• Anonym (Värst?)

Vilket är värst - självmord eller olycka/sjukdom?

Sambon och jag har kommit ihop oss om en sak: vi kom av nån anledning som jag inte längre minns att diskutera vilket som skulle vara hemskast - om en närstående tog livet av sig eller om hen dog i förtid i en olycka eller sjukdom. Vi tycker båda att det finns ett helt självklart svar på frågan, men vi tycker varsitt svar! Nu undrar jag (eller vi båda, även om han aldrig skulle vända sig till FL haha) vad andra tycker? Jag hoppas att ingen tycker att det är tabu eller obehagligt att fråga detta, eller att nån blir illa berörd utan i så fall helt enkelt inte läser tråden.

• Svar på tråden Vilket är värst - självmord eller olycka/sjukdom?
  • Anonym (Kimchi)

Hur som är det alltid tragiskt när någon går bort och dessutom alldeles för tidigt. Självmord är ett aktivt val du gör. Sjukdom rår du sannolikt inte för. Inte olycka heller om du inte varit totalt omdömeslös. Hur tänker du när du graderar som du gör. Hur resonerar du då? 

• Just Precis

Jag tycker att det oftast är samma sak baserat på att död via självmord ofta sker pga av (psykisk) sjukdom. I de få fall det inte gör det handlar det om en person som är klar och vill vila, och får det. Vid andra sjukdomsfall handlar det om en människa som vill leva men inte får det. Värre.

Jag har haft nära personer som tagit livet av sig och är för assisterat självmord för människor som är dödligt sjuka eller har avancerade smärtdiagnoser, är man psykisk sjuk bör man tvångsintas och behandlas, är man frisk får deb fria viljan styra. 

• Anonym (Självmord)
    Egon den stora skrev 2025-10-01 15:37:00 följande:

Självmord är ett val. En olycka är alltid hemsk. 

Ja, självmord är ett val men ofta beror det på att man känner att det inte finns några andra alternativ för att få må bra. Så det är ett val som uppstår utifrån bristen på val för att överleva. Så är det då verkligen ett regelrätt val om man känner att det inte finns något annat alternativ?

Jag tycker att det är hemskare, att folk mår så dåligt och känner sig så utan andra alternativ och möjligheter att de bara har det ensa valet kvar, att avsluta sitt eget liv. 
  • Egon den stora
    Anonym (Självmord) skrev 2025-10-02 13:35:02 följande:
    Ja, självmord är ett val men ofta beror det på att man känner att det inte finns några andra alternativ för att få må bra. Så det är ett val som uppstår utifrån bristen på val för att överleva. Så är det då verkligen ett regelrätt val om man känner att det inte finns något annat alternativ?

Jag tycker att det är hemskare, att folk mår så dåligt och känner sig så utan andra alternativ och möjligheter att de bara har det ensa valet kvar, att avsluta sitt eget liv. 
    Nu var det väl bara en fråga och inte en inbjudan till debatt, men en olycka där en person som vill leva och har många framtidsplaner berör mig givetvis mer.  
    En person som dör för att han vill dö påverkar mig inte speciellt. 
  • Anonym (S)
    Egon den stora skrev 2025-10-02 14:37:36 följande:
    Nu var det väl bara en fråga och inte en inbjudan till debatt, men en olycka där en person som vill leva och har många framtidsplaner berör mig givetvis mer.  
    En person som dör för att han vill dö påverkar mig inte speciellt. 
    Inte ens om det är en nära anhörig?
  • Anonym (Fru5)
    Anonym (Värst?) skrev 2025-09-25 21:31:37 följande:
    Vilket är värst - självmord eller olycka/sjukdom?

Sambon och jag har kommit ihop oss om en sak: vi kom av nån anledning som jag inte längre minns att diskutera vilket som skulle vara hemskast - om en närstående tog livet av sig eller om hen dog i förtid i en olycka eller sjukdom. Vi tycker båda att det finns ett helt självklart svar på frågan, men vi tycker varsitt svar! Nu undrar jag (eller vi båda, även om han aldrig skulle vända sig till FL haha) vad andra tycker? Jag hoppas att ingen tycker att det är tabu eller obehagligt att fråga detta, eller att nån blir illa berörd utan i så fall helt enkelt inte läser tråden.

100% självmord. Min mans bror tog livet av sig och bara tanken av att veta att någon mått så dåligt att man vill avsluta sitt liv dödar en inombords. Sen så får man alla dessa skuldkänslor och dåliga samvetet för att man tänker vad kunde jag gjort för att kanske stoppat det osv. Man klandrar sig själv. Jag önskar nästan han hade fött i en olyvka istället för detta? 
  • Anonym (allt och inget)

Det finns alldeles för många nyanser att ta hänsyn till för att jag ska kunna säga vilket som är bättre eller sämre än något annat. Jag har känt folk som dött av sjukdomar, i olyckor och för egen hand. Både för de själva och för efterlevande har det varit olika nivåer av "illa", och olika personer har så klart reagerat olika på samma dödsbud. Själv kommer jag en dag att sälla mig till de sistnämnda, men jag har inte så bråttom där. 

• Dimisi
    Anonym (Värst?) skrev 2025-09-26 23:14:27 följande:

Tack så jättemycket för alla svar!!! Det verkar som att en överväldigande majoritet går på sambons linje ... Själv tycker jag att det är helt självklart att olycka/sjukdom är tusen ggr värre - där pratar vi ju om en människa som de facto dör i förtid, både innan det var naturens mening och innan personen själv ville dö! Självmord är naturligtvis helt fruktansvärt det också, men det som ffa är hemskt där är ju att personen mådde så fruktansvärt dåligt, inte i sig att hen dog - tvärtom får man ju anta att döden i det fallet var en räddning och en välsignelse. Sen är det klart att om man klandrar sig själv och tror att man själv bär en del av ansvaret blir det ju så klart hemskare, men ... som någon skrev kan man ju inte tänka så; såvida man inte faktiskt verkligen gjort livet surt för den som tog livet av sig så kan man inte klandra sig själv.  

Jag håller med dig, när det gäller ens partner. Min man tog livet av sig. Under hela vår långa relation var jag medveten om risken, så när det hände upplever jag att jag stod något stabilare än en kompis som förlorade sin fullt friska man mitt i livet pga en hjärtattack.

Jag hade lite sörjt i förtid alla gånger jag inte kunde hjälpa honom i hans psykiska ohälsa. Hon var helt oförberedd.

Både hennes och mina barn har mått skitdåligt, men jag tror att mina barn kommer att få kämpa med det här hela livet. Det är svårt att känna att man var värdefull för pappa trots att han frivilligt valde att inte uppleva skolavslutningar, körkortet, körkortet, barnbarn osv.
  • Anonym (biologen)

Självmord är klart värst.

Då måste jag fråga mig om jag har någon del i det. Om jag borde sett något, gjort något, reagerat... Det är en fruktansvärd börda att lägga på t.ex. sina barn och man måste se till att föräldrar med problem får hjälp så att detta inte händer.

Det finns forskning på att en förälders självmord ger negativa konsekvenser för barnen under hela livet, på gruppnivå. 

• Anonym (....)
    Anonym (L) skrev 2025-09-26 03:16:21 följande:

Om jag inte kan välja mord, utan ska välja mellan självmord och olycka/sjukdom, så finns det olika sätt att se på det. Jag kan tänka mig att många klandrar sig själva och funderar om de kunde ha gjort något annorlunda, om en närstående begår självmord. Däremot så är ju självmord självvalt. Även om de som begår självmord mår väldigt väldigt dåligt så är det ändå ett val, vilket inte olycka/sjukdom är.

Även död pga sjukdom kan vara sk självvalt. Man kan ha nekat livsviktigt behandling som då hade gjort att man överlevt eller levt längre. 
  • EpicF

Både självmord och olyckor kan man kanske förhindra. Så av de är väl båda "värst" om man nu ska gradera. 

Sjukdom kan ofta vara en befrielse, för framförallt anhöriga som stått vid sidan och sett en person lida. Även för den sjuke kan det vara ett välkomnande och en befrielse. Ofta har sjukdom var en långdragen plågsam process där man bara väntar på döden (samma med äldre som kan ligga terminala i dagar/veckor). 

Men även dödsfall pga sjukdom kan komma så plötsligt att man inte är beredd. 

Svar på tråden Vilket är värst - självmord eller olycka/sjukdom?