• Anonym (Avundsjuk)

Jag vill ha tillbaka det gamla Sverige

Jag har på senare tid funderat en hel del på att jag är avundsjuk på mina mor och farföräldrar som fick uppleva det gamla Sverige. Då tänker jag på Sverige fram tills 60-talet typ.

Jag tänker främst på att Sverige var ett relativt homogent land där etniska svenskarna stod för säkert 95% av befolkningen och minoritetsgrupperna var väldigt små. Idag när jag åker tunnelbana i Stockholm så känner jag mig som en främling i mitt eget land. En del kom från andra sidan jorden, de andra pratade inte svenska och människor såg inte ut att ha gemenskap med varandra. Vi har ju inte samma ursprung. Helt olika kulturer.

Jag tittar ibland på gamla Astrid Lindgren filmer och då börjar jag nästan gråta. Tänk när man tittar på Pippi Långstrump, Saltkråkan eller Madicken. Det riktiga Sverige.

Skulle ni inte vilja leva i det?

• Svar på tråden Jag vill ha tillbaka det gamla Sverige
  • Tyra myra
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-09 21:18:25 följande:

Vi var ju bäst i klassen och nu tappar vi det. 

Vi har varit naiva och nu slår det tillbaks mot oss. 

Vad baserar du detta på?  Vad är det som gör att vi inte längre är nöjda med oss själva utan lägger oss platta?

Vad är det som säger att vi varit naiva?  Om vi varit naiva så är vi väl det fortfarande?  Kom inte dragande med invandringen som förklaring, för detta började långt innan. Det började med mordet på Palme. Vad som skiljer är att då var det i det fördolda nu har det normaliserats.

Det  var då vi tappade vår vårt självförtroende, när vi inte lyckades klara upp det och inte fick någon förklaring. 

Vi är inte naivare än andra men vi har ett trauma som skakat om vårt samhälle. Vårt samhälle har tappat sitt självförtroende och blir ett lätt byte för opportunister
    från alla håll och kanter.

• Anonym (Saknas politisk handlingskraft)
    Anonym (Egetval) skrev 2025-10-09 08:55:04 följande:
    Är så trött på det eviga gnället på invandrare från ytterhögerfolket. De flesta invandrare som kommer hit vill ha ett arbete så snabbt det går eller börja studera. Det är en liten klick som hamnar i reellt utanförskap och kriminalitet, men som syns och märks väldigt mycket. Det finns dock en del att säga om lata och arbetsskygga svenskar som vill gå i pension så tidigt som möjligt och slippa jobba. Reinfeldt såg det problemet och ville göra något åt det, men som ville försvara Försäkringskassans tidigare generositet vann.

SD är ett populistiskt parti som försöker lura folk att tro att det finns enkla lösningar på komplicerade problem. "Släng ut invandrarna så kommer Sverige på fötter igen". Det har tidigare visat sig att utan invandring går Sverige under.
    "Bara en liten klick som inte vill arbeta..."

Du kanske inte känner till att det finns 180 utanförskapsområden i Sverige?

Du borde tillbringa en månad i något av alla 180 utanförskapsområden, med dina ögon och öron öppna, besök skolan och moskeen, prata med människor som vistas i utanförskapsområdet och prata med människor som arbetar där, t ex poliser, socialarbetare, lärare, de som jobbar inom sjukvården, osv, osv...

Jag vågar slå vad om att du skulle ändra uppfattning i denna fråga likväl som i många frågor. Du kanske i grunden skulle bli en förändrad person och få en helt ny politisk uppfattning, efter att du tillbringat en månad i något av Sveriges alla (180!) utanförskapsområden.

Du är säkert en av alla dessa vänsterblivna som läser mina inlägg och som inbillar dig att jag tillhör ytterhöger och att jag skyller allt på invandrare.
    Men sanningen är att jag har aldrig någonsin skyllt något på invandrare generellt och faktiskt aldrig skyllt på en enda invandrare!

