• Anonym (Trött)

Stanna kvar hur länge?

Jag har varit ihop med min man i många år och vi har två barn runt 20 år som bor hemma än. Vårt äktenskap är stendött och det enda vi pratar om är praktiska saker. Intimitet och all form av beröring försvann för flera år sedan. Man kan säga att vi är huskompisar som bor ihop, tjaffsar typ ingenting och har väldigt lite med varann att göra. Han drar iväg på sina aktiviteter på kvällarna och jag på mina.

Jag har länge tänkt att jag ska hänga kvar tills åtminstone ett barn flyttat hemifrån för att lindra smällen lite och till viss del för att göra det lättare att hitta nytt boende som inte behöver vara lika stort. Men ärligt talat, det börjar ta emot... Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag köpt nåt lämpligt i närheten för länge sen, men så ser inte verkligheten ut. Jag vet faktiskt inte ens hur dom ekonomiska förutsättningarna ser ut. Vi har gemensam ekonomi MEN vi har varsitt sparkonto på Avanza som så klart faller under giftorättsgods. Jag har ca 800 tkr på mitt men om han har nåt liknande, mycket mer eller mindre, vet jag inte.

Vill så gärna vara fri samtidigt som jag skräms av tanken att sitta i någon skitlägenhet och undra "Vad f*n har jag gjort?" medan barnen är superledsna över att jag förstört deras tillvaro och att jag svikit dom.

Ni andra som varit i liknande situation, hur tänkte ni och vad gjorde ni?

• Svar på tråden Stanna kvar hur länge?
  • Anonym (Kr)

Du borde kunna räkna lite på vad du får för boende. 

• Anonym (Fredde)

Ni lever ju separata liv som det är nu. Vad skulle vara skillnaden om du bodde i egen lägenhet, förutom att det är andra väggar som omger dig. Hur skulle du välja att leva utan man och barn menar du?

• Anonym (Belle)

Men du...era barn är ca 20 år gamla. De kan inte bli ledsna över att du tar en lägenhet i ett mindre bra område till att börja med, de ska ju leva sina egna liv nu och försöka hitta boende på egen hand så småningom. Det är inte hela världen att bo med mamma eller pappa i en sämre lägenhet i ca 1-5 år. 

Så barnen behöver du inte ha dåligt samvete för tycker jag. Deras liv börjar nu och du finns där och stöttar så mycket du kan oavsett var du bor ju. 

En skilsmässa är ofta väldigt dyr för båda parter och slutar ofta med att man får en sämre ekonomi och boende. Man får fråga sig själv om det är värt det. Du har stannat i många år i en kärlekslös relation. Hur tror du barnen skulle se på det med vuxna ögon? 

Ta hand om dig. 

• Anonym (Ledsna)
    Anonym (Belle) skrev 2025-10-06 09:42:28 följande:

Men du...era barn är ca 20 år gamla. De kan inte bli ledsna över att du tar en lägenhet i ett mindre bra område till att börja med, de ska ju leva sina egna liv nu och försöka hitta boende på egen hand så småningom. Det är inte hela världen att bo med mamma eller pappa i en sämre lägenhet i ca 1-5 år. 

Så barnen behöver du inte ha dåligt samvete för tycker jag. Deras liv börjar nu och du finns där och stöttar så mycket du kan oavsett var du bor ju. 

En skilsmässa är ofta väldigt dyr för båda parter och slutar ofta med att man får en sämre ekonomi och boende. Man får fråga sig själv om det är värt det. Du har stannat i många år i en kärlekslös relation. Hur tror du barnen skulle se på det med vuxna ögon? 

Ta hand om dig. 

Barn blir ledsna om föräldrar skiljer sig, om inte den ena av makarna är en hemsk människa. Men det verkar inte vara fallet för er. Men de vänjer sig.

Däremot mår de dåligt om föräldrarna bråkar mycket efter skilsmässan, så att de inte kan vara på samma kalas, när t.ex. barn döps.

Står du inte i bostadskö så kolla de privata värdarna, ibland får man själv ta kontakt och ibland kan man anmäla sig på nätet. De går inte alltid efter kötid, har man fast jobb och inga betalningsanmärkningar ligger man bättre till t.ex. 

