Anonym (Emy) skrev 2025-09-29 12:35:30 följande:
Det låter väldigt jobbigt för dig att behöva träffa vännen konstant, när du känner som du gör. Jag antar att det blir svårt att komma med ursäkter för att slippa undan de träffarna?
I annat fall så behöver ni börja jobba på att hitta tillbaka till varandra. Då kommer ?troligen? de känslorna avta, och med tiden minska. Försök också tänka på hur du skulle uppleva om du levde med en man som tåflörtar med en annan kvinna. Ju mer negativa saker du fokuserar på, desto större chans att du kan vända känslorna.
Du måste först bestämma dig. Är din nuvarande sambo värd att satsa på, gör då det. Det kan hända att ni båda är klara med ert förhållande och då är det kanske ingen idé att rädda förhållandet.
Troligen är inte vännen mer än någon som uppfyller det din man inte längre gör. Det är risk att du romantiserar hans betydelse. För jag tror inte du inkluderar hans flörtande med andra, när han är i ett förhållande. Det är inget konstigt att man gör så när ens förhållande gör en missnöjd. När man inte känner sig älskad, sedd och hörd.
När du bestämt dig för vad du vill, jobba då på förhållandet eller lämna. Om du väljer att lämna så kan du se tiden ann. Ifall vännen väljer att lämna så kan ni känna efter om ni verkligen passar varandra, eller om det bara var en livboj på väg ut ur förhållanden som redan var döda.
Det är jättejobbigt. Ena stunden fylls jag av livsglädje och massor med energi, allt känns jättelätt. Så fort de gått så mår jag skit en eller två eller tre dagar. Sen tänker jag på mina barn och min man som jag inte vill skada. Och hittar långsamt balansen igen.
ibland känner jag att det värker i hela mig att han kan "leka" så med mina känslor. Att han kanske bara ser mig som en egokick. De dagarna har jag svårt att må bra .
Ibland känner jag att det är helt omöjligt och att han inte har de rätta känslorna för mig ändå. Då kan jag vila lite och tycka att Vadå, de är bara våra kompisar. Det är jag som läser för mycket i det hela.
men ja, det är mitt val i slutändan. Vill jag jobba på min relation eller gå vidare själv. Det finns inga tredje alternativ