• Anonym (nöt och sött)

vad hände innan den 11e Sept?

Jag vet inte hur jag ska sortera denna fråga, men det får bli just politik. Min fråga är: vad hände innan det 11e september? Hur påverkade det oss i Sverige? Jag vet att det är längesedan, men undrar hur det gick till i vårt land innan den dagen. Och jag vet inte var jag ska fråga detta någonstans. Jag hade funderat på den händelsen för några dagar sedan och googlade upp vad som hände innan den dagen då.

• Svar på tråden vad hände innan den 11e Sept?
  • Anonym (Old boy)

Jag minns den första radiosändningen jag hörde. De bröt ordinarie sändning men visste i princip ingenting. Det framställdes typ som en freak accident. 

Sen blev det allvar.

När jag kom hem från jobbet gick jag till min flickvän som bodde hemma då, efter 17.00. Jag blev nästan arg att varken hon eller hennes mamma hade hört något om det.

• Anonym (A)
    Dr Nail skrev 2025-09-30 17:54:17 följande:

Idag är 30 september, så 11 september var för ca. 2.5 veckor sedan. Det som hände innan var att sommaren tog slut. Semesteryran likaså. De flesta kom tillbaka in i hamsterljulet och samhället började fungera igen. Dock var det fortfarande ovanligt varmt för den tiden på året. Svampsäsongen peakade. 

Ja, det är ju sant.
  • MsM84
    Anonym (nöt och sött) skrev 2025-09-30 15:33:04 följande:
    det jag tänker på är hur det påverkade i Sverige den dagen och innan dess som jag försöker komma fram till, alltså politiskt och säkerheten 🤔
    Innan det hade hänt kunde det inte påverka Sverige eller något annat land. Det är ju efter händelserna 11 september 2001 som världen kunnat påverkas. Det var ju de första större terroratentaten av extrema islamister, innan dess var terrordåd inget man funderade på som gemene man. Det har orsakat mycket misstänksamhet och negativ inställning till många muslimer och ökade säkerhetskrav t ex på flyg. Innan 911 tror jag inte ens det var låst in till cockpit på flygen. Innan dess fanns inte vätskebegränsnignarna osv för handbagage till flyg heller.
  • Postman
    MsM84 skrev 2025-09-30 18:34:32 följande:
    Innan det hade hänt kunde det inte påverka Sverige eller något annat land. Det är ju efter händelserna 11 september 2001 som världen kunnat påverkas. Det var ju de första större terroratentaten av extrema islamister, innan dess var terrordåd inget man funderade på som gemene man. Det har orsakat mycket misstänksamhet och negativ inställning till många muslimer och ökade säkerhetskrav t ex på flyg. Innan 911 tror jag inte ens det var låst in till cockpit på flygen. Innan dess fanns inte vätskebegränsnignarna osv för handbagage till flyg heller.
    Precis. Så går mina tankar med. 
  • UngGubbeinorr

Ganska precis ett år före 911, så släppte tankesmedjan PNAC (Project for a New American Century) ett tungt dokument, Rebuilding Americas Defences, Strategy, Forces and Resources for a New Century, underskrivet av mycket tunga namn inom amerikansk administration, politik, militär, industri och finans. Vi lever idag i runda slängar under deras vision. Första länk jag hittade till dokumentet.

resistir.info/livros/rebuilding_americas_defenses.pdf 

Ett rätt störande citat ur dokumentet är: 

Further, the process of transformation,

even if it brings revolutionary change, is likely to be a long one, absent some

catastrophic and catalyzing event ? like a new Pearl Harbor. 

Ett annat är: 

While the unresolved

conflict with Iraq provides the

immediate justification, the need for a

substantial American force presence in the Gulf transcends the issue of

the regime of Saddam Hussein. 

Tokfan började ju sälja olja i euro istället för dollar..

Sedan kablades det ut "weapons of mass destruction". Hans Blix och FNs vapeninpektörer tjatade sig hesa, till ingen nytta.

• Anonym (Flyg)

1995 flög jag from Singapore till Hongkong i arbetet på en united airline flight. 
    När man checkade in fick vi en A4 lapp där det stod att flygningen var bombhotad så det skulle vara extra säkerhetskontroll pga detta.
    Några dagar senare när jag flög tillbaka var det samma sak med även mera kontroll. Allt handbagage kontrollerades extra noga så flyget blev 3-4 timmar försenat. 
    Många år senare förstod jag att det var terror gruppen al-qaeda första riktiga försök att spränga ett flygplan i luften. 