Däremot kritiserar jag Sveriges nya samhällsproblem och dessa skyller jag på den politik vi har valt att föra, bl a på den totalt misslyckade invandringspolitiken som vi har fört i Sverige.
    Samhällsproblemen skyller jag mer på dig och andra vänsterblivna som ständigt försöker dölja och förneka Sveriges nya samhällsproblem, jag skyller mer på dig än på gruppen invandrare.
    Sveriges nya samhällsproblem, t ex den fruktansvärt ökande kriminaliteten, de allra flesta välfärdsbrotten, det ökade överutnyttjandet av den Svenska välfärden, den kraftigt växande belastningen på rättssystemet och kriminalvården, påskupploppen och liknande upplopp, skjutningar och sprängningar, mm, mm, bakom allt detta ligger ofta individer som kommer från främmande länder, från främmande kulturer och främmande religioner.
    Men det är vår misslyckade politik som är den bakomliggande orsaken (inte generellt gruppen invandrare).

Om du vill försöka inbilla dig själv att massor av individer från främmande länder har rest till Sverige, på sin resa valde de t ex att lämna Danmark för att fortsätta sin resa till Sverige, om du måste försöka inbilla dig själv och andra att de gjorde sitt val främst för att de vill arbeta, i så fall är jag övertygad att du tillhör de ovanligt naiva, och att du tillhör de som ständigt försöker dölja och förneka sanningen.

Jag är inte SD:are, har aldrig röstat på det partiet.
    Men jag tackar SD för att de är det enda partiet som har varit ärliga i den fråga som är den viktigaste frågan för majoriteten av Sveriges befolkning och vi kan tacka SD för att de har öppnat ögonen på de andra gamla etablerade partierna.
    S var länge extrema i sina försök att dölja och förneka samhällsproblemen, de försökte skylla på att vi såg det inte komma...
    Men till sluts fick t o m deras partiledare, som då var Sveriges statsminister, erkänna att "Vi har varit naiva".
    I dag erkänner t o m sossarna det som SD sade redan för 20 år sedan.

Vad tycker Svenska folket om Sveriges samhällsproblem och om den viktigaste frågan?
    När S var som störst hade de själva över 50% av rösterna. De har gått ned till att ha kvar bara 30% av rösterna i senaste valet.
    S har haft en nedgång på -40% (!).
    SD har under senare tid ökat till att bli Sveriges näst största parti, från att de 2006 fick knappt 3% av rösterna har de gått upp till att bli näst största parti med 21% (Novus).
    SD har haft en uppgång med +600% (!).
    Jag är inte SD:are.
    Men jag kan inte dölja och förneka SD:s otroliga framgångar, vilket enligt mig visar mycket av vad Svenska folket egentligen tycker.

Hör gärna av dig igen sedan du tillbringat en månad i ett utanförskapsområde. Kanske har SD då fått ännu en ny sympatisör?
    Tyra myra skrev 2025-10-09 20:52:44 följande:
    Ja, du det där med att tänka utanför boxen och vara flexibel håller vi nog på att tappa här i Sverige.  en gång i tiden var detta vårt adelsmärke och gjorde oss framgångsrika på många plan. 

Inte nog med att vi har tappat detta vi har också plötsligt upptäckt att vi inte är bäst i klassen och att vi är ett mycket litet folk långt uppe i Norden som bara inbillat oss att vi har det bra. Hur kunde detta hända?

Varför får vi inte fortsätta att leva i villfarelsen att Sverige är ett bra land? 
    Vi matas kontinuerligt med nyheter om hur uselt vi har det. Att allt vi har är problem. Vi lyssnar till och med på Putin när han förutspår att vårt land kommer att krascha på grund av invandrarna.

Vad har hänt med oss? 
    Varför får vi inte fortsätta att leva i villfarelsen att Sverige är ett bra land? 
    Det där är ju ett både sensationellt och skrämmande uttalande.
    Du förespråkar alltså att vi ska dölja och förneka sanningen, och i stället leva i någon gammal villfarelse...

Orkestern fortsätter spela, de naiva svenskarna fortsätter skratta, blunda och dansa, medan Titanic sjunker mot sin undergång.

