Planerat gravid, nu vill pappan inte längre
Jag och min särbo har varit tillsammans i ett antal år och har båda barn sedan tidigare. Jag har en 8-åring och han har en som är 13 och en som är 15.
Under det senaste året har vi aktivt försökt att bli gravida, gått igenom två missfall och nu i slutet på sommaren plussade jag på stickan igen. Är gravid i vecka 10.
Häromkvällen häver min särbo plötsligt ur sig att han enbart känner panik när han tänker på att få ett barn till. Att han inte ser något fint och/eller härligt med det och att det känns som att han fått ett 18-årigt fängelsestraff. Jag stod helt handfallen. Vad gör jag nu?
Till saken hör att våra praktiska omständigheter är lite speciella, då vi bor i olika städer. Vi har med andra ord pratat igenom det här rejält innan vi ens började försöka just pga att boendeupplägget skulle bli lite speciellt.
Jag har varit väldigt säker på att jag vill det här, även om det praktiska upplägget såklart skrämmer mig lite. och jag har också varit orolig för att min 8-åring ska känna att jag ?överger? honom. Men har ändå landat i att jag vill det här. Och det trodde jag att han också hade gjort.
Nu vet jag varken ut eller in, vill jag skaffa barn med någon som (vad det verkar) inte vill längre? Vad händer med vår relation då? Men klarar jag av att göra en abort pga att han inte vill? Samtidigt så bubblar alla mina egna osäkerheter upp och jag börjar tveka på beslutet? antagligen väldigt påverkad av hans uttalanden.
Ber om ursäkt för rörigt inlägg, men mitt huvud är rörigt. Är det någon som har varit i samma situation? Jag vet att beslutet är mitt, men i dagsläget vet jag varken ut eller in?