• Anonym (Nils)

Nu vill KD kontrollera föräldrar

Dom vill alltså kontrollera hur mycket föräldrar surfar och hur deras mobilanvändande påverkar deras barns mobilanvändande.

Journalistens fråga om inte vuxna/föräldrar kan avgöra detta själva är klockren haha 

Är det detta mina skattepengar går till? Ett litet skit parti som knappt kommer över riksdagsspärren .

Denna regering är verkligen helt besatta av att bygga ett kontroll samhälle. Och att försämra, bestraffa. Kontrollera .Vilket trevligt samhälle dom bygger för oss , fy fan! lol

www.aftonbladet.se/nyheter/a/LMJyqp/regeringen-ska-utreda-vuxnas-skarmtid

• Svar på tråden Nu vill KD kontrollera föräldrar
  • Anonym (hur)
    Anonym (Em) skrev 2025-10-08 10:27:14 följande:
    Att det är svårt att avgöra är ju en bra anledning till att utreda och utforma rekommendationer i linje med forskning. Att ge råd är fortfarande inte samma sak som att kontrollera.
    Vilken forskning är det som dessa rekommendationer utgår ifrån?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (hur) skrev 2025-10-08 11:58:20 följande:
    Vad är för mycket och vad ger det för konsekvenser?

Är det lika illa om föräldern läser tex en papperstidning, ser på nyheter på TV, ser en film via strömningstjänst, läser en vanlig bok?

Är problemet att föräldrar inte tittar på sina barn 100% av vaken tid?
    Man blir aldrig så uppslukad av en papperstidning, nyheter på TV som de flesta blir av att sitta vid telefon och platta.
    Flödet och reels tar aldrig slut. 
    Förr såg man aldrig föräldrar ute med barnvagnar som sprang och läste tidning samtidigt, men idag har de flesta föräldrar mobilen uppe både när de går med barnvagnen och så fort de är vid en lekplats med barnen.
    Om de nu går till en lekplats.
    Hur de gör hemma vet jag inte för det ser jag inte. 
  • Anonym (hur)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-08 12:01:30 följande:
    Man blir aldrig så uppslukad av en papperstidning, nyheter på TV som de flesta blir av att sitta vid telefon och platta.
    Flödet och reels tar aldrig slut. 
    Förr såg man aldrig föräldrar ute med barnvagnar som sprang och läste tidning samtidigt, men idag har de flesta föräldrar mobilen uppe både när de går med barnvagnen och så fort de är vid en lekplats med barnen.
    Om de nu går till en lekplats.
    Hur de gör hemma vet jag inte för det ser jag inte. 
    Man.. och de flesta... Det vet du alltså?

Förr såg man aldrig.... Det vet du alltså?

Hur någon gör någonstans vet inte du, för du ser verkligen inte allt som alla gör. Eller har minsta aning om hur det eventuellt påverkar. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (hur) skrev 2025-10-08 12:07:44 följande:
    Man.. och de flesta... Det vet du alltså?

Förr såg man aldrig.... Det vet du alltså?

Hur någon gör någonstans vet inte du, för du ser verkligen inte allt som alla gör. Eller har minsta aning om hur det eventuellt påverkar. 
     Du känner dig uppenbarligen träffad.
    Vi får avvakta utredningen och se vad den kommer fram till.
  • Anonym (Em)
    Anonym (hur) skrev 2025-10-08 11:59:02 följande:
    Vilken forskning är det som dessa rekommendationer utgår ifrån?
    Jag vet inte vad det finns för forskning. Det är en anledning till att det är bra att utreda och att ge rekommendationer. Men jag märker ju själv vad en skärm gör med mig.
  • Anonym (hur)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-08 12:20:49 följande:
     Du känner dig uppenbarligen träffad.
    Vi får avvakta utredningen och se vad den kommer fram till.
    Du känner dig uppenbarligen tvungen att försöka ge dig på mig personligen.
    Men det låter snarare som att du har slut på egna argument. 