• TvillingmammaVästgöte
    Tyra myra skrev 2025-10-09 21:48:42 följande:
    Vad baserar du detta på?  Vad är det som gör att vi inte längre är nöjda med oss själva utan lägger oss platta?

Vad är det som säger att vi varit naiva?  Om vi varit naiva så är vi väl det fortfarande?  Kom inte dragande med invandringen som förklaring, för detta började långt innan. Det började med mordet på Palme. Vad som skiljer är att då var det i det fördolda nu har det normaliserats.

Det  var då vi tappade vår vårt självförtroende, när vi inte lyckades klara upp det och inte fick någon förklaring. 

Vi är inte naivare än andra men vi har ett trauma som skakat om vårt samhälle. Vårt samhälle har tappat sitt självförtroende och blir ett lätt byte för opportunister
    från alla håll och kanter.

Vi är enormt naiva. 

Troligtvis pga våra 200 år av fred. 

Det är väldigt ovanligt att ett folk får uppleva 200 år av fred, och det brukar sluta i ett brutalt uppvaknande. 

• Anonym (Egetval)
    Anonym (Saknas politisk handlingskraft) skrev 2025-10-10 08:17:45 följande:

Du kanske inte känner till att det finns 180 utanförskapsområden i Sverige?

Du borde tillbringa en månad i något av alla 180 utanförskapsområden, med dina ögon och öron öppna, besök skolan och moskeen, prata med människor som vistas i utanförskapsområdet och prata med människor som arbetar där, t ex poliser, socialarbetare, lärare, de som jobbar inom sjukvården, osv, osv...

Jag vågar slå vad om att du skulle ändra uppfattning i denna fråga likväl som i många frågor. Du kanske i grunden skulle bli en förändrad person och få en helt ny politisk uppfattning, efter att du tillbringat en månad i något av Sveriges alla (180!) utanförskapsområden.

Du är säkert en av alla dessa vänsterblivna som läser mina inlägg och som inbillar dig att jag tillhör ytterhöger och att jag skyller allt på invandrare.
    Men sanningen är att jag har aldrig någonsin skyllt något på invandrare generellt och faktiskt aldrig skyllt på en enda invandrare!

Däremot kritiserar jag Sveriges nya samhällsproblem och dessa skyller jag på den politik vi har valt att föra, bl a på den totalt misslyckade invandringspolitiken som vi har fört i Sverige.
    Samhällsproblemen skyller jag mer på dig och andra vänsterblivna som ständigt försöker dölja och förneka Sveriges nya samhällsproblem, jag skyller mer på dig än på gruppen invandrare.
    Sveriges nya samhällsproblem, t ex den fruktansvärt ökande kriminaliteten, de allra flesta välfärdsbrotten, det ökade överutnyttjandet av den Svenska välfärden, den kraftigt växande belastningen på rättssystemet och kriminalvården, påskupploppen och liknande upplopp, skjutningar och sprängningar, mm, mm, bakom allt detta ligger ofta individer som kommer från främmande länder, från främmande kulturer och främmande religioner.
    Men det är vår misslyckade politik som är den bakomliggande orsaken (inte generellt gruppen invandrare).

Om du vill försöka inbilla dig själv att massor av individer från främmande länder har rest till Sverige, på sin resa valde de t ex att lämna Danmark för att fortsätta sin resa till Sverige, om du måste försöka inbilla dig själv och andra att de gjorde sitt val främst för att de vill arbeta, i så fall är jag övertygad att du tillhör de ovanligt naiva, och att du tillhör de som ständigt försöker dölja och förneka sanningen.

Jag är inte SD:are, har aldrig röstat på det partiet.
    Men jag tackar SD för att de är det enda partiet som har varit ärliga i den fråga som är den viktigaste frågan för majoriteten av Sveriges befolkning och vi kan tacka SD för att de har öppnat ögonen på de andra gamla etablerade partierna.
    S var länge extrema i sina försök att dölja och förneka samhällsproblemen, de försökte skylla på att vi såg det inte komma...
    Men till sluts fick t o m deras partiledare, som då var Sveriges statsminister, erkänna att "Vi har varit naiva".
    I dag erkänner t o m sossarna det som SD sade redan för 20 år sedan.

