molly50 skrev 2025-10-08 14:04:24 följande:
Ja,det var fruktansvärt. Och jag är ändå ganska smärttålig. Men gillar inte att ta smärtstillande så när jag gör det så har jag verkligen ont.
Det var två tänder näst längst in på vänstersidan. Både i över- och underkäke. Men har haft problem med dem tidigare pga blottade tandhalsar.
Och när jag ändå hade en tid hos tandläkaren för undersökning så kollade jag först upp det där.
Och när de inte såg något så började jag ju fundera.
Jag har haft problem med bihålorna tidigare och vet att man kan få tandvärk av det. Åtminstone i överkäken.
Och min dotter var förkyld för några veckor sedan och jag har bara haft småsymptom som tät näsa,snuva osv. Men inget mer.
Sen sa min man att jag kanske borde kolla upp bihålorna så det gjorde jag.
Och det visade sig vara rätt.
Skönt att du mår bra igen och att ni kom på relativt snabbt vad det kunde vara. Tack för att du skrev.
Anonym (Grodan) skrev 2025-10-07 21:45:36 följande:
Mitt bett är det också något "fel" på, haha. Hade mycket problem när jag var rätt liten, att min käke knäppte och ibland också låste sig. Det försvann sen, i flera år.
Men nu när jag använder bettskenan så har min käke börjat låsa sig igen. Jättekonstigt.
Jag försöker att tänka så lite som det bara går på mina tänder faktiskt. Annars blir det bara så att det är det enda jag kan tänka på, och då känns smärtan ännu tydligare :')
Dock, ibland när jag har haft väldigt ont och också nästan varit orolig att mina tänder ska lossna. Så har jag drömt under natten att mina tänder ramlade ut och vaknat upp smått i panik.
Men ja det är faktiskt skönt att höra någon annan med liknande problem. Som sagt jag har aldrig hört någon med liknande problem, och till och med alla tandläkare är helt oförstående.
Jag kan känna mig otroligt uppgiven pga mina tandproblem :(
Har du förresten problem med smärta någon annanstans?
Några har misstänkt att annan smärta hos mig skulle kunna hänga ihop med tänderna och käken. Käken låter ändå rätt rimligt, med alla muskler och så. Men just smärtan i tänderna känns inte som att det kan hänga ihop med muskelvärk egentligen.
Jag har också mardrömmar om tänderna. Har du smärta någon annan stans i kroppen menar du? Jag har inte det utan det är bara tänderna som verkar vara utsatta jämt och ständigt. Jag tror inte att min käke har låst sig, hur känns det?
Jag har mått väldigt dåligt över tänderna i några dagar så därför orkade jag inte ens logga in här. Jag var smärtfri i tisdags och onsdags och trodde att det kanske var på väg att gå över men ack så fel jag hade. Jag testade att tugga på onda sidan i onsdagskväll och fick vrålont. Det höll i sig till torsdagen när jag igen var hos tandläkaren som inte såg något fel. Efter hans undersökning så hade jag ont tills idag i princip men jag tog smärtstillande igårkväll.
Nu ska jag till en endodontist på tisdag för undersökning och CBCT scan och förhoppningsvis får jag svar på vad det är för fel på tänderna. I onsdags var första gången jag reagerade på varm mat och det verkade vara för att maten "fastnade" mellan onda tanden och tanden framför men jag vet inte säkert. Samma tand reagerade starkt på lunchen i torsdags av varm mat också. Jag hade mer hopp om att tanden inte var trasig innan jag började reagera på varm mat helt plötsligt.