Eller menar du att vi inte ska diskutera frågor i det här diskussionsforumet?
  • Anonym (hur)
    Anonym (Em) skrev 2025-10-08 12:33:28 följande:
    Jag vet inte vad det finns för forskning. Det är en anledning till att det är bra att utreda och att ge rekommendationer. Men jag märker ju själv vad en skärm gör med mig.
    Okej, så din personliga känsla för vad en skärm gör med just dig räcker för att ge allmänna rekommendationer till en befolkning?

Eftersom du hänvisade till just forskning i ditt tidigare inlägg så tänkte jag att du kanske hade nåt belägg för det, men inte så alltså.
  • Anonym (Em)
    Anonym (hur) skrev 2025-10-08 11:58:20 följande:
    Vad är för mycket och vad ger det för konsekvenser?

Är det lika illa om föräldern läser tex en papperstidning, ser på nyheter på TV, ser en film via strömningstjänst, läser en vanlig bok?

Är problemet att föräldrar inte tittar på sina barn 100% av vaken tid?

Problemet är när det sker så ofta och koncentrerat som tidningsläsning mm sällan gör. Ser små barn på bussen som söker kontakt med sina föräldrar, barn utan full uppsikt på stranden, ammande kvinnor som tittar i mobilen istället för att möta barnets blick, familjer som äter middag med ögonen på tv:n osv. De fulla konsekvenserna ser man nog först när denna generation vuxit upp.

• Anonym (Em)
    Anonym (hur) skrev 2025-10-08 12:47:06 följande:
    Okej, så din personliga känsla för vad en skärm gör med just dig räcker för att ge allmänna rekommendationer till en befolkning?

Eftersom du hänvisade till just forskning i ditt tidigare inlägg så tänkte jag att du kanske hade nåt belägg för det, men inte så alltså.
    Det är utredare och myndigheter som bör kartlägga och gå igenom forskning, inte jag.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Em) skrev 2025-10-08 12:52:52 följande:

Problemet är när det sker så ofta och koncentrerat som tidningsläsning mm sällan gör. Ser små barn på bussen som söker kontakt med sina föräldrar, barn utan full uppsikt på stranden, ammande kvinnor som tittar i mobilen istället för att möta barnets blick, familjer som äter middag med ögonen på tv:n osv. De fulla konsekvenserna ser man nog först när denna generation vuxit upp.

Ja, många säger att dagens barn är en förlorad generation. Det är nog tyvärr så. 
  • Anonym (hur)
    Anonym (Em) skrev 2025-10-08 12:52:52 följande:

Du ser alltså främmande människor i en ögonblicksbild av deras liv och drar långtgående slutsatser utifrån det. Att det sker ofta och koncentrerat, vilket du också verkar veta inte sker med tidningsläsning.

Och tycker att denna korta bild som du får av främlingar kan ligga till grund för rekommendationer för allmänheten? Ja, det är ju djärvt av dig. 
  • Anonym (hur)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-08 12:56:56 följande:
    Ja, många säger att dagens barn är en förlorad generation. Det är nog tyvärr så. 
    För förr hade barnen 100% uppmärksamhet av föräldrarna hela tiden va?
  • Anonym (Em)
    Anonym (hur) skrev 2025-10-08 13:04:33 följande:
    Du ser alltså främmande människor i en ögonblicksbild av deras liv och drar långtgående slutsatser utifrån det. Att det sker ofta och koncentrerat, vilket du också verkar veta inte sker med tidningsläsning.

Och tycker att denna korta bild som du får av främlingar kan ligga till grund för rekommendationer för allmänheten? Ja, det är ju djärvt av dig. 
    Det är givetvis inte min bild som ska ligga till grund för rekommendationer utan utredning, forskning och experters åsikt. Men med min bild så anser jag att utredning av saken behövs. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (hur) skrev 2025-10-08 13:05:56 följande:
    För förr hade barnen 100% uppmärksamhet av föräldrarna hela tiden va?
    Ingen har påstått det.
Svar på tråden Nu vill KD kontrollera föräldrar