• jessican88

Hjälp kring ekonomi..

Jag och min kille är sambos sen ca 9 år tillbaka. Två barn.
    De flesta räkningarna kommer till mig varje månad, medan några kommer till honom. Fördelningen är ca 70/30 skulle jag säga. Plus att jag står för all handling av mat. I slutet av varje månad har vi sedan räknat ihop vad var och en har lagt på gemensamma utgifter, och jämnat ut. Dvs den som haft mindre utgifter betalar en summa till den som haft mest utgifter, så vi hamnar på hälften var. 
    Vi tjänar ungefär lika och detta var ett sätt att hantera ekonomin som vi kom överens om från början. 

Men sedan drygt ett år tillbaka har min sambo inte gjort sin del, dvs räknat ihop sina utgifter, så vi kan jämföra och jämna ut. Och jag vet ju att jag oftast har större utgifter än honom, så detta börjar störa mig. Jag har bett honom att räkna ikapp flera gånger nu, och "han ska". Men det blir aldrig gjort..  Jag vill inte skapa bråk kring pengar, men det börjar som sagt störa mig och kännas lite som att han lever på migm.  

Hur hade ni känt kring detta, och hanterat det?

• Svar på tråden Hjälp kring ekonomi..
  • Anonym (Em)

Rekommenderar att ha ett gemensamt konto för mat och utgifter som ni för över till i förväg istället. Då slipper ni räkna ihop.
     Eftersom ni räknat tidigare så borde ni veta ungefär hur mycket som behövs på konfot varje månad. 

• Dexter dot com

Antingen så kräver du att ni räknar ut hans och dina utgifter ett år tillbaka och ser till att den som betalt mest får sina pengar. Vägrar han så får du höfta till en rimlig summa han är skyldig dig. Skulle han inte vara villig att göra rätt för sig skulle jag personligen lämna honom.

• Anonym (Bara en tanke....)

Skaffa ett gemensamt konto och för över en höftad summa när ni får lön så är saken redan fixad . Ni har ju räknat ut tidigare och borde veta vad ni bör landa på i utjämning 

Rent spontant så känns det som att han antingen börjat spendera mer pengar på olika saker och därmed ökat sina kostnader och vill slippa bli upptäckt med att neka uträkning  eller så händer det andra saker i er relation så han gör detta som en slags protest ... alternativt så döljer han saker för dig som riskerar  att avslöjas när kvitton och annat ska räknas och visas... (kontakt med andra kvinnor, porr-köp, medlemskap på Tinder etc) 

• Anonym (Teddy)

Jag tycker det är lite bakvänt att sitta i efterhand med det här. Mer logiskt att göra det i samband med lön och att räkningar ska betalas.

Alltså så här:
    Okej, nu har vi tillsammans 42 000kr in, jag har fått lön och du har fått lön, barnbidragen har kommit.
    Jag har de här räkningarna på 17 000kr totalt och du har 8 000kr totalt, okej, då drar vi av det. Vem exakt som betalar vad i det läget spelar ingen roll.

Det ger oss 17 000kr kvar för allt som händer den kommande månaden.
    Vi bestämmer att vi lägger in 500kr per person (2 vuxna+2 barn = 2000kr) i ett sparande, stoppar 5000kr på vårt buffertkonto. Då har vi 42-17-8-2-5 = 10 000kr kvar.

Vi delar upp det så att vi har 5000kr var på våra konton och det ska räcka till bränsle, mat, kläder mm i en månad.

Så gör vi.
    Gör planen FÖRST. Otroligt svårt att sitta i efterhand med kvitton och sånt och kräva pengar. Har aldrig bråkat om ekonomi någonsin. 

Svar på tråden Hjälp kring ekonomi..