Anonym (Sing) skrev 2025-10-07 16:57:31 följande:
Man förstod inte heller att vissa tillstånd också bidrar positivt till den mänskliga "genbanken".
T.ex.
ADHD: mod och upptäckarlusta, entusiasm
Autism, högfungerande: Förmåga att koncentrera sig och vara uthållig utan att behöva yttre motiv. Gå sin egen väg och tänka på ett annat sätt.
Bipolaritet: Släktingarna till en bipolär person är ofta kreativa. Det kan även den bipolära vara, men den peronen får också dras med sjukdomen.
Tycker man ska utgå från den förmåga man själv har. Är man tveksam till att man orkar med barn, med och utn diagnos, så avstår man. Har man ett barn och känner att det är svårt med det första barnet, så kanske man inte behöver skaffa två.
Vi ska ju inte mixtra bort vissa egenskaper i hela befolkningen på sikt.
.
Jag förstår absolut, och håller med till en viss del
Jag har valt att inte vara anonym här så jag vill inte dela för mycket, men min pappa var bipolär och schizofren, oerhört intellektuell och kreativ och älskade oss barn, men varken han eller min mamma som alltid vara väldigt impulsiv, explosiv och på senare tid oerhört skör och nervös förstod när det var dags att sluta att skaffa barn. Trots hans intelligens och kreativitet och universitetspoäng så har jag åtta halvsyskon i olika åldrar, ett helsyskon som de valde att separera från mig, jag hos mamma och syskonet hos pappa i ett annat land, samt fyra styvsyskon som jag älskar högt.
Jag har från födseln bevittnat våld i hemmet, fått förstörd anknytning och alla mina biologiska syskon har diagnoser, flera tar antidepressiva, en har haft problem med missbruk och kriminalitet, även hen är oerhört kreativ och smart och har lyckats ta sig ur det. Även syskonbarn har ärvt vår psykiska ohälsa.
Jag är glad att det finns mediciner, sjukskrivningar, utredningar och samtalsgrupper som skattebetalarna tillhandahåller men tänk förr när det inte fanns det.
Ofta så läser jag s.k. "snyfthistorier" om kämpande ensamstående mödrar med fem barn med varierande diagnoser, dessa har ju verkligen inte klarat av att inse sina begränsningar när det gäller att försörja och fostra barn.
Jag måste säga att jag är kluven. Jag har lyckats bryta cirkeln och lever i ett 22-årigt äktenskap med två barn som jag mäktat med att vara förälder till tack vare att vi är två föräldrar.
Jag tror inte att det finns någon risk att kreativa och spännande egenskaper avlas bort, folk kommer att fortsätta att skaffa barn till tidens ände.