• jessican88

Hjälp kring ekonomi..

Jag och min kille är sambos sen ca 9 år tillbaka. Två barn.
    De flesta räkningarna kommer till mig varje månad, medan några kommer till honom. Fördelningen är ca 70/30 skulle jag säga. Plus att jag står för all handling av mat. I slutet av varje månad har vi sedan räknat ihop vad var och en har lagt på gemensamma utgifter, och jämnat ut. Dvs den som haft mindre utgifter betalar en summa till den som haft mest utgifter, så vi hamnar på hälften var. 
    Vi tjänar ungefär lika och detta var ett sätt att hantera ekonomin som vi kom överens om från början. 

Men sedan drygt ett år tillbaka har min sambo inte gjort sin del, dvs räknat ihop sina utgifter, så vi kan jämföra och jämna ut. Och jag vet ju att jag oftast har större utgifter än honom, så detta börjar störa mig. Jag har bett honom att räkna ikapp flera gånger nu, och "han ska". Men det blir aldrig gjort..  Jag vill inte skapa bråk kring pengar, men det börjar som sagt störa mig och kännas lite som att han lever på migm.  

Hur hade ni känt kring detta, och hanterat det?

• Svar på tråden Hjälp kring ekonomi..
  • Egon den stora

Finns ju flera olika lösningar,  men för det första måste ni ju prata igenom hur ni vill ha det.  Blir det bråk om det då blir det ju, varför vill han inte lösa sin del?  Ett gemensamt konto som ni överför samma summa till varje månad och sedan varsitt kort kopplat till detta löser problemet.  

• Anonym (Fel)

Konstigt att han inte räknar ihop sina utgifter och balanserar!

Jag skulle bli misstänksam, planerar han att separera från dig och vill bygga upp en rejäl slant för att ha till kostnader i samband med det? 

Jag skulle inte låta honom fortsätta att bygga upp en ensidig buffert! Buffert på ett konto på banken som ni båda har tillgång till är att föredra alla dagar i veckan! Förresten borde han ha berättat om det i så fall.

Eller har han börjat spela om pengar, och faktiskt inte har de pengarna kvar? I så fall är det tur att ni inte är gifta! Om han har skulder. Men ni kanske äger en bostad ihop? Då kan han skuldsätta den. 

Eller också har han någon bredvid som han spenderar pengar på. Något fel är det!

• Egon den stora
    Jemp skrev 2025-10-21 08:25:33 följande:

Jag hade skapat bråk kring det. Eller ja, satt ner foten. 

Alternativet är ju stående överföring till gemensamt konto. Men oavsett behöver ju en vuxen människa kunna ta hand om sin ekonomi.

Ja vissa saker är värda att stå på sig för.  Det är ju dessutom sambon som startat det hela genom att inte betala för sig. 
  • Anonym (M)
    Egon den stora skrev 2025-10-21 09:21:25 följande:

Finns ju flera olika lösningar,  men för det första måste ni ju prata igenom hur ni vill ha det.  Blir det bråk om det då blir det ju, varför vill han inte lösa sin del?  Ett gemensamt konto som ni överför samma summa till varje månad och sedan varsitt kort kopplat till detta löser problemet.  

Problemet är att han inte vill betala sin del. Hur menar du att ett gemensamt konto löser det?

Detta handlar inte om hur de gör rent praktiskt, då hade de väl haft en diskussion om det. Detta handlar om en person som vägrar betala sin del av räkningarna, dvs ekonomisk misshandel. Det löses inte med ett gemensamt konto.

TS, du måste gå til botten med detta. Ta reda på varför han inte vill betala sin del. 
  • Egon den stora
    Anonym (M) skrev 2025-10-21 12:06:38 följande:
    Problemet är att han inte vill betala sin del. Hur menar du att ett gemensamt konto löser det?

Detta handlar inte om hur de gör rent praktiskt, då hade de väl haft en diskussion om det. Detta handlar om en person som vägrar betala sin del av räkningarna, dvs ekonomisk misshandel. Det löses inte med ett gemensamt konto.

TS, du måste gå til botten med detta. Ta reda på varför han inte vill betala sin del. 

Det hade läst det så tillvida att man slipper komma och kräva pengar i efterhand.  Nu har det ju dragit iväg alldeles för länge. 
  • Anonym (M)
    Egon den stora skrev 2025-10-21 13:33:28 följande:

Det hade läst det så tillvida att man slipper komma och kräva pengar i efterhand.  Nu har det ju dragit iväg alldeles för länge. 
    Varför skulle han sätta in pengar på ett gemensamt konto om han inte betalar vad han är skyldig idag?

Vill han inte ge henne pengar så vill han inte. 
  • Jemp

Sen tänker jag också att han är skyldig dig hälften av det du betalar oavsett. Är han sen för lat att räkna ihop vilka utlägg han kan räkna av från den skulden får han helt enkelt betala en större summa.