Det finns egentligen ingen anledning att vänta med skilsmässan. Gäller speciellt om man är kvinna.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Kr) skrev 2025-10-06 09:28:19 följande:

Du borde kunna räkna lite på vad du får för boende. 

Jag tycker det är klurigt för just nu är det svårt att avgöra värdet på vårt hus (värdet har ju gått lite upp och ner senaste åren) och jag har ingen aning om vad sparandet hos maken ligger på. Jag har 800 tkr som skulle trigga en hel del vinstskatt, men vet inte om jag skulle behöva ge honom pengar eller tvärtom för han nämner aldrig beloppet på sparpengarna hos honom. Googlar jag vår adress får jag fram husvärdering på 5-6 mkr. Vi har lån på 2 mkr.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Trött) skrev 2025-10-06 10:08:47 följande:
    Jag tycker det är klurigt för just nu är det svårt att avgöra värdet på vårt hus (värdet har ju gått lite upp och ner senaste åren) och jag har ingen aning om vad sparandet hos maken ligger på. Jag har 800 tkr som skulle trigga en hel del vinstskatt, men vet inte om jag skulle behöva ge honom pengar eller tvärtom för han nämner aldrig beloppet på sparpengarna hos honom. Googlar jag vår adress får jag fram husvärdering på 5-6 mkr. Vi har lån på 2 mkr.
    Gör det enkelt.

Värdera huset. 5 MSEK -2MSEK för lånet. -0,5 MSEK i skatt. Kvar 2,5, alltså 1,25 MSEK

Sparande. Han har 0. Enda övriga tillgångar dina 0,8. 0,4 till dig.

Alltså kommer du ha ca 1,5 MSEK till kontantinsatts. Vilket lån/hyrs du har råd med får du räkna på själv
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Fredde) skrev 2025-10-06 09:35:23 följande:

Ni lever ju separata liv som det är nu. Vad skulle vara skillnaden om du bodde i egen lägenhet, förutom att det är andra väggar som omger dig. Hur skulle du välja att leva utan man och barn menar du?

Skillnaden skulle framför allt bli att jag inte har barnen på heltid. Kanske skulle dom inte ens vilja vara i ett nytt boende då vårt nuvarande boende är väldigt bra på alla sätt och vis.

Andra stora skillnaden skulle bli ekonomin. Idag behöver jag aldrig bry mig för vi har det väldigt gott ställt och låga boendekostnader. Då skulle dessutom alla kostnader för barnen behöva diskuteras vilket vi inte gör idag. 

Om däremot inte barnen komplicerade saken för att dom flyttat hemifrån så skulle jag och mina katter kunna bo i en mindre lägenhet i ett område jag redan sett ut. 

Kanske skulle jag även tids nog kunna hitta någon ny som faktiskt uppskattar mitt sällskap.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Kr) skrev 2025-10-06 10:13:49 följande:
    Gör det enkelt.

Värdera huset. 5 MSEK -2MSEK för lånet. -0,5 MSEK i skatt. Kvar 2,5, alltså 1,25 MSEK

Sparande. Han har 0. Enda övriga tillgångar dina 0,8. 0,4 till dig.

Alltså kommer du ha ca 1,5 MSEK till kontantinsatts. Vilket lån/hyrs du har råd med får du räkna på själv
    Tack för matten. Och då förstpr man snabbt att ungefär samma lånekostnader plus mest troligt en tvingande amortering kommer jag behöva bära själv. Enorm skillnad mot idag alltså.

Han har definitivt inte 0 kr sparat. Gissar på någonting mellan 0,5-1,5 mkr.
  • Anonym (Trött)
    Anotherone skrev 2025-10-06 09:55:51 följande:

Du har bara ett liv.

Jag vet. Det är det som börjat spöka. Fyller snart 50. Gråter
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Belle) skrev 2025-10-06 09:42:28 följande:

Ta hand om dig. 

Jag tror barnen skulle bli superledsna om deras tillvaro ändrades. Om 10 år kanske dom skulle ha förståelse för det, men knappast i någon närtid. Ena barnet vill dessutom plugga mer och då är det osäkert om flytt blir aktuellt även om det just nu varit mycket prat om att komma hemifråm till nåt eget.

