• Anonym (fjoss)

Tandvården vägrar lägga in fler än ett telefonnr

Har gemensam vårdnad om ett par barn, separerad sen ett tag tillbaka.

Sjukvården brukar vara duktiga på att skicka information till oss båda föräldrar, men av någon anledning vägrar Folktandvården att göra detta, vilket visade sig då en tandläkartid blev bordglömd.

Vi trodde båda att bokade tider skickades ut till båda vårdnadshavarna så antog att båda visste om en bokad tid, men de vägrar tydligen att lägga in fler än ett telefonnummer.

Blev uppringd av en sur tandsköterska här om dagen då ett av våra barn uteblev. Hon sa rent ut sagt att vi måste bli bättre på att kommunicera, att vi borde söka familjerådgivning och f*n och hennes moster.

Vår kommunikation fungerar utmärkt. Vi skickar ju inte mer än nödvändig information och det här är enda gången det strulat.

Är det bara inkompetenta nötter som jobbar med tandvård eller vad håller de på med? Eller gick hon på mig bara för att jag var pappan i familjen och därmed borde vara ansedd som oansvarig per default??

• Svar på tråden Tandvården vägrar lägga in fler än ett telefonnr
  • cosinus

Nu vet jag inte var du bor och vad folktandvården har för system där men nog borde det ju klara flera nummer.

Det är ju sjukt osmidigt när barnen blir lite större att inte kunna ha flera. För mig kommer sms både till tonåringarna själva som faktiskt är de som ska ta sig dit och till oss som vårdnadshavare som vill kunna påminna vid behov.

• EnAnonumius
    Anonym (fjoss) skrev 2025-09-26 09:37:45 följande:

Vår kommunikation fungerar utmärkt. Vi skickar ju inte mer än nödvändig information och det här är enda gången det strulat.

Är det bara inkompetenta nötter som jobbar med tandvård eller vad håller de på med? Eller gick hon på mig bara för att jag var pappan i familjen och därmed borde vara ansedd som oansvarig per default??

Det är bara inkompetenta nötter som tar för givet (trodde) att man gör på "samma sätt" överallt när det kommer till lika vårdinrättningar. Bara inkompetenta nötter tro att "man gör säkert likadant hos tandläkaren som på vårdcentralen". 

Du säger att er kommunikation funkar utmärkt mellan er.
    Då kan ni ju även kommunicera tandläkartiderna mellan er också. 

Och nej, det har inte med att göra att du är "pappan" ö.h.t.
    Det har med att göra att det var två inkompetenta nötter som inte skickade den nödvändiga informationen om tandläkartiden, utan valde att bara "ta för givet" (trodde) att det skulle skickas till båda föranmälan. 

Ni borde var tacksamma att ni slipper att betala besöket då tiden var för ett barn. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Abc)

Samma sak för oss. Systemet saknar stöd för flera nummer. Nu får jag det och då kopierar det och skickar till barnens mamma direkt.

• Anonym (M)

Sjukvården brukar vara duktiga på att skicka information till oss båda föräldrar, men av någon anledning vägrar Folktandvården att göra detta, vilket visade sig då en tandläkartid blev bordglömd.

Vi trodde båda att bokade tider skickades ut till båda vårdnadshavarna så antog att båda visste om en bokad tid, men de vägrar tydligen att lägga in fler än ett telefonnummer.

Blev uppringd av en sur tandsköterska här om dagen då ett av våra barn uteblev. Hon sa rent ut sagt att vi måste bli bättre på att kommunicera, att vi borde söka familjerådgivning och f*n och hennes moster.

Men fick ni inte reda på detta redan när ni ville registrera två olika telefonnummer hos dom?
  • Anonym (Josefin)

För oss har Folktandvården varit enda stället där det faktiskt  fungerat att skicka ut sms till båda föräldrarna. Övriga delar av sjukvården vi varit i kontakt med har däremot bara kunnat skicka till ett mobilnummer.

• Anonym (Mamma)

Tycker ändå att det är bra att ha lite kontakt kring det praktiska och inte lita på att tekniken hos olika instanser alltid fungerar. T ex ett snabbt sms på söndagar om ev viktiga saker under kommande vecka. Har man det som rutin så går det snabbt och smidigt och risken minskar att saker missas. Nästa gång kanske skolan eller vården missar att kontakta er båda.
  • Anonym (Tsk)

I dom flesta journalsystem går det att skicka ut SMS till båda föräldrarna. Adresser uppdateras automatiskt  via skattebokföringen men telefonnummer läggs in manuellt. För att sms:en ska gå till båda måste man som förälder ange båda nummerna. Som arbetande inom tandvården vet jag att det sällan görs av föräldrar. Vid förfrågningar från tandvprdspersonal ges ofta svaret från föräldrar att det räcker med ett nummer ( oftast mammans).  