Annat synsätt som kanske kan ge litet uppvaknande.

• Studentpappa

Sätt ner foten och sluta vara en dörrmatta. Antingen skriver ni över hälften av räkningarna på honom eller ordnar det i början av varje månad så han inte kan slingra sig. 

Personligen hade jag inte velat vara med någon som inte gör rätt för sig men det är en annan femma.

Ride it like you stole it
  • Egon den stora
    Anonym (M) skrev 2025-10-21 14:42:30 följande:
    Varför skulle han sätta in pengar på ett gemensamt konto om han inte betalar vad han är skyldig idag?

Då vet man ju det innan man börjar lägga ut pengar och kan agera direkt.  Nu har hon ju betalat en massa och låtit tiden gå. Risken är att hon inte får något. 
  • Anonym (M)
    Egon den stora skrev 2025-10-21 22:37:11 följande:
    Då vet man ju det innan man börjar lägga ut pengar och kan agera direkt.  Nu har hon ju betalat en massa och låtit tiden gå. Risken är att hon inte får något. 

Så om han inte sätter in pengar på det gemensamma kontot så vad? Ska hon inte heller göra det, strunta i vissa räkningar eller? 

Är det viktigaste att hon inte ligger ute med pengar eller är det viktigaste att räkningarna blir betalda? Vem tror du det drabbar om hon inte betalar räkningarna i hennes namn!

• Anonym (Meh)
    Anonym (M) skrev 2025-10-22 06:42:36 följande:

Så om han inte sätter in pengar på det gemensamma kontot så vad? Ska hon inte heller göra det, strunta i vissa räkningar eller? 

Är det viktigaste att hon inte ligger ute med pengar eller är det viktigaste att räkningarna blir betalda? Vem tror du det drabbar om hon inte betalar räkningarna i hennes namn!

Hon köper ju den mesta maten också så hon kan ju sluta köpa mat till honom då. Men sen vet jag inte helt hur man ska uppfatta tråden. Min första uppfattning var inte riktigt att han absolut vägrar att vara med och betala utan mer att han var "lat" och inte orkade räkna ut.

Och jag säger inte att det är rätt av honom men jag håller med om att de har ett sjukt krångligt system efter nio år tillsammans. Som sagt, då ska du hålla reda på varje liten mathandling från hela månaden. 

Så ha gemensamma konton helt enkelt med automatiska överföringar. Vägrar han det, ja då får man ju börja diskutera helt andra saker än ekonomin i relationen. För en sådan skulle jag inte ens vilja vara tillsammans med. Om det inte faktiskt har hänt honom nåt som han inte berättar. 

Man bör efter nio år ha ett gemensamt räkningkonot. Matkont. Och sparkonto. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Meh) skrev 2025-10-22 07:11:38 följande:
    Hon köper ju den mesta maten också så hon kan ju sluta köpa mat till honom då. Men sen vet jag inte helt hur man ska uppfatta tråden. Min första uppfattning var inte riktigt att han absolut vägrar att vara med och betala utan mer att han var "lat" och inte orkade räkna ut.

Och jag säger inte att det är rätt av honom men jag håller med om att de har ett sjukt krångligt system efter nio år tillsammans. Som sagt, då ska du hålla reda på varje liten mathandling från hela månaden. 

Så ha gemensamma konton helt enkelt med automatiska överföringar. Vägrar han det, ja då får man ju börja diskutera helt andra saker än ekonomin i relationen. För en sådan skulle jag inte ens vilja vara tillsammans med. Om det inte faktiskt har hänt honom nåt som han inte berättar. 

Man bör efter nio år ha ett gemensamt räkningkonot. Matkont. Och sparkonto. 

Först och främst, man betalar sin del av räkningarna. Punkt slut. Tycker man att systemet man har är krångligt eller svårt då tar man en diskussion.. Man slutar inte betala och försätter sin partner i en ekonomisk svår situation. 

Man bör efter nio år ha så mycket ansvarskänsla att man betalar sin del av räkningarna och att man tar en diskussion om varför man inte vill eller orkar. Man skiter inte i det. Man löser det. 

Tycker du att han bär sig ansvarsfullt åt? Varför känner du ett behov av att ta honom i försvar? Är det så du tycker det ska fungera? 

• Anonym (Helena)
    Anonym (M) skrev 2025-10-21 14:42:30 följande:

Vi har två olika möjliga scenarier här, som jag ser det. Om han inte vill betala är det så klart som du skriver. Och då ska ju TS bara dumpa honom fortare än kvickt. Men det är en annan sak om han inte kan betala, tex pga ett missbruk av något slag.

