• Anonym (Hej)

Hur tänker ni kring likvärdigheten av julklapparna när man firar jul med sina kusiner?

Hallå där! 
    Vi är en familj som firar jul tillsammans  på ca 15 människor, 3 barn i åldrarna 10-2 år och 12 vuxna. Barnen är kusiner och har då gemensam mormor, morfar, gammel mormor och gammelmorfar. Vi fick barn sent, vilket gör att de 2 andra barnen har under en längre tid haft traditioner under julfirandet där de får överflöd med julklappar ( ca 40-50) paket var. Så har julen varit i ca 10 år. 

Julen 2024 blev då annorlunda då det kom ett till barn till familjen, en kusin, men av vår stora förvåning resulterade det i det vanliga loppet med ca 40-50 julklappar till de barnen som alltid fått så många, men ca 5 stycken till vårt barn. Vi blev väldigt tagna, eller det kändes i våra föräldrahjärtan att vi inte trivdes med detta. Vi valde att ta upp det med alla inför denna julen och att kanske komma överens om ett gemensamt beslut i både hur många paket, summa osv för att på något sätt få en liten plan i hur vi ska göra i framtiden. Det var inte populärt, och" detta har aldrig varit ett problem innan" hur gör ni? Eller vad hade ni gjort i vår situation?

• Svar på tråden Hur tänker ni kring likvärdigheten av julklapparna när man firar jul med sina kusiner?
  • Anonym

Ert barn fick 4-5 julklappar, de andra barnen fick 40-50.

Jag hade inte kommit och varit med på julklappsutdelningen.

• Anonym (Jul)

Jag sitter i samma sits och kan relatera. Förra julen fick kusinerna väldigt olika antal julklappar vilket inte kändes bra alls. För min del hade det räckt med 1-3 julklappar/barn vid det gemensamma firandet. Några släktingar hade t ex köpt närmare 20 paket var till två av barnen. Tillslut tröttnade till och med de barnen på att öppna julklappar och stämningen blev konstig när flera vuxna började skruva på sig för att det blev så absurt. I år kommer vi prata igenom det med alla för att undvika samma situation. Tänkte föreslå att barnen får öppna sina julklsppar på morgonen om man vill ge så många men att på det gemensamma firandet räcker det med några få och ungefär samma antal till alla barn. Vi får se hur det tas emot. Vad tråkigt att ni inte fick en positiv respons när ni tog upp det. Hoppas de inser hur konstigt de beter sig. Styrkekramar!

• Anonym (dd)

Att äldre barn får en massa vad jag antar är småpaket känns i dagsläget helt ok även om det är överdrivet. Ett barn född 2024 behöver inte den mängden julklappar så jag skulle inte säga att det är orättvist alls förrän samma beteende pågår när denne blir äldre.

• Anonym

Vilka absurda julfiranden
    Man ger sina egna barn hemma i familjen
    Mormor och morfar kan ge barnbarnen julklappar, lika många var

• Anonym (x)
    Jårdi skrev 2025-09-27 21:28:49 följande:

20, 40 och 50 paket?! Är folk helt från vettet 

Det är helt galet.
  • EnAnonumius
    Anonym (dd) skrev 2025-09-27 21:20:13 följande:

Att äldre barn får en massa vad jag antar är småpaket känns i dagsläget helt ok även om det är överdrivet. Ett barn född 2024 behöver inte den mängden julklappar så jag skulle inte säga att det är orättvist alls förrän samma beteende pågår när denne blir äldre.

Vilka barn behöver 40-50 julklappar oavsett ålder? 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Leija)

Var de 40-50 julklapparna till kusinerna från bara släktingarna, eller var det kusinernas föräldrar som hade köpt det mesta? 

I vår släkt köper de gemensamma mor/farföräldrarna likvärdigt till alla sina barnbarn. Min svågers familj köper många och dyra julklappar till sina barn (mina barns kusiner), men de julklapparna öppnas vid den familjens egna julklappsöppnande hemma hos dem, inte på det större släktfirandet. 

• Anonym (Stina)

En sån liten märker inte av skillnaden och ve m vill ha 50 paket med bebisleksaker? Om de fortsätter att göra skillnad när liten blir större är det ett problem men inte nu 

• Anonym (H)

Jag hade aldrig tillåtit någon att ge mitt barn så förbannat många julklappar, det är ju helt sinnessjukt. 

• Anonym (dd)
    EnAnonumius skrev 2025-09-28 06:24:16 följande:
    Vilka barn behöver 40-50 julklappar oavsett ålder? 
    Jag menar givetvis att ett så pass litet barn inte har förmågan att förstå eller ett behov av flera saker. Det finns många saker som kan slå in i små paket för att göra fler paket till större barn som vanligtvis ges i ett paket. Att det är överdrivet har jag redan skrivit. Men att tro att det kommer att vara samma sak i senare ålder bara för att ens 1åring fick samma mängd är också överdrivet.
  • Spucks

Detta antal julklappar är helt sinnessjuk, om de nu inte ger saker som hårsnoddar och strumpor och packar in varje del för sig.
    Varför vill du att ditt barn ska få så många presenter? Dessutom som bebis? Ditt barn har ingen som helst nytta av det.

• Jemp

Vem ger överflödet?
    Underligt om mor-/farföräldrar gör sån skillnad på barnbarnen om ingen logisk förklaring ligger bakom. Men är det föräldrarna som väljer att ge så mycket är det inte så konstigt. 

• Anonym (Vem gör vad)

Jag fattar inte riktigt heller vem julklapparna kommer ifrån. Är det barnens föräldrar som fläskat på ett en typ gemensam mormor/farmor som ger vissa barn 50 paket och ett annat barn 5 st? 

• EnAnonumius
    Anonym (dd) skrev 2025-09-28 18:34:08 följande:
    Jag menar givetvis att ett så pass litet barn inte har förmågan att förstå eller ett behov av flera saker. Det finns många saker som kan slå in i små paket för att göra fler paket till större barn som vanligtvis ges i ett paket. Att det är överdrivet har jag redan skrivit. Men att tro att det kommer att vara samma sak i senare ålder bara för att ens 1åring fick samma mängd är också överdrivet.
    Oj att skriva vad du egentligen menade var förstås väldigt svår? Eller?

Jag har inte missat att du skrev "överdrivet"..
    Utan jag högg på att du skrev citerar dine aegna ord:

"Ett barn född 2024 behöver inte den mängden julklappar så jag skulle inte säga att det är orättvist alls förrän samma beteende pågår när denne blir äldre"

(slut på citatet) 

Att man ibland slår små paket som leder till ett större är inte svaret på min fråga. Det är att göra en rolig grej.  

Förväxlar nu inte  "att göra rolig grej", med "behöver". 

Du skrev tydligt "ett så litet barn behöver inte"

Så min fråga kvarstår...

Vilka barn oavsett ålder behöver 40-50 julklappar? 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Leija)

Vart tog du vägen, TS? 

Svar på tråden Hur tänker ni kring likvärdigheten av julklapparna när man firar jul med sina kusiner?