Det är den vanligaste anledning till att man bara får sms till ett nummer. 

• Anonym (fjoss)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-09-26 11:45:34 följande:
    Tycker ändå att det är bra att ha lite kontakt kring det praktiska och inte lita på att tekniken hos olika instanser alltid fungerar. T ex ett snabbt sms på söndagar om ev viktiga saker under kommande vecka. Har man det som rutin så går det snabbt och smidigt och risken minskar att saker missas. Nästa gång kanske skolan eller vården missar att kontakta er båda.
    Allvarligt talat, hallå alltså. Det är 2025. Vi borde ha telefoner som tar emot och kan skicka. Är ju HELT SJUKT. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (fjoss) skrev 2025-09-26 11:51:36 följande:
    Allvarligt talat, hallå alltså. Det är 2025. Vi borde ha telefoner som tar emot och kan skicka. Är ju HELT SJUKT. 
    Tycker att det är mer sjukt att inte ha sådan basic kontakt med den andra föräldern faktiskt. Något som tar några sekunder per vecka. Saker kommer att dyka upp i framtiden också. Det är så att vara varannan vecka-förälder helt enkelt. 
  • Anonym (Abc)
    Många datasystem har brister.
    Alla som jobbar med affärssystem vet.
  • Anonym (M)
    Fast detta borde ni ju redan vetat om.

Varför svarar du inte på frågan vad de svarade när ni ville lägga in två olika nummer hos dom? För ni måste ju ha vetat att de bara har haft ett nummer inlagt, eftersom ni även tidigare bara fått information till en av er. 
  • Anonym (.)

Barn missar tider, inte konstigt utan det som låter absurt är att hon skulle ha sagt dessa saker utan att du tänker ta vidare det till hennes chef.
  • Nordinni

Våra barn var hos tandläkaren igår. Jag frågade varför dom bara kunde lägga in ett nummer. Jag fick till svar att efter journalbyte i våras gör att dom bara kan lägga till ett nummer. Jag frågade varför byta till ett sämre system. Hon svarade att ja det var inte vi som bestämde det. 

• Anonym (Klara)

Som andra skrivit. Det är nog inte vägran från deras sida utan ett idiotiskt datasystem som inte tillåter det. 

Men nu vet ni det, så i fortsättningen kommer det ju att funka genom att ni skickar vidare infon. Bara strunta i surpuppan som ringde och gnällde. Hon hade väl inte fått kaffe än eller nåt sånt. 

• Jimmy75
    Anonym (Abc) skrev 2025-09-26 10:11:26 följande:

Samma sak för oss. Systemet saknar stöd för flera nummer. Nu får jag det och då kopierar det och skickar till barnens mamma direkt.

Ja svårare än så behöver det ju liksom inte vara.
  • Jimmy75
    Anonym (Josefin) skrev 2025-09-26 11:11:35 följande:

För oss har Folktandvården varit enda stället där det faktiskt  fungerat att skicka ut sms till båda föräldrarna. Övriga delar av sjukvården vi varit i kontakt med har däremot bara kunnat skicka till ett mobilnummer.

Vården använder sig av 1177. Förutsatt att föräldrarna har registrerat sig där kommer kallelser hem med brev till den adressen där barnet är folkbokfört och den andre får avisering via 1177, förutsatt att man har gjort inställningar där att man vill få en avisering via sms när det kommer något där att läsa.
  • Jimmy75

Vad är det som är helt sjukt?

• Jimmy75
    Nordinni skrev 2025-09-27 14:38:52 följande:

Våra barn var hos tandläkaren igår. Jag frågade varför dom bara kunde lägga in ett nummer. Jag fick till svar att efter journalbyte i våras gör att dom bara kan lägga till ett nummer. Jag frågade varför byta till ett sämre system. Hon svarade att ja det var inte vi som bestämde det. 

Ett journalsystem har då många olika funktioner och det är många krav det måste uppfylla. Det är inte per automatik sämre för att det inte kan hantera mer än ett telefonnummer.

Och självklart kan en anställd inte svara på den frågan....såvida det inte är en liten privat aktör görs de upphandlingarna på en helt annan nivå.

Svar på tråden Tandvården vägrar lägga in fler än ett telefonnr