Vad tycker Svenska folket om Sveriges samhällsproblem och om den viktigaste frågan?
    När S var som störst hade de själva över 50% av rösterna. De har gått ned till att ha kvar bara 30% av rösterna i senaste valet.
    S har haft en nedgång på -40% (!).
    SD har under senare tid ökat till att bli Sveriges näst största parti, från att de 2006 fick knappt 3% av rösterna har de gått upp till att bli näst största parti med 21% (Novus).
    Men jag kan inte dölja och förneka SD:s otroliga framgångar, vilket enligt mig visar mycket av vad Svenska folket egentligen tycker.

Hör gärna av dig igen sedan du tillbringat en månad i ett utanförskapsområde. Kanske har SD då fått ännu en ny sympatisör?
    Bara att du använder ordet "vänsterbliven" gör att jag inte tänker besvara ditt inlägg. Jag har bott i två invandrartäta bostadsområden i en större stad och har nästan bara positiva erfarenheter av invandrare, hade t.ex. en muslimsk familj som granne som brukade bjuda in mig på middag. Det skulle aldrig en svensk familj gjort. De flesta invandrare i dessa områden var trevliga, vänliga och framförallt sociala. Svenskarna i samma områden sket i sin omgivning och tänkte bara på sig och sitt.

Det är främst ytterhögerfolk som skyller allt på invandrarna som själva aldrig bott i sådana områden, eller ens i närheten. De sitter ofta på glesbygden eller ute på landet och sprider SD-propaganda från sina mobiler, där de har det tryggt och bra.
  • Anonym (Gen x)

För min del, och många andras, räcker det att backa bandet till innan massinvandringen 2015. Innan mord sprängningar misshandel våldtäkter mm mm.
    På en tiden man tordes gå ut på kvällarna utan att man behövde titta sig över axeln.
    Tiden innan all makalös faktaresistens gjorde folk till verklighetsfrånvända godhetsknarkare och skyddsnäten utvattnades och gjorde svenskarna till irrelevanta anonymer som skulle hålla sig i periferin och pumpa in skattepengarna som krävdes.
    Innan lämmeltågen med desillusionerade kränkta arga individer skulle sätta Sverige på världskartan med fördyrande fossilfrihet, arga HBT-NON-IQ-rörelser som paraderar med konstgjorda könsorgan massan släpar med sina barn för att applådera "frigjordheten" för att de inte törs gå mot strömmen.

Den tiden man hade råd att leva istället för överleva ni vet.

Dit längtar jag tillbaka.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Gen x) skrev 2025-10-10 09:09:51 följande:

För min del, och många andras, räcker det att backa bandet till innan massinvandringen 2015. Innan mord sprängningar misshandel våldtäkter mm mm.
    På en tiden man tordes gå ut på kvällarna utan att man behövde titta sig över axeln.
    Tiden innan all makalös faktaresistens gjorde folk till verklighetsfrånvända godhetsknarkare och skyddsnäten utvattnades och gjorde svenskarna till irrelevanta anonymer som skulle hålla sig i periferin och pumpa in skattepengarna som krävdes.
    Innan lämmeltågen med desillusionerade kränkta arga individer skulle sätta Sverige på världskartan med fördyrande fossilfrihet, arga HBT-NON-IQ-rörelser som paraderar med konstgjorda könsorgan massan släpar med sina barn för att applådera "frigjordheten" för att de inte törs gå mot strömmen.

Den tiden man hade råd att leva istället för överleva ni vet.

Dit längtar jag tillbaka.

Jam jag håller med helt.

Aktuellt intervjuade häromdagen en sexbarnsmamma från  Afghanistan angående detta att regeringen vill göra så att man inte förlorar på att arbeta , att bidrag skall sänkas så att det inte blir mer pengar till familjen  än om föräldrarna arbetade. 

