• Anonym (Mamman)

Straff, och hot till 14årig pojke

Pappan begärde ensam vårdnad. Han fick sin makt igenom och kan nu styra tonåringarna som han vill. Sonen trivs inte alls med sin nya familj på pappa, hans fru, hennes hög med barn sedan innan, och deras gemensamma nyfödda. Sonen bor i ett litet shyffe på en vind, dålig isolerad, ingen brandutgång. Mm. Pappan gör allt för den tjuriga frun, och allt med hennes alla barn medan hon bara ligger på soffan och äter. Så med andra ord, Sonen mår inte speciellt bra. Hans egna (2) tonåringar har han inte hittat på något med på ca 3 år.
    Till saken nu då.. Sonen var iväg med kompisar, och dom hade kommit över att få smaka på alkohol. Pappan fick reda på det och straffet blev utan pengar i en hel månad. Inget tv-spel på en vecka. Och inte umgås med några kompisar efter skolan i två veckor. Är det bara jag som tycker att det är helt orimligt? Vem f*n smakade inte på alkohol i tonåren? 
    Jag blir så ledsen när jag får höra allt de här. Men vad kan jag, eller vem kan sonen vända sig till för att reda i detta? Han är väldigt rädd och orolig av sig, och tycker det låter jätte läskigt att prata med kuratorn på skolan.

• Svar på tråden Straff, och hot till 14årig pojke
  • Anonym (Mamman)

Han ansökte om de, Och fick de. Så fort han flyttade ihop med sin nya, så ansökte han. Vi pratar inte med varandra förutom på sms, väldigt kort. Jag lämnade han efter flera år efter psykisk misshandel. Jag försökte läka, gick hos psykolog och blev fort utmattad. Barnen fick bo mer hos han en tid då de gick i skolan i närheten där vi båda bodde, innan var jag tvungen att flytta 3 mil bort. Då var det lättare för barnen att vara vid pappa på vardagarna där vännerna och skola fanns. 
    Pappan var verkligen en gudomlig pappa innan han skaffade sig en ny familj. Han umgicks med barnen, och fanns där med kärlek. Nu verkar de mer bara vara makt. Sonen pratar med mig, men vad kan jag ens göra? Försöker jag prata (skriva) med Pappan får jag bara tillbaka att jag skall sköta mitt eget och inte har med det att göra. 

• Tow2Mater

Boka samtal i familjerätten och diskutera med honom i närvaro av en tredje part som kan hjälpa till att medla. Barnet borjar ju bli så pass stor nu att hans åsikt kommer väga tungt.

• Anonym (var)
    Anonym (Mamman) skrev 2025-10-09 21:47:09 följande:

Han ansökte om de, Och fick de. Så fort han flyttade ihop med sin nya, så ansökte han. Vi pratar inte med varandra förutom på sms, väldigt kort. Jag lämnade han efter flera år efter psykisk misshandel. Jag försökte läka, gick hos psykolog och blev fort utmattad. Barnen fick bo mer hos han en tid då de gick i skolan i närheten där vi båda bodde, innan var jag tvungen att flytta 3 mil bort. Då var det lättare för barnen att vara vid pappa på vardagarna där vännerna och skola fanns. 
    Pappan var verkligen en gudomlig pappa innan han skaffade sig en ny familj. Han umgicks med barnen, och fanns där med kärlek. Nu verkar de mer bara vara makt. Sonen pratar med mig, men vad kan jag ens göra? Försöker jag prata (skriva) med Pappan får jag bara tillbaka att jag skall sköta mitt eget och inte har med det att göra. 

Det kanske är dags att se över vårdnaden igen då, ansök om egen eller delad vårdnad till dig. Om du mår bättre och barnen inte har det bra hos pappan så kanske det finns en öppning.

Orosanmälan till socialtjänsten annars. 

Konstigt ändå att du tycker att en pappa som utövar psykisk misshandel mot dig anses vara gudomlig som pappa. 
  • Anonym (öh)

Jag är absolut en förespråkare för _konsekvenser_ hellre än _straff_, men bara för att "alla" smakade alkohol i tonåren ursäktar inte det att man som förälder ska agera som om det vore OK. Tycker det verkar bra att pappan är tydlig där!!!

Hur vet du att sonen mår dåligt? Varför vill han i så fall inte prata med en kurator? 

Vem är det som benämner hans rum som ett "kyffe"? Jag hade tyckt att det var superhäftigt att få eget rum på vinden när jag var i den åldern.

• Anonym (Linnea)
    Anonym (Mamman) skrev 2025-10-09 21:47:09 följande:

Det låter konstigt med vårdnaden. Motsatte inte du dig att förlora vårdnaden om dina barn?

Träffas ni på helgerna, du och barnen? Att pappan har vårdnaden innebär ju inte att du o barnen inte ska träffas.

Det låter lite som att ni borde ta kontakt med Familjerätten och se om ni kan hitta en ny modell för vårdnad och umgänge. Det som passade då kanske inte passar lika bra nu. 

Svar på tråden Straff, och hot till 14årig pojke