Om det är så att han vill men inte kan betala så är det en hjälp till honom att göra nödvändiga överföringar direkt när lönen kommer. Detta sätter man som autoöverföring så att han inte kan glömma eller hinna tex spela bort pengarna. 

• Nordinni

Om ni tjänar ungefär lika mycket så lägg in på ett gemensamt konto och betala alla räkningar. Som ni räknar verkar bara krångligt och din sambo verkar ha slutat att bidra. Lägg in allt direkt när lönen kommer. 

• Anonym (50/50)

Som någon annan skrev. Be honom om hälften av dina utlägg, om han inte vill få avdrag med sina utlägg är det knappast ditt problem utan hans.
    Om du har betalat 25000 så ska han betala  12500. Om han inte vill att du ska betala hälften av t ex hans 5000 så är det bra för dig, men du hade enligt tidigare modell bara fått 10000. 

• Anonym (M)
    Anonym (Helena) skrev 2025-10-22 07:39:45 följande:

Vi har två olika möjliga scenarier här, som jag ser det. Om han inte vill betala är det så klart som du skriver. Och då ska ju TS bara dumpa honom fortare än kvickt. Men det är en annan sak om han inte kan betala, tex pga ett missbruk av något slag.

Om det är så att han vill men inte kan betala så är det en hjälp till honom att göra nödvändiga överföringar direkt när lönen kommer. Detta sätter man som autoöverföring så att han inte kan glömma eller hinna tex spela bort pengarna. 

Om det är så att han vill men inte kan, då tar han den diskussionen med TS så får de ändra på sitt sätt att hantera ekonomin. Idag verkar han skita i det och tar inte upp det till diskussion. 

Jag tycker inte det verkar som att han är lösningsorienterad, tycker du? Han skiter i att betala av någon orsak och det är detta som är problemet. 

Deras problem är hans ekonomi samt hans ovilja att kommunicera med TS. Detta är vad de måste lösa. Varför betalar han inte, har han problem med spel, skulder eller något annat?
  • Anonym (Helena)
    Anonym (M) skrev 2025-10-22 11:04:15 följande:
    Om det är så att han vill men inte kan, då tar han den diskussionen med TS så får de ändra på sitt sätt att hantera ekonomin. Idag verkar han skita i det och tar inte upp det till diskussion. 

Jag tycker inte det verkar som att han är lösningsorienterad, tycker du? Han skiter i att betala av någon orsak och det är detta som är problemet. 

Deras problem är hans ekonomi samt hans ovilja att kommunicera med TS. Detta är vad de måste lösa. Varför betalar han inte, har han problem med spel, skulder eller något annat?
    Ja?  Det är ju det jag har skrivit till TS. Jag skrev att de måste ta reda på vad som ligger bakom och att jag gissar på missbruk. 
  • Anonym (Steff)

Att han inte vill räkna ihop sina utlägg behöver inte hindra dig från att kräva ersättning för hälften av dina utlägg. Han får ersättning för det han lagt ut när han räknat ihop sin del men det betyder inte att han ska slippa undan att betala hälften av dina utlägg 

• Anonym (Meh)
    Anonym (M) skrev 2025-10-22 07:23:21 följande:

Först och främst, man betalar sin del av räkningarna. Punkt slut. Tycker man att systemet man har är krångligt eller svårt då tar man en diskussion.. Man slutar inte betala och försätter sin partner i en ekonomisk svår situation. 

Man bör efter nio år ha så mycket ansvarskänsla att man betalar sin del av räkningarna och att man tar en diskussion om varför man inte vill eller orkar. Man skiter inte i det. Man löser det. 

Tycker du att han bär sig ansvarsfullt åt? Varför känner du ett behov av att ta honom i försvar? Är det så du tycker det ska fungera? 

Haha oj vad du har läst in saker som jag inte har skrivit. Läs om och läs rätt. Jag har skrivit hur jag tycker att det ska fungera men jag kan upprepa mig om det inte riktigt gick in för dig. Och nej min "lösning" går inte ut på att han ska slippa ansvar (fortfarande helt otroligt konstigt hur du kunde få det tilldet). 

Jag tar inte honom i försvar. Jag svarade bara på ett inlägg där någon ifrågasatte gemensamma konton. Mitt svar var helt enkelt att jag inte nödvändigtvis tolkade trådstarten som att hennes sambo vägrade betala utan mer att det "inte blivit av" för stt han typ inte orkar (vilket jag inte heller påstår är rätt men däremot står jag för att de har ett superkrpngligt system). Då är gemensamma konton en bra idé för då slipper båda hålla på att räkna ut. 

Om det är så att han faktiskt skiter I det på riktigt så får hon ta en diskussion om varför och har han inte en bra förklaring och avser fortsätta så får hon väl överväga att avsluta relationen. 
Svar på tråden Hjälp kring ekonomi..