Sexbarnsmamman sa att hennes man är psykiskt sjuk och kan inte arbeta. Hon sa att själv kan hon inte arbeta för hon pratar dålig svenska. I famnen hade hon en bebis. Med en psykiskt sjuk man och utan några arbetsinkomster skaffar de sig alltså sex barn? Åtminstone det  sista hade tydligt fötts sedan de kom hit. Varför skall vi svenskar slita, lämna in barnen på förskola för långa dagar från tidig ålder, för att försörja familjer med sex barn som går hemm och inte arbetar? 

Att dessa kostnader inte skulle påverka oss vanliga svenskar, det tror jag inte på. 

• Tyra myra
    Anonym (Saknas politisk handlingskraft) skrev 2025-10-10 08:24:29 följande:
    Det där är ju ett både sensationellt och skrämmande uttalande.
    Du förespråkar alltså att vi ska dölja och förneka sanningen, och i stället leva i någon gammal villfarelse...

Orkestern fortsätter spela, de naiva svenskarna fortsätter skratta, blunda och dansa, medan Titanic sjunker mot sin undergång.
    Du kanske inte förstod ironin ?, men är det inte lite så, mycket så de politiska diskussionerna förs ?

Man är väldigt snabb att hitta ett område där man jämför Sverige med endera som  övriga Norden. eller antyder att det bara är vi här i landet som vi har problem. Det sker förövrigt från "båda sidorna av politiken"

Naturligtvis ska man ta upp problemen men när det bara är dessa som tas upp, målar man upp bilden av ett land där snart ingenting fungerar. Något som jag verkligen inte håller med om.

Vi lever trots allt i ett tryggt land där vi håller de mänskliga rättigheterna högt. De flesta av oss har ett jobb att gå till och får lön varje månad. Vi har fri skola och sjukvård och möjligheten att vara hemma med lön (VAB) när barnen är sjuka.

Vi har en allmän pension och äldre omsorg.
    Att allt inte fungerar perfekt på alla håll är en annan sak och självklart ska vi göra precis allt vi kan för att alla ska ha en bra skola, snabb och jämlik vård och en äldreomsorgen ska fungera som det är meningen att den ska göra. 

Självklart ska vi helat tiden sträva efter att höja kvalitén i alla samhällsfunktioner

När man hela tiden spelar på att vi skulle vara naiva, innebär det samtidigt att vi ser ner på allt vi lyckas med. Då vill man inte se att vårt land faktiskt fungerar trots alla omvärlds hot.  
  • Anonym (Tt)

Jag tycker mest att det hade varit intressant om det svenska samhället och den svenska kulturen hade fått utvecklas på egna villkor i vårt land. Men de internationella människosmugglarna och de svenska politikerna ville annorlunda och gjorde istället vårt land till uppsamlingsplats för migranter från världens alla hörn. Detta är synd och det känns som att något unikt med djupa historiska rötter gick förlorat.

Nu måste vi istället förhålla oss till sådana osvenska saker som judehatande pro-palestinier eller etnisk klan-kriminalitet som egentligen inte har något alls med svenskarna eller Sverige att göra men som har gjorts till vårt problem pga. invandringspolitiken. Dessutom förlorar den unga generationen kontakt med det egna arvet och luras att tro att de onaturliga förotsmiljöerna är det verkliga Sverige. Detta är trist och sorgligt.

• Tyra myra
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-10 08:35:48 följande:

Vi är enormt naiva. 

Troligtvis pga våra 200 år av fred. 

Det är väldigt ovanligt att ett folk får uppleva 200 år av fred, och det brukar sluta i ett brutalt uppvaknande. 

Sveriges naivitet är inte dumhet ? det är en bieffekt av ett extremt tillitssamhälle. Det har gett oss låg korruption, starka institutioner och hög livskvalitet. Men när världen förändras snabbt, kan vår idealism bli en svaghet. 

Sveriges styrka har länge varit tilliten. Men i en mer komplex och polariserad värld krävs att vi kombinerar denna tillit med realism, beredskap och mod att se verkligheten som den är ? inte som vi önskar att den vore.

Vänstern ser ofta tillit som en styrka ? även om den ibland missbrukas.

Högern ser tillit som något som måste förtjänas ? och varnar för att öppenhet utan kontroll är naivt.

