• Anonym (Autist)

Fel att skaffa barn som autist?

Precis som rubriken lyder. 
    Jag är väldigt nyfiken på vad ni tycker och tänker.  

Är det "fel" att som autistisk person skaffa barn? Varför/varför inte? 
    Var går gränsen? 
    Är det okej att som autist skaffa barn om man har ett till synes helt "normalt" liv, dvs har jobb, bra förutsättningar, klarar det mesta i vardagen och i livet precis som alla andra? 
    Är det okej om man enbart klarar av att jobba 50%? Är det okej om man inte klarar av att jobba alls? 
    Är det okej om man behöver LSS-insatser för att klara av sin vardag? 
    Är det moraliskt fel eftersom att även ens barn riskerar att få autism (och/eller annan npf-diagnos) ? 

Som sagt, jag är bara intresserad av att höra era tankar och åsikter.
    Håll gärna en god ton :)

• Svar på tråden Fel att skaffa barn som autist?
  • Anonym (Npfmorsan)

Det här en Komplex fråga och jag kan bara svara utifrån egen erfarenhet. 

jag och min (ex) man har båda högskoleutbildningar och det var aldrig aktuellt med någon form av npf utredning eller misstanke kring det under vår skoltid. 

vi har två barn där Den ena har ADHD,trotssyndrom och autism nivå 1 och sonen har ?bara? ADHD. 

vi har/hade goda sociala förutsättningar med närvarande föräldrar, jobb mm och jag hade ALDRIG kunnat föreställa mig hur tufft föräldraskapet skulle bli. Alla dessa anpassningar i olika situationer. dotterns totala brist på förståelse för sociala koder, kaus och bråk och sönderslagna saker var och varannan dag. Hon var 14 år innan hon fick autismdiagnosen och då föll ganska mycket på plats och i vart fall jag förstod mer av var i problemen ligger. Men tyvärr har vi haft en jättejobbig tid från det att andra barnet föddes för 10 år sedan. Vi har fått kämpa så hårt för att få utredningar, mediciner, bup,soc och för att inte tala om skolan som absolut inte är anpassad efter barn med npf. 

jag är hemma med utmattningsyndrom och vi har skiljt oss. Dottern är hatisk mot sin pappa så jag har henne på heltid trots att jag egentligen  inte klarar av det. 

så helt ärligt! Om jag som ?neurotypisk? inte fixar livet med jobb, aktiviteter,handling,matlagning mm hur ska då min dotter klara det den dag hon eventuellt skaffar barn som med stor sannolikhet också ärver minst en npf diagnos? 

• Bits1975
    Anonym (Npfmorsan) skrev 2025-10-07 14:31:24 följande:

jag och min (ex) man har båda högskoleutbildningar och det var aldrig aktuellt med någon form av npf utredning eller misstanke kring det under vår skoltid. 

vi har två barn där Den ena har ADHD,trotssyndrom och autism nivå 1 och sonen har ?bara? ADHD. 

vi har/hade goda sociala förutsättningar med närvarande föräldrar, jobb mm och jag hade ALDRIG kunnat föreställa mig hur tufft föräldraskapet skulle bli. Alla dessa anpassningar i olika situationer. dotterns totala brist på förståelse för sociala koder, kaus och bråk och sönderslagna saker var och varannan dag. Hon var 14 år innan hon fick autismdiagnosen och då föll ganska mycket på plats och i vart fall jag förstod mer av var i problemen ligger. Men tyvärr har vi haft en jättejobbig tid från det att andra barnet föddes för 10 år sedan. Vi har fått kämpa så hårt för att få utredningar, mediciner, bup,soc och för att inte tala om skolan som absolut inte är anpassad efter barn med npf. 

jag är hemma med utmattningsyndrom och vi har skiljt oss. Dottern är hatisk mot sin pappa så jag har henne på heltid trots att jag egentligen  inte klarar av det. 

så helt ärligt! Om jag som ?neurotypisk? inte fixar livet med jobb, aktiviteter,handling,matlagning mm hur ska då min dotter klara det den dag hon eventuellt skaffar barn som med stor sannolikhet också ärver minst en npf diagnos? 