• Tecum
    Anonym (Old boy) skrev 2025-09-30 18:24:36 följande:

Jag minns den första radiosändningen jag hörde. De bröt ordinarie sändning men visste i princip ingenting. Det framställdes typ som en freak accident. 

Sen blev det allvar.

När jag kom hem från jobbet gick jag till min flickvän som bodde hemma då, efter 17.00. Jag blev nästan arg att varken hon eller hennes mamma hade hört något om det.

Jag hörde också de sändningarna. Som du skriver hade de ingen aning, en skamfläck i mediehistorien. Men sedan kom de alltmer nära sanningen, det var surrealistiskt, som en radiopjäs, och faktiskt riktigt otäckt. Vad var på gång, vad hade hänt och vad skulle hända?

9/11 påverkade inte Sverige så mycket, rent praktiskt. Vi fick lära oss vad terrorister är kapabla till men trodde liksom att vi inte var någon måltavla. En kvarleva av 80-talsnaivitet, vi var ju de goda som ville alla väl... Attentatet på Drottninggatan var ett större uppvaknande än 9/11.
  • Anonym (Old boy)
    Tecum skrev 2025-09-30 20:44:32 följande:
    Jag hörde också de sändningarna. Som du skriver hade de ingen aning, en skamfläck i mediehistorien. Men sedan kom de alltmer nära sanningen, det var surrealistiskt, som en radiopjäs, och faktiskt riktigt otäckt. Vad var på gång, vad hade hänt och vad skulle hända?

9/11 påverkade inte Sverige så mycket, rent praktiskt. Vi fick lära oss vad terrorister är kapabla till men trodde liksom att vi inte var någon måltavla. En kvarleva av 80-talsnaivitet, vi var ju de goda som ville alla väl... Attentatet på Drottninggatan var ett större uppvaknande än 9/11.
    Men snälla du, en skamfläck? Är du alltid totalt historielös?
  • Tecum
    Anonym (Old boy) skrev 2025-09-30 20:50:06 följande:
    Men snälla du, en skamfläck? Är du alltid totalt historielös?
    En så dramatisk och världsomvälvande händelse och de hade så dålig koll till en början. Big mistake! Tänk om det varit inledningen på ett krig? Men de repade sig snabbt...
  • Mentat

Något som hände innan terrorattacken på World Trade Center 2001 var ett terrorattentat mot samma byggnader 1993, då muslimska terrorister sprängde en stor bomb i källaren avsedd att rasera åtminstone det ena tornet. Det här dådet är inte alls lika känt.

Det borde ha varit en väckarklocka tycker man, men tydligen inte. 

• Anonym (Old boy)
    Tecum skrev 2025-09-30 21:16:34 följande:
    En så dramatisk och världsomvälvande händelse och de hade så dålig koll till en början. Big mistake! Tänk om det varit inledningen på ett krig? Men de repade sig snabbt...
    Idiot.
  • Anonym (Old boy)
    Mentat skrev 2025-09-30 21:23:46 följande:

Något som hände innan terrorattacken på World Trade Center 2001 var ett terrorattentat mot samma byggnader 1993, då muslimska terrorister sprängde en stor bomb i källaren avsedd att rasera åtminstone det ena tornet. Det här dådet är inte alls lika känt.

På 1680-talet anföll ottomanska riket Wien. Det borde ha varit en väckarklocka tycker man, men tydligen inte.
  • Mentat
    Anonym (Old boy) skrev 2025-09-30 21:49:05 följande:
    På 1680-talet anföll ottomanska riket Wien. Det borde ha varit en väckarklocka tycker man, men tydligen inte.
    Det kanske det var, under århundradena därefter krympte osmanska riket. Det är dock OT vad gäller 11 sept 2001
  • Tow2Mater
    Mentat skrev 2025-09-30 21:23:46 följande:

En handfull dog 1993. Inte tusentals som 2001.
  • Mentat
    Tow2Mater skrev 2025-09-30 22:39:43 följande:
    En handfull dog 1993. Inte tusentals som 2001.
    Har aldrig påstått något annat. Det visar ändå att islamistisk terror hade USA som mål långt innan 2001
Svar på tråden vad hände innan den 11e Sept?