Båda sidor använder begreppet "naivitet", men med olika innebörd: vänstern som en etikett att försvara sig mot, högern som ett verktyg för att kräva förändring.

Att erkänna naivitet kan vara ett första steg mot förbättring. Men att fastna i självanklagelse, förenkling eller populistisk retorik är farligt. Sverige behöver en balans mellan självkritik och framtidstro, där vi lär av misstagen ? utan att förlora det som faktiskt fungerar.

• Tyra myra
    Anonym (Tt) skrev 2025-10-10 10:31:45 följande:

Jag tycker mest att det hade varit intressant om det svenska samhället och den svenska kulturen hade fått utvecklas på egna villkor i vårt land. Men de internationella människosmugglarna och de svenska politikerna ville annorlunda och gjorde istället vårt land till uppsamlingsplats för migranter från världens alla hörn. Detta är synd och det känns som att något unikt med djupa historiska rötter gick förlorat.

Nu måste vi istället förhålla oss till sådana osvenska saker som judehatande pro-palestinier eller etnisk klan-kriminalitet som egentligen inte har något alls med svenskarna eller Sverige att göra men som har gjorts till vårt problem pga. invandringspolitiken. Dessutom förlorar den unga generationen kontakt med det egna arvet och luras att tro att de onaturliga förotsmiljöerna är det verkliga Sverige. Detta är trist och sorgligt.

Det vore intressant om du kunde visa på någon Svensk politiker som ville ha en flyktingström till Europa och Sverige.  

• Anonym (1974)
    Tyra myra skrev 2025-10-10 11:41:54 följande:
    Det vore intressant om du kunde visa på någon Svensk politiker som ville ha en flyktingström till Europa och Sverige.  
    Om man inte ville bli kancellerad som politiker 2015-2020 så höll man tyst om kritiska frågor angående invandring. Alla bara nickade och höll med för att vara safe.
  • Tyra myra
    Anonym (1974) skrev 2025-10-10 18:39:34 följande:
    Om man inte ville bli kancellerad som politiker 2015-2020 så höll man tyst om kritiska frågor angående invandring. Alla bara nickade och höll med för att vara safe.
    Har du bevis för detta eller är det bara hörsägen?  Vad jag vet diskuterades detta livligt i de flesta politiska partier men man kom till olika slutsatser och därmed olika lösningar.

Något som de allra flesta dock var överens om var att inte lägga bensin på elden i den allmänna debatten då det lockade fram så mycket extremister och skapade oro. 

Att inte politikerna var medvetna om problemen är en skröna.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (1974) skrev 2025-10-10 18:39:34 följande:
    Ja,så var det. 
    Anonym (Egetval) skrev 2025-10-10 08:44:26 följande:
    Bara att du använder ordet "vänsterbliven" gör att jag inte tänker besvara ditt inlägg. Jag har bott i två invandrartäta bostadsområden i en större stad och har nästan bara positiva erfarenheter av invandrare, hade t.ex. en muslimsk familj som granne som brukade bjuda in mig på middag. Det skulle aldrig en svensk familj gjort. De flesta invandrare i dessa områden var trevliga, vänliga och framförallt sociala. Svenskarna i samma områden sket i sin omgivning och tänkte bara på sig och sitt.

Det är främst ytterhögerfolk som skyller allt på invandrarna som själva aldrig bott i sådana områden, eller ens i närheten. De sitter ofta på glesbygden eller ute på landet och sprider SD-propaganda från sina mobiler, där de har det tryggt och bra.
    Du försöker smutskasta sanningen och smutskasta mig,
    och det verkar som du försöker smutskasta en stor del av Sveriges befolkning.

Om du åt en middag med muslimer, vad har detta med Sveriges samhällsproblem och arbetslöshet att göra???

Jag är inte SD:are, är inte medlem, har aldrig röstat på dem. Jag tillhör inte någon s k ytterhöger.

Du har något märkligt behov av att inbilla dig att alla som har slutat dölja och förneka sanningen tillhör ytterhögern, bara för att de har slutat vara så naiva, har blivit varse och de numera erkänner Sveriges fruktansvärda samhällsproblem. I så fall tror jag att en majoritet av Sveriges befolkning, likväl som t ex Socialdemokraterna, med din tolkning i så fall är s k ytterhöger?