Oj, du vet verkligen vad du talar om, jag hoppas att du någon gång finner balans i din tillvaro :(

Jag blev informerad om mina föräldrars "arv" efter att jag blev mamma, jag fick diagnos ADD när jag var ungefär 45 år gammal, och min yngsta dotter fick sin ADD diagnos i tidiga tonåren. Hon är så snäll så jag förtjänar henne inte; men det betyder ju att det mesta vänds inåt istället och hon kan må mycket dåligt utan att visa det, och blir snabbt utmattad. 

Styrka till dig
  • Bits1975

Jag har förstått att inställningen att inte föra psykiatriska och ibland även fysiska tillstånd vidare till kommande generationer var vanligare förr.

Författaren till barnboken "snögubben" valde i samråd med sin hustru att inte skaffa barn på grund av att hon led av schizofreni, jag tror att det var på 60-talet. I kommentarerna som följde på Youtube vittnade flera om äldre familjemedlemmar som valt bort att bli föräldrar på grund av att de hade diverse tillstånd som man inte ville föra över på ett barn.

Jag tyckte spontant att det var en ödmjuk inställning till livet, när jag läste om detta, nu för tiden är det mer "barn till varje pris" med samhällsinsatser och att barn är en rättighet. Det följer nog den tidsandan som råder generellt tror jag.

• Ikaros12

Jag blir lite ledsen när jag läser delar av denna tråd, då det visar att det finns så mycket fördomar och förutfattade meningar om människor. Barn behöver trygga vuxna som hjälper dem att förstå sin omgivning, sig själv och utmanas för att utvecklas och bli en självständig och trygg människa. Personer med mildare form av autism har ofta väldigt god kognitiv empatisk förmåga. Däremot så kan de ha svårt med emotionell empati. De vill säga de vill andra väl då de förstår den andra. Det har gjort att de i vuxen ålder kan möta barn på ett sätt som andra vuxna inte gör i närheten av lika bra. Jag har träffat två förskollärare, man och kvinna med högfungerande autism som är helt fantastiska. De förstår barnen bättre än många vuxna och de är experter på att förklara sina och andras känslor så att barnen förstår. De älskar barns tydlighet och förstår vad barn kan ha svårt att förstå i relation med andra. Både barn och vuxna. Det de ger barn är det många barn som aldrig får och det hjälper barnet enormt mycket att utvecklas samt att bli trygga. 

• Anonym (Sing)
    Bits1975 skrev 2025-10-07 16:40:45 följande:

Jag har förstått att inställningen att inte föra psykiatriska och ibland även fysiska tillstånd vidare till kommande generationer var vanligare förr.

Författaren till barnboken "snögubben" valde i samråd med sin hustru att inte skaffa barn på grund av att hon led av schizofreni, jag tror att det var på 60-talet. I kommentarerna som följde på Youtube vittnade flera om äldre familjemedlemmar som valt bort att bli föräldrar på grund av att de hade diverse tillstånd som man inte ville föra över på ett barn.

Jag tyckte spontant att det var en ödmjuk inställning till livet, när jag läste om detta, nu för tiden är det mer "barn till varje pris" med samhällsinsatser och att barn är en rättighet. Det följer nog den tidsandan som råder generellt tror jag.

Man förstod inte heller att vissa tillstånd också bidrar positivt till den mänskliga "genbanken".

T.ex.
    ADHD: mod och upptäckarlusta, entusiasm
    Autism, högfungerande: Förmåga att koncentrera sig och vara uthållig utan att behöva yttre motiv. Gå sin egen väg och tänka på ett annat sätt. 
    Bipolaritet: Släktingarna till en bipolär person är ofta kreativa. Det kan även den bipolära vara, men den peronen får också dras med sjukdomen.

Tycker man ska utgå från den förmåga man själv har. Är man tveksam till att man orkar med barn, med och utn diagnos, så avstår man. Har man ett barn och känner att det är svårt med det första barnet, så kanske man inte behöver skaffa två.

Vi ska ju inte mixtra bort vissa egenskaper i hela befolkningen på sikt.
    .
  • Bits1975
    Anonym (Sing) skrev 2025-10-07 16:57:31 följande:
    Man förstod inte heller att vissa tillstånd också bidrar positivt till den mänskliga "genbanken".

