Anonym (Tandvärk igen) skrev 2025-10-07 16:35:20 följande:
Jag är hemskt ledsen för din skull att du har det så här men jag är glad att vi känner igen oss i varandras symptom. Det är skönt att prata med någon som förstår. Ibland, som idag, så har jag extrem ångest över mina tänder så att jag känner mig gråtfärdig och totalt uppgiven. Jag är säker på att du förstår precis hur jag känner.
Det började i söndags kväll när en tand helt plötsligt kändes som att den inte passade in med motsatt tand och den kändes helt stum liksom och i igår kväll så gick det inte att tugga på den för att känslan var så konstig och obehaglig och jag tror att den reagerade på varm mat. Halva kvällen gick sen åt att googla infektioner, nervdöd och titta i spegeln om jag såg något konstigt.
Det är verkligen märkligt hur mitt bett verkar flyttas hejvilt. Känner du igen dig i det?
Jag tror inte heller att din tand har något "farligt" fel med tanke på att det har gått så länge. Min bästa amatörgissning är att du har ett enormt tryck på den vissa dagar och nätter och det leder till smärtan. Har du märkt något sånt om du vaknar på natten? Gissar jag helt fel om jag tror att du precis som jag första tanke varje gång du vaknar är; mina tänder? Hur känns mina tänder? Gör det ont? Sitter dom kvar? Käkarna?
Vi kan väl hålla kontakten här och checka in lite nu och då?
Mitt bett är det också något "fel" på, haha. Hade mycket problem när jag var rätt liten, att min käke knäppte och ibland också låste sig. Det försvann sen, i flera år.
Men nu när jag använder bettskenan så har min käke börjat låsa sig igen. Jättekonstigt.
Jag försöker att tänka så lite som det bara går på mina tänder faktiskt. Annars blir det bara så att det är det enda jag kan tänka på, och då känns smärtan ännu tydligare :')
Dock, ibland när jag har haft väldigt ont och också nästan varit orolig att mina tänder ska lossna. Så har jag drömt under natten att mina tänder ramlade ut och vaknat upp smått i panik.
Men ja det är faktiskt skönt att höra någon annan med liknande problem. Som sagt jag har aldrig hört någon med liknande problem, och till och med alla tandläkare är helt oförstående.
Jag kan känna mig otroligt uppgiven pga mina tandproblem :(
Har du förresten problem med smärta någon annanstans?
Några har misstänkt att annan smärta hos mig skulle kunna hänga ihop med tänderna och käken. Käken låter ändå rätt rimligt, med alla muskler och så. Men just smärtan i tänderna känns inte som att det kan hänga ihop med muskelvärk egentligen.