Anonym (Värst?) skrev 2025-09-26 23:14:27 följande:
Tack så jättemycket för alla svar!!! Det verkar som att en överväldigande majoritet går på sambons linje ... Själv tycker jag att det är helt självklart att olycka/sjukdom är tusen ggr värre - där pratar vi ju om en människa som de facto dör i förtid, både innan det var naturens mening och innan personen själv ville dö! Självmord är naturligtvis helt fruktansvärt det också, men det som ffa är hemskt där är ju att personen mådde så fruktansvärt dåligt, inte i sig att hen dog - tvärtom får man ju anta att döden i det fallet var en räddning och en välsignelse. Sen är det klart att om man klandrar sig själv och tror att man själv bär en del av ansvaret blir det ju så klart hemskare, men ... som någon skrev kan man ju inte tänka så; såvida man inte faktiskt verkligen gjort livet surt för den som tog livet av sig så kan man inte klandra sig själv.
Jag håller med dig, när det gäller ens partner. Min man tog livet av sig. Under hela vår långa relation var jag medveten om risken, så när det hände upplever jag att jag stod något stabilare än en kompis som förlorade sin fullt friska man mitt i livet pga en hjärtattack.
Jag hade lite sörjt i förtid alla gånger jag inte kunde hjälpa honom i hans psykiska ohälsa. Hon var helt oförberedd.
Både hennes och mina barn har mått skitdåligt, men jag tror att mina barn kommer att få kämpa med det här hela livet. Det är svårt att känna att man var värdefull för pappa trots att han frivilligt valde att inte uppleva skolavslutningar, körkortet, körkortet, barnbarn osv.