T.ex.
    ADHD: mod och upptäckarlusta, entusiasm
    Autism, högfungerande: Förmåga att koncentrera sig och vara uthållig utan att behöva yttre motiv. Gå sin egen väg och tänka på ett annat sätt. 
    Bipolaritet: Släktingarna till en bipolär person är ofta kreativa. Det kan även den bipolära vara, men den peronen får också dras med sjukdomen.

Tycker man ska utgå från den förmåga man själv har. Är man tveksam till att man orkar med barn, med och utn diagnos, så avstår man. Har man ett barn och känner att det är svårt med det första barnet, så kanske man inte behöver skaffa två.

Vi ska ju inte mixtra bort vissa egenskaper i hela befolkningen på sikt.
    .
    Jag förstår absolut, och håller med till en viss del

Jag har valt att inte vara anonym här så jag vill inte dela för mycket, men min pappa var bipolär och schizofren, oerhört intellektuell och kreativ och älskade oss barn, men varken han eller min mamma som alltid vara väldigt impulsiv, explosiv och på senare tid oerhört skör och nervös förstod när det var dags att sluta att skaffa barn. Trots hans intelligens och kreativitet och universitetspoäng så har jag åtta halvsyskon i olika åldrar, ett helsyskon som de valde att separera från mig, jag hos mamma och syskonet hos pappa i ett annat land, samt fyra styvsyskon som jag älskar högt.

Jag har från födseln bevittnat våld i hemmet, fått förstörd anknytning och alla mina biologiska syskon har diagnoser, flera tar antidepressiva, en har haft problem med missbruk och kriminalitet, även hen är oerhört kreativ och smart och har lyckats ta sig ur det. Även syskonbarn har ärvt vår psykiska ohälsa.

Jag är glad att det finns mediciner, sjukskrivningar, utredningar och samtalsgrupper som skattebetalarna tillhandahåller men tänk förr när det inte fanns det.

Ofta så läser jag s.k. "snyfthistorier" om kämpande ensamstående mödrar med fem barn med varierande diagnoser, dessa har ju verkligen inte klarat av att inse sina begränsningar när det gäller att försörja och fostra barn.

Jag måste säga att jag är kluven. Jag har lyckats bryta cirkeln och lever i ett 22-årigt äktenskap med två barn som jag mäktat med att vara förälder till tack vare att vi är två föräldrar. 

Jag tror inte att det finns någon risk att kreativa och spännande egenskaper avlas bort, folk kommer att fortsätta att skaffa barn till tidens ände.
  • Anonym (Sing)

Det jag var rädd för är att människor vill att staten plötsligt skulle bestämma vilka som skulle få ha barn eller inte.

Idag tar man inte alltid hänsyn till olika vetenskapliga landvinningar och de resultat som har kommit fram i många studier i de politiska besluten.. Utan det kan bli beslut utifrån att man vill fika röster eller för att vända opinionen. Och så plötsligt har det fattats beslut som påverkar mänsklighetens utveckling (vissa egenskaper minimeras), utan att man riktigt förstod det. Och som dessutom hotar mänskliga rättigheter och friheter. 

Det är det jag menar med att börja mixtra med genbanken.

Jag kan förstå att du hade en påfrestade uppväxt med en far som både hade bipolaritet och schizofreni. Den kombinationen är ovanlig och kan nog vara svår att hantera. 

Så jag vill inte spela ner det som du upplevde. Men det vi kan idag göra är att förbättra den psykiatriska vården så mycket vi kan. Det kommer ofta också nya mediciner idag. 

Samt utbilda människor i skolan, både om olika psykologiska svårigheter och om hur man kan möta dessa svårigheter. Samt information om de stora psykiska sjukdomarna och psykiska funktionsnedsättningarna.

• Bits1975
    Anonym (Sing) skrev 2025-10-07 19:51:13 följande:

Det jag var rädd för är att människor vill att staten plötsligt skulle bestämma vilka som skulle få ha barn eller inte.

Idag tar man inte alltid hänsyn till olika vetenskapliga landvinningar och de resultat som har kommit fram i många studier i de politiska besluten.. Utan det kan bli beslut utifrån att man vill fika röster eller för att vända opinionen. Och så plötsligt har det fattats beslut som påverkar mänsklighetens utveckling (vissa egenskaper minimeras), utan att man riktigt förstod det. Och som dessutom hotar mänskliga rättigheter och friheter. 

