Anonym (finance-bitch) skrev 2025-09-29 18:21:22 följande:
Vilken hemsk situation du har hamnat i, utslängd från ditt hem i samma veva som du ska begrava din mamma! Två stora förluster på en gång, din relation och din mor.
Sörj och låt det göra ont, men inte så ditt ex ser det.
Ta kontakt med en jurist som kan familjerätt och meddela ditt ex att du begär bodelning. Ni ska dela lika på nettovärdet av gården som ni äger gemensamt, och ert bohag. Ingenting annat ingår i bodelningen. Du får behålla dina verkstadsgrejer och hon sina hästar. Ni behåller era respektive sparpengar och andra tillgångar som exempelvis bilar, så det kan du göra vad du vill med redan nu. Vet du om hon har råd att köpa ut dig från gården, förresten?
När ni träffas, var saklig, korrekt och kylig. Jag vet att det är svårt, men det hjälper att hålla mentalt avstånd till henne, då kommer hon inte åt dig och det blir heller inget drama från din sida. Sörjer gör du när hon inte är med, som sagt.
Bra att du har familj och vänner som kan stötta dig! Låt dem hjälpa dig, du behöver det nu.
Läs detta en gång till TS!
Du skrev någonstans ovan att det finns "bra papper skrivna, testamente etc". Då är det nu hög tid att gräva fram dessa papper. Ta fram kontoutdrag på eventuella sparkonton, gemensamma lån etc.
Dags för dig att sätta dig ner och börja göra en lista på saker - utifrån en tänkt bodelning. Inte sällan så hamnar man i någon form av "kvittningsförfarande". Lite som "finance-bitch" skriver.
Hon kan behålla X mot att du behåller Y. Hästar vs. verkstadsutrustning exempelvis.
Nu framgår det inte i sak hur ditt "inköp" i gården gick till... Gjorde ni en värdering då? Det kanske framgår av "köpebrevet. Om så är fallet så är det dags att göra en ny värdering? Finns det lån på gården? Fram med dessa uppgifter också.
Jurist eller inte... Tja, kanske! Men även om du ska ta kontakt med en jurist så kommer du behöva "plocka fram material" själv (!). Så det är lika bra att börja, själv!
Kontakt med mäklare för värdering. Kontakt med bank om det finns lån etc.
Långt ifrån alla separationer, skilsmässor kräver jurister. Men det kommer du märka...
Hur tufft det än låter, hur tufft den än är så är det nu dags att hålla isär känslor och "logik/fakta". Inse att separationen är ett faktum. Nu skall saker delas upp. Ni skall gå skilda vägar.
Gråta och sörja kan du göra "sen". Tyvärr.
Nu framgår det inte helt tydligt, men mellan raderna så verkar du vara den som jobbar och sliter. Så jag tror att du i viss mån får förbereda dig för att det kan bli en "slitsam" bodelning... se det jag strök under i "finance-bitch" inlägg.
Samt att jag tror att du kommer behöva vara den som driver denna bodelning framåt. Givet att din blivande ex-sambo verkar anamma ett flyktbeteende...
Stålsätt dig. Sysselsätt dig med praktiska saker, som att börja skissa på bodelningen. Sköt ditt jobb.
Som sagt, det kommer en tid när du kan gråta och sörja det som var...