• Anonym (Thesister)

Syster med intellektuell funktionsnedsättning - kommer hon bli bättre?

Min syster har intellektuell funktionsnedsättning plus någon annan diagnos som jag inte vet om /fått reda på.

Hon är 47 idag och efter att vår mor dog så bröt jag kontakten helt med henne, och har aldrig känt en sådan lättnad över att äntligen kunna leva mitt liv som jag vill utan att behöva oroa mig för att hon tar kontakt för att hon behöver tillfälligt boende, pengar och andra saker.

Min syster har alltid kunnat konsten att manipulera och dupera folk, trots sin intellektuella funktionsnedsättning. Hon har knappt haft ett riktigt jobb i hela sitt liv och har kunnat leva gott på att få pengar, tillfälliga boenden och saker av alla de människor hon lyckats mannipulera om hur synd det varit om henne, hur dumma jag och vår mor varit mot henne och hur "alla" är elaka mot henne.

Sista gången jag och min f.d. man lät henne bo hos oss fick hon bo i ett rum intill stallet där jag haft mina hästar. Hon gnällde förstås högt över det, men accepterade det efter ett tag.

Varför kunde vi då inte låta henne bo i vår bostad? Jo, för att hon ALLTID ska göra sig osams med oss för minsta lilla. Hon har letat fel hela tiden och får saker vi säger till att vi vill henne illa och är elaka och så börjar hon gnälla och skälla om det i typ timmar. Den enda hon har haft stor respekt för är en av sina före detta män som var drogmissbrukare och inte tog någon skit, alltså han stod upp för sog själv och förlöjligade hennes försök att manipulera honom, och sparkade ut henne när han hade fått nog av henne och hennes humörsvängningar och anklaganden.

Hon har ställt till med problem för folk var hon än har bott och har gjort sig osams med folk som faktiskt velat vara hennes sanna vänner och hjälpt henne. Den siste mannen hon fick bo tilllfälligt hos då hon var bostadslös vägrade ge sig av från hans lägenhet så han fick ringa polisen och be dem komma och hämta henne. Då hade hon kört slut på honom psykiskt i bara 3 veckors tid! 

Till syvende och sist kom hon in på ett LSS-boende, efter att jag upprepade gåger påtalat för psykiatrin att hon är så instabil och gör sig osams med folk så mycket att hon inte kan bo och leva bland vanligt folk. Sedan dess har det varit väldigt lugnt, och personal på LSS-boendet har sagt att hon gjort stora framsteg och blivit snällare och lugnare och mer och mer som folk är mest, MEN jag vill ändå inte ha förnyad kontakt med henne. Jag har för mycket dåliga erfarenheter av henne och är rädd för att hon, om hon skulle behöva bo hos mig på nytt, kommer ställa till det både för sig själv och mig och familjen igen.

Jag vill fråga er som har någon anhörig som bor på något LSS-boende, hur bra personalen där brukar vara på att hjälpa de intagna och hur vanligt det är att även folk som inte funkar socialt bland människor, blir bättre med tiden? Min syster är i grund och botten en snäll, men väldigt skör människa, som "skyddat" sig bakom en hård och oförsonlig attityd och ett manipulativt sätt som gjort att hon kunnat få folk att göra som hon vill.

• Svar på tråden Syster med intellektuell funktionsnedsättning - kommer hon bli bättre?
  • EpicF

Bättre i som frisk blir hon aldrig. Men hon kan få träning i det sociala, och på så vis kunna hantera sociala kontakter bättre. 

Hon bor på ett boende och det ska mycket till för att bli av med det. 

Om du vill kan du besöka henne på boendet och successivt få kontakt igen, men vara om DU vill och orkar.

• Anonym (Thesister)
    EpicF skrev 2025-10-08 16:51:42 följande:

Bättre i som frisk blir hon aldrig. Men hon kan få träning i det sociala, och på så vis kunna hantera sociala kontakter bättre. 

Hon bor på ett boende och det ska mycket till för att bli av med det. 

Om du vill kan du besöka henne på boendet och successivt få kontakt igen, men vara om DU vill och orkar.

Vi propsade på att hon skulle få komma in på ett sådant boende länge, men tydligen så uppfyllde hon inte kraven. Ska man in på ett sådant boende ska man helst inte kunna ta hand om sig själv, sitt boende och sin hygien m.m. Hon har alltid kunnat sköta de sakerna, även om hon har blivit vräkt några gånger av andra anledningar.

Men jag och en nära vän till familjen som känner oss väl, fick till sist nog och förklarade för psykiatrin hur hon mer eller mindre gjorde mitt och min mors liv till helveten och att vi inte kunde leva normalt pga henne. Efter mycket om och men tog det skruv och nu är hon där hon ska vara.
  • Anonym (Signe)

Ja hon kan ju uppenbarligen inte ta hand om sig med ren fakta på hand.
    En intellektuell funktionsnedsättning blir man inte av med men man kan få daglig hjälp, vägledning och stöd av andra, som på det boende din syster är på, för att kunna leva något sånär normalt.
    En intellektuell funktionsnedsättning behöver ju inte per automatik handla om bristande hygien och ordning uta hur fungerar det med arbete, ekonomi och sociala relationer och förstå hur ens handlingar inte bara påverkar en själv utan även på andra.

Du behöver inte ha mer kontakt än du vill, nu kan du känna dig trygg att hon är i rätta händer och att du kan leva ditt liv som du vill utan att behöva ta ansvar för din syster och hennes konsekvenser.

• Anonym (Kim)

Nej hon kommer inte att bli bättre. Möjligen har hon på sikt och mycket hjälp bli lite mindre bråkig. Hon behöver på på LSS boende med personal dygnet runt. Hon behöver delta i daglig verksamhet. Har hon god man? Läge att ansöka om förvaltare. Då behöver man ha hela buketten diagnoser klar. Behöver hon medicinera för något tillstånd. Du kan ha den kontakt med henne du känner att du vill och orkar med. Om hon kommer inom omsorgen så kanske det går att ha en liten kontakt med besök med en bullpåse. Inget annat. 

• fornminne

Hon kan inte bli fri från sin funktionsnedsättning, men boendet verkar ha hjälpt henne att bli lugnare och mer fungerande. 

Hon verkar ha klarat många basala behov tidigare, men har inte fixat ett vuxenliv med ansvar, utan ställt till det både för sig själv och andra. Risken att sådant upprepas kan minska med boende och rätt stöd, vilket det verkar ha gjort.

Men du har ingen skyldighet att återuppta kontakten, bara om DU vill och orkar. Du vet att hon är i trygga händer och kan självklart inte fortsätta ta hand om henne som du har gjort, jag förstår att det blev för mycket.

• fornminne

Sen tycker jag att det låter som hon inte bara har en intellektuell funktionsnedsättning, utan även andra problem. Kanske andra diagnoser, med tanke på hennes beteende och humör.

Hennes begåvningsmässiga nedsättning verkar dessutom vara ganska lindrig, hon klarar ju uppenbarligen mycket själv. Men behöver stöd i att ta ansvar samt de sociala bitarna.

• Anonym (Molly)

Det låter som att ett lugnt och tryggt boende med rutiner är väldigt bra för henne. Så otroligt sorgligt att man inte lyssnat på er anhöriga tidigare.

Hon blir aldrig av med sina funktionsnedsättningar, men hon kan ju bli en helare människa och börja må bra. 

Du väljer själv om du orkar ha kontakt eller inte. Jag förbrår dig inte om du inte orkar. 

Svar på tråden Syster med intellektuell funktionsnedsättning - kommer hon bli bättre?