• Anonym (Kommer jag ångra mig?)

Olycklig men vill inte lämna?

Snälla döm mig inte för detta, jag mår så dåligt och behöver få hjälp att bolla..

Jag har alltid drömt om att bo i Stockholm. Har bott där en period i livet men pga privata grejer flyttat hem till min hemstad, en småstad nere i Skåne. Tanken har hela tiden varit att ta mig tillbaka till Stockholm. Jag har dock fått fast jobb här ?hemma? nu i en bransch där det inte finns jobb i Stockholm. (Eller är iaf jättesvårt). Och har nu också träffat en kille. Vi bor ihop i ett hus på landet och det kändes till en början jättebra. Men nu börjar jag få panik att jag kastar bort mitt liv och mina drömmar? Jag lockas fortfarande till Stockholm och nu har en kompis flyttat tillbaka dit och jag känner som avund och är rädd att jag kommer ångra mig om jag inte satsar på Stockholm. 

Tillägg är att jag är 30 år och har haft väldigt svårt att träffa någon. Detta är första gången jag ?kommit så här långt? att vi flyttat ihop och han är den första killen som nånsin visat så pass genuint intresse.  Så jag är också rädd att ?kasta bort? det.

Någon som har några råd om hur jag ska tänka? Jag älskar min sambo och vi pratar om barn och allt det jag drömt om men ändå kan jag inte skaka av mig känslan att egentligen vill jag ju inte bo på landet utan i Stockholm och man lever ju bara en gång? Men kan jag verkligen kasta bort den här kärleken som jag också längtat efter? 

Jag har pratat lite med min sambo om dessa känslor och tankar. Han förstår men vägrar stan, han vill bo kvar här nere på landet, så jag kommer inte försöka få honom att flytta för jag vet att han inte skulle trivas. Han säger att ?du kan ju åka upp och hälsa på dina vänner så ofta du vill? och ja, men det är ju inte samma sak.. 

• Svar på tråden Olycklig men vill inte lämna?
  • Anotherone

Du lever som sagt bara en gång.
    Och det är tufft men det är en del av att vara vuxen, att kunna fatta beslut för sig själv. Man kan landa i att det var rätt. Eller man kan ångra sig. Det är naturligt och inte "fel" om det blir så. Men konsekvenserna kan förstås variera.

Du kanske dras med i det hela pga din vän nyss flyttat och att de räcker med att du får åka upp och hänga med henne/honom var 4e månad. Sen kommer du hem, andas ut och känner att du ändå trivs bra där du är. Med den som du är med.

Eller så kanske du åker upp och får panik för att du känner att det ÄR HÄR du ska vara?

Ingen vet förutom du. Och du har bara ett liv...

• Anonym (Ylva)

Jag tänker att drömmar inte alltid är samma sak som något som går  att lösa i verkligheten eller ens är något man ska genomföra.  Eller  ens är något man VILL genomföra,  ibland är drömmar bara en flykt från jobbig vardag 

Jag tror att du med din korta vistelse romatiserar din tanke på Stockholm och att din hastiga flytt därifrån gