• Anonym (Offerkoftan)

Är min självkänsla fortfarande så kass?

Ska försöka fatta mig kort... 

Jag har växt upp med en narcisstisk mor (utan tvekan). Har aldrig känt genuin kärlek från henne. Hon har gett mig mat och tak och varit som en vän som först och främst bryr sig om sig själv. Hämta i stallet, skjutsa till kompisar, hjälpa till med läxor, köpa kläder har hon aldrig varit intresserad av. Kan ej minnas att hon gav mig kärlek sådär genuint. Hon har ingen förmåga att visa kärlek. Hon kunde säga ganska elaka saker och hon va liksom ingen jag tyckte om p.g.a detta.

Det första jag gör som vuxen är att bli ihop med en kille som är precis likadan. En man som i 10 års tis tryckte ner mig nått frukanscärt mkt. Han kunde be mig ta livet av mig, säga att jag var för fet för att knullas mm. Jag tappade alla vänner och blev sjukskriven. Han ville ha mig hemma. 

Tillslut packade jag och stack. Då började han terrorisera mig ännu mera. Han hade levt dubbelliv och nu gjort den andra kvinnan gravid och det fanns inget för mig att tillägga. Ändå lät han mig inte vara.

Nu har det gått 5 år. Jag har varit själv med mina barn och kämpat. Den tyngsta biten med kämpandet har varit att inte falla och vara helt under isen. Jag har fått många fina vänner som jag umgås med. Jag har dejtat lite. Blivit förkrossad vid nått tillfälle när mina känslor inte varit besvarade. Utåt sett är jag väldigt stark. Får höra det väldigt ofta. Men det är inte riktigt sant. Jag är nog fortfarande väldigt kantad av allt och min självkänsla har blivit bättre men ibland faller allt jag byggt upp som ett korthus. 

Jag har kämpat som en galning med mig själv. Hittat en del av mig själv igen men har nog mkt kvar. Just nu är jag inne i en svacka. Dejtat en kille nått år som jag bara väntar på ska skita i mig. Vi har haft ett litet tjafs och i mitt huvud är det mitt fel och han kommer inte vilja träffa mig mer. Ett av mina barn mår inte helt bra och detta blir en grop och jag har så lätt att falla. Jag vet att detta låter patetiskt och offerkoftan är på men det är inte lätt att bygga upp sig själv. Jag har gått till terapeut och varit aktiv med att hitta "hem". 

Vill bara skriva av mig. Kanske finns det någon som jag som har något possitivt att dela med sig av. Jag behöver ta mig upp. Så gärna lite possitiva saker jag kan läsa. Tack till er som läst

• Svar på tråden Är min självkänsla fortfarande så kass?
  • Anonym (Linda)

Tipsar om att läsa på om anknytning,  det är viktigare än man tror . Det mönster man vuxit upp med tenderar man själv att upprepa i sina egna relationer.  

Med tanke på vad du varit utsatt för av ditt ex så undrar jag om du fått traumaterapi ?  Det borde du få som varit utsatt för våld. 

• Teresse7

Du har aldrig fått lära dig ditt värde. Nu har du insett att din mamma och ditt ex är narcissiter. Det är ett stort steg att inse, men sen börjar resan med att resa sig och hitta sig själv. Det känns bottenlöst ibland. Jag vet. 

Du skriver att du dejtat en kille i ett år och nu har ni tjafsat och du inväntar att han ska dissa dig. 

Låt han göra det då! Skulle han göra det efter ett tjafs så är han sjuk i huvudet han också. Bort med sånna. Vet att det är svårt men du är värd någon som är bättre än så. Det måste du också inse.
    Men skulle bli väldigt förvånad om en kille dejtar en tjej i ett år och dumpar efter ett tjafs. Tror han tycker om dig och du ska se att han kommer finnas kvar trots detta.
    Fint att du har vänner nu. Kan du prata med dem om hur du mår?

• Jemp

Jag tror väldigt många av oss behöver jobba med självkänslan löpande. Det är ingenting man blir klar med, även om den såklart kan förbättras. 

Att vara stark handlar inte om att vara opåverkad och aldrig falla! SJÄLVKLART är det tufft med förhållanden som tar slut, dotter som mår dåligt osv. 

Gällande nuvarande kille låter det inte som att du är trygg i ert förhållande (är det ett förhållande?). Det kan ju bero på alltifrån din bakgrund, till relationen i sig. 

• Anonym (Motpoler)

Det där är fascinerande och komplicerat.
    Jag, som har klara narcissistiska drag (men inte är en elak person enligt andra och inte har separerat från en partner med ovänskap efteråt) har träffat en man som blivit mycket illa behandlad under sin uppväxt.

Han har ett tydligt konfliktundvikande mönster och jag gör allt jag kan för att visa att jag inte är farlig, jag har inte begått aggressiva handlingar osv. Jag har potentialen och jag kan njuta av att dominera en villig partner men jag har inget tvång att bete mig så för jag har en normal social fostran. Jag sätter utanför sovrummet sociala spelregler före min naturliga böjelse att dominera och manipulera.

Samtidigt vill han att jag är gränslös och dominant, framförallt sexuellt men ibland även för övrigt. Hans mest långvariga relation var med en kvinna som har borderline. Han verkar fast i att en nära relation innebär drama och att ibland bli illa behandlad och om han inte får utlopp för det så blir han mindre intresserad av mig. Medan jag vill älska honom hel, vara det där mjuka som läker och tröstar, det han inte fick som barn. Svårt, men också intressant.

Jag läste för en tid sen en artikel om att en del av de som vill bli hårt dominerade eller förnedrade vid sex kan "botas" med terapi, och att det kan handla om dynamiken i ens uppväxt och ens självkänsla. Jag vet inte vad jag vill med detta förutom att visa att vi är många som kämpar med vår barndom, från olika håll.

Svar på tråden Är min självkänsla fortfarande så kass?