Barnen skulle aldrig gå med på att flytta till ett dåligt område. Då är dom hellre kvar i huset som jag förutsätter att maken skulle vilja ha kvar.
    Jag kommer inte heller gå med på att flytta till något rent dåligt område, men det finns en del rätt hyggliga bostadsrätter i närheten i både radhus- och parhusform.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Trött) skrev 2025-10-06 10:29:59 följande:
    Tack för matten. Och då förstpr man snabbt att ungefär samma lånekostnader plus mest troligt en tvingande amortering kommer jag behöva bära själv. Enorm skillnad mot idag alltså.

Han har definitivt inte 0 kr sparat. Gissar på någonting mellan 0,5-1,5 mkr.
    Lägg till hälften av hans bespraring.

Viktigaste faktorn är ändok löpande cach flow. Var blir det för hyra/ränta/ammortering/drift i förhållande till din inkomst.

Har ni ungefär samma inkomst idag kommer inte skillnaden bli jättestor. Men har han mycket högra än dig och tar stora delan av bostad, bil, semester, lyx mm så kommer det märkas i din levnadstandrad.

Sen försvinner kostanden för barnet om några år vilket bör beaktas.
  • TriC
    Anonym (Trött) skrev 2025-10-06 10:26:45 följande:
    Skillnaden skulle framför allt bli att jag inte har barnen på heltid. Kanske skulle dom inte ens vilja vara i ett nytt boende då vårt nuvarande boende är väldigt bra på alla sätt och vis.

Andra stora skillnaden skulle bli ekonomin. Idag behöver jag aldrig bry mig för vi har det väldigt gott ställt och låga boendekostnader. Då skulle dessutom alla kostnader för barnen behöva diskuteras vilket vi inte gör idag. 
    Vadå har barnen?? De är numera vuxna människor. 
    Detta blir istället ett lämpligt tillfälle för dem att skaffa egna hem. 
  • Anonym (Podd)
    Anonym (Trött) skrev 2025-10-06 10:31:02 följande:
    Jag vet. Det är det som börjat spöka. Fyller snart 50. Gråter
    Du är nog inte ensam om att hamna i de tankarna när barnen blir äldre. Och man är halvvägs genom livet liksom.

Tipsar om Skilsmässopodden, finns hur många avsnitt som helst med olika tema och frågeställningar. Jag har inte för avsikt att någonsin skilja mig men det är så befriande att lyssna på deras samtal. De kan tycka väldigt olika men diskuterar sansat. Inte bara frågor om skilsmässa utan relationer generellt. Se om du kan hitta någon ledning där. 

Skilsmässopodden | Lyssna här | Poddtoppen.se
  • Anonym (hej)

Berätta för din man vad du planerar. Så han får chansen att reda ut och planera en bodelning från hans sida med. Kanske skulle underlätta situationen.

• Anonym (Trött)
    TriC skrev 2025-10-06 10:52:29 följande:
    Vadå har barnen?? De är numera vuxna människor. 
    Detta blir istället ett lämpligt tillfälle för dem att skaffa egna hem. 
    Vet inte var du kommer ifrån eller hur du är uppväxt, men jag är upplärd med att man absolut inte kastar ut sina barn. Har dessutom varit en hel del skriverier om hur svårt det är för ungdomar att flytta hemifrån numera.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (hej) skrev 2025-10-06 10:55:36 följande:

Berätta för din man vad du planerar. Så han får chansen att reda ut och planera en bodelning från hans sida med. Kanske skulle underlätta situationen.

Är väl det som är så läskigt.. Eftersom maken bara pratar praktiska saker så har jag absolut ingen aning var han befinner sig tankemässigt. Väntar han bara in att jag ska ta upp det? Förväntar han sig att saker bara ska rulla på som idag? Kommer han bli upprörd för att jag sabbar den lugna tillvaron?
  • Anonym (Podd)
    Anonym (Trött) skrev 2025-10-06 11:09:27 följande:
    Vet inte var du kommer ifrån eller hur du är uppväxt, men jag är upplärd med att man absolut inte kastar ut sina barn. Har dessutom varit en hel del skriverier om hur svårt det är för ungdomar att flytta hemifrån numera.
    Lämpligt tillfälle att flytta och "kasta ut" är olika saker.
    Man behöver inte tolka det så. Utan att det skulle innebära förändring och att det kanske landar i något positivt för fler än bara för dig så småningom.
Svar på tråden Stanna kvar hur länge?