Fakta är att SD har under senare tid ökat till att bli Sveriges näst största parti, från att de 2006 fick knappt 3% av rösterna har de gått upp till att bli näst största parti med 21% (Novus).

Fråga till dig: Tror du ens själv på att det ens bor så många på landsbygden?

Socialdemokraterna har haft en nedgång på -40% (!).
    Vilket enligt mig återigen visar mycket av vad Svenska folket egentligen tycker, särskilt vad man tycker om Sveriges samhällsproblem och invandringspolitiken.

Tyra myra skrev 2025-10-10 11:41:54 följande:
    Det vore mer intressant om du kunde visa på en svensk politiker som tog sitt ansvar och stoppade den s k "flyktingströmmen"...

Det jag och de flest andra skriver är ju att INGEN tog något ansvar för att stoppa vansinnet.

Notera då att jag, och många många fler, står för en mer humanistisk syn och skulle vilja att vi hade hjälpt fler människor i nöd och på flykt.
    Alltså att Sverige borde ha hjälpt fler (INTE färre)!

Många av oss tycker att vi prioriterade fel när vi valde att hjälpa så många unga friska unga män medan vi valde att inte prioritera hjälp till kvinnor och barn på samma sätt.
    Likväl som vi valde prioritera diverse individer som hade både ekonomi och förmåga att resa långa vägar över världen, i stället för att prioritera hjälpa människor med mycket större hjälpbehov.

Detta beteende brukar ofta kallas godhetsknarkande.
    Jag förstår varför.
    Och resultatet av detta går att utläsa av Sveriges nya samhällsproblem.
    Ett av många bevis går inte att förneka eller blunda för; 180 utanförskapsområden.
  • Anonym (1974)

Nu vill tex sossarna ha språkkrav för invandrare. Vid skolk från detta dras bidrag in.

Bara detta tilltag hade under 2015-2020 ansetts som ren rasism. 

• Anonym (8 månader???)
    Anonym (Saknas politisk handlingskraft) skrev 2025-10-11 12:29:00 följande:
    Du försöker smutskasta sanningen och smutskasta mig,
    och det verkar som du försöker smutskasta en stor del av Sveriges befolkning.

Om du åt en middag med muslimer, vad har detta med Sveriges samhällsproblem och arbetslöshet att göra???

Jag är inte SD:are, är inte medlem, har aldrig röstat på dem. Jag tillhör inte någon s k ytterhöger.

Du har något märkligt behov av att inbilla dig att alla som har slutat dölja och förneka sanningen tillhör ytterhögern, bara för att de har slutat vara så naiva, har blivit varse och de numera erkänner Sveriges fruktansvärda samhällsproblem. I så fall tror jag att en majoritet av Sveriges befolkning, likväl som t ex Socialdemokraterna, med din tolkning i så fall är s k ytterhöger?

Fakta är att SD har under senare tid ökat till att bli Sveriges näst största parti, från att de 2006 fick knappt 3% av rösterna har de gått upp till att bli näst största parti med 21% (Novus).

Fråga till dig: Tror du ens själv på att det ens bor så många på landsbygden?

Socialdemokraterna har haft en nedgång på -40% (!).
    Vilket enligt mig återigen visar mycket av vad Svenska folket egentligen tycker, särskilt vad man tycker om Sveriges samhällsproblem och invandringspolitiken.

Många SD:are är dessutom själva invandrare som är trötta på att det tagits in fler än Sverige klarat av att integrera.

Det är inte bara folk i landsbyggden, utan invandrare i utsatta områden som råkar illa ut när inte poliser eller ambulanser får komma in i deras områden. Eller utländska företagare som har sina företag i utsatta områden och  fått sina företag länsade eller förstörda. 

Att tro att det bara är en viss befolkning som röstar på SD stämmer inte längre. Det är allt från hög till lågutbildade, svensk till invandrare, ung till gammal, fattig till rik.
Svar på tråden Jag vill ha tillbaka det gamla Sverige