Jag skildes efter 2-3 års problem i förhållandet.
Det tog stopp, gemensamma planer, tex att skaffa barn eller se om vårt hus sköts på framtiden ständigt, av mitt ex.
Hon ville, men inte riktigt nu, osv.
Otrohet var den stora utlösande faktorn, men till viss del symptom på problemet att hon inte kände tillräckligt längre. Samtidigt som hon verkade väldigt säker på att hon älskade mig, så saknades attraktion och passion, som en gång funnits. Istället var andra män tydligen spännande. Men jag var tryggheten, samtidigt. Det sårade mig mycket. Känslan av att hon höll mig kvar, för att det var tryggt för henne... när hon ändå inte riktigt såg framtiden på lång sikt ihop. Nåt för dig att tänka på, TS, i din situation.
Jag försökte för länge laga, och fixa relationen. Med kravet att hon skulle med mig i parterapi. Nåt som funkade ett år eller så, tills det sen började bli sämre igen...
Det var svårt att förlåta, och framförallt svårt att känna tillit. Men sen så visade hon tyvärr igen, att jag inte kunde lita på henne.
Jag var rädd för allt praktiskt och ekonomiskt... men läste på, och tog tag i det praktiska. Ställde ultimatum. Gav en sista chans att visa hon var beredd satsa allt på att rädda vår relation.
Men kunde inte visa mig otvivelaktigt att hon kunde göra det. Så det bästa blev att ta ut skilsmässa, säkra ekonomin. Köpte ut henne ur huset, och såg till hon hade råd köpa bostad. Samt gjorde bodelning.
Det var nästan skönt bodelning inte kunde göras klart förrän skilsmässoansökan var inskickad. För då ställdes det på sin spets, och vi grät... och skrev under ansökan.
Jag hjälpte henne flytta ut, dels också för att hon gärna sköt på det annars, och jag kände jag ville ha det klart, och kunna känna hur det var utan att bo under samma tak. Samt känna mig fri att dejta och så, som jag precis hade börjat med, innan jul.
Jag inte bara hjälpte henne flytta, jag flyttade ensam halva hennes bohag, då hon drog ut på att packa alla kläder och så, när hon fått tillträde till sin bostadsrätt.
Sen har det gått i ett..! Jag träffade väldigt tätt inpå, min nya kärlek. Inte idealiskt...
Men hon vann mitt hjärta, och jag ville inte missa chansen bara för att det var för tidigt att träffa nån ny. Jag hade chansen där och då, och tänkte inte förspilla den.
Jag sålde huset, och flyttade till ny ort. Började nytt jobb med mycket mer ansvar, och lön och förmåner. Jag slet, fixade, flyttade. Offrade nästan hela semestern på det.
Men tack & lov lyckades jag sälja huset snabbt, och till bra pris, och har löst en massa jobbiga praktiska saker till utmattning nästan...
Men på andra sidan det värsta har jag nu ny tillvaro, med Sambo. I nytt hus, och nu väntar hon barn..!
Nåt jag längtat efter senaste åren, och trodde jag aldrig skulle få uppleva. ❤️
Ibland händer alldeles för mycket på ett år..! 😅
Men jag ser det som att det var ett uppdämt behov, och eftersom jag dragit ut på beslutet, och 2-3 år av relationsproblem, sorg, ilska och besvikelse samt separationsångest... ...så fick sen allt lov att hända på kort tid.
Jag hoppas det löser sig för er.
Har ni testat allt, och du känner som du beskriver... då kanske det är bäst skiljas.
Men det måste du själv komma fram till.
Mitt tips är att inte låta rädslan för allt praktiskt skrämma.... om du känner ni måste gå isär, så är det värt allt jobbigt. Samt värt att må skit ett tag.... För sen kanske det blir bättre, för er båda!
Jag upplevde att mitt ex hade svårare släppa och acceptera. Men att jag bestämt mig. Och att jag inte längre tänkte acceptera att inte komma i första, andra eller tredje hand...
Att det gjorde ont att se osäkerheten från hennes sida, kring känslorna för mig. Det sårade mest, att när det väl kom till beslut ville hon nästan försöka hålla sig kvar, med mig som trygghet. Att jag dög på det sättet... men inte längre på de sätt jag önskade. Inte som en kärlekspartner, utan som en bästa vän hon levde med, som hon vuxit samman med på många sätt.