt och ruskat om henne". Ok. Du förstår ingenting, minns ingenting. Ok. Hmmm.
Hon vill inte att du reser bort. Ok. Men tvärvänder helt plötslig. Ok. Hon vill inte träffa dig "ensam". Ok. Ni har ytterligare samtal hos terapeuten, men det framkommer inget mer i sak. Ok.
Och nu vill hon separera, inget mer prat, inget mer prat om denna "händelse". Ok.
Surrealistiska känslor snurrar runt i din kropp. Ok.
Antingen så har det hänt något den där kvällen/natten, eller så har det inte gjort det. Kanske har du "rört", "stött i" (?, givet att du är klumpig... vad nu det betyder...) henne på något sätt (i sömnen, omedvetandes) men som triggat något hos henne, hennes skada, whatever.
Tror tyvärr att denna relation är bortom all räddning. Hur tråkigt det än må kännas... Men om jag vore du så skulle jag förbereda mig för en separation. Givet att hon inte vill prata med dig, med dig och er terapeut, hon vill inte vara "ensam" med dig, tar med sig en vän för att kunna vara på gården.
Gör i ordning det praktiska (kring ekonomi), var du skall ta vägen etc. Sen handlar det om att hålla isär det praktiska/logiska och det känslomässiga.
Sen är det "bara" att be om ett möte, samtal, om det praktiska (från din sida), dvs möta henne i hennes önskan om separation... först då kan du se var sjutton hon står i allt detta... Just nu så verkar hon mest fly från dig och er relation och det "praktiska kring gården"... det håller inte i längden...
Kanske har denna separation legat i fatet en längre tid... vad vet vi... vad vet du...
Vet inte riktigt vad jag ska svara här. Vet knappt vart jag ska ta vägen bara. Få tag på en paniklägenhet här, alltså jag vet inte. Jag själv kommer ha tak över huvudet, men alla grejer. Bott på gård innan jag flyttade hit med. Har flyttat alla grejer hit 30 mil bort, det tog sin tid. Vart ska allt detta ta vägen nu.
Min far erbjöd mig tillfälligt boende i hans hus, jag överväger idén för mitt eget bästa. Men som sagt, jag behöver byta jobb, flytta tillbaka dit. Laga eller fixa en ny bil, jag har förmånsbil genom jobbet nu. Innan allt detta är utrett har jag inte ekonomi att köpa något vettigt att åka i. Så jag är illa tvungen att fixa till min gamla bruksbil som stått sen jag skaffade förmånsbilen.
Och få med allt man har här. Det är flera veckor att bara organisera allt som finns + montera ner verkstaden där jag har bedrivit verksamhet.
Anonym (Ärdusäker?) skrev 2025-09-26 22:51:14 följande:
Är du säker på att hon har en whiplashskada och är så känslig? Det rimmar illa med att kunna ta hand om en gård. Hon kanske har hittat på allt för att få uppmärksamhet.
Jag kan inte se att hon har fejkat det i flera år. Och gått på behandlingar och rehab för många tusentals kronor i onödan.
Har skrivit på en liten text där jag vill förklara mig för henne. Är det dumt att skicka något sådant? Som det är nu vill hon ju knappt närma sig ett samtal.