Det är det jag menar med att börja mixtra med genbanken.

Jag kan förstå att du hade en påfrestade uppväxt med en far som både hade bipolaritet och schizofreni. Den kombinationen är ovanlig och kan nog vara svår att hantera. 

Så jag vill inte spela ner det som du upplevde. Men det vi kan idag göra är att förbättra den psykiatriska vården så mycket vi kan. Det kommer ofta också nya mediciner idag. 

Samt utbilda människor i skolan, både om olika psykologiska svårigheter och om hur man kan möta dessa svårigheter. Samt information om de stora psykiska sjukdomarna och psykiska funktionsnedsättningarna.

Ja utbildning i skolor och även på arbetsplatser skulle vara så bra  Jag kan idag arbeta heltid på förskola genom att min anställning är anpassad till att jag slipper planeringen utan får vara 100% i barngrupp där jag gör mest nytta, det är jag så glad över. Att våga vara öppen och transparent med sina psykologiska svårigheter samt att inse och respektera sina begränsningar hjälper också oerhört mycket. 
  • Anonym (Ta hand om barnet)
    Anonym (Npfmorsan) skrev 2025-10-07 14:31:24 följande:

Idag är trenden att man ska ha fri uppfostran och barn med NPF ska absolut inte ha några krav, regler eller gränser. Det blir tufft och otryggt för dem. Det kombinerat med obegränsad skärmtid gör tyvärr att barnen inte blir fungerande individer då blir det tufft för föräldrarna. 
  • Anonym (Problem)
    Ikaros12 skrev 2025-10-07 16:53:18 följande:

Jag blir lite ledsen när jag läser delar av denna tråd, då det visar att det finns så mycket fördomar och förutfattade meningar om människor. Barn behöver trygga vuxna som hjälper dem att förstå sin omgivning, sig själv och utmanas för att utvecklas och bli en självständig och trygg människa. Personer med mildare form av autism har ofta väldigt god kognitiv empatisk förmåga. Däremot så kan de ha svårt med emotionell empati. De vill säga de vill andra väl då de förstår den andra. Det har gjort att de i vuxen ålder kan möta barn på ett sätt som andra vuxna inte gör i närheten av lika bra. Jag har träffat två förskollärare, man och kvinna med högfungerande autism som är helt fantastiska. De förstår barnen bättre än många vuxna och de är experter på att förklara sina och andras känslor så att barnen förstår. De älskar barns tydlighet och förstår vad barn kan ha svårt att förstå i relation med andra. Både barn och vuxna. Det de ger barn är det många barn som aldrig får och det hjälper barnet enormt mycket att utvecklas samt att bli trygga. 

Folk med mer "lindrig" autism och asperger (autistiska drag men inte fullskalig) brukar helt klart vara progressiva och kan mycket väl utvecklas till att bli toppenföräldrar. Men så finns det de som har så grav autism att de inte funkar bland andra människor, och då är det högst tveksamt om de ens bör skaffa ett barn.
  • EpicF
    Anonym (Ta hand om barnet) skrev 2025-10-08 17:16:58 följande:
    Idag är trenden att man ska ha fri uppfostran och barn med NPF ska absolut inte ha några krav, regler eller gränser. Det blir tufft och otryggt för dem. Det kombinerat med obegränsad skärmtid gör tyvärr att barnen inte blir fungerande individer då blir det tufft för föräldrarna. 
    Var har du fått det ifrån?
    EpicF skrev 2025-10-09 09:37:33 följande:
    Var har du fått det ifrån?
    Jag har inte fått det från någonstans det är så det är. 
  • EpicF
    Anonym (Ta hand om barnet) skrev 2025-10-09 14:07:00 följande:
    Jag har inte fått det från någonstans det är så det är. 
    Bland ytterst få
  • Mayjel

Beror väl på grad av handikapp. Människor som inte kan ta hand om sig själva eller saknar social kompetens lär inte heller vara lämpliga att vårda om någon annan. 

EpicF skrev 2025-10-09 23:05:14 följande:
    Bland ytterst få
    Ja, det är ytterst få som inte har fri uppfostran. 
Svar på tråden Fel att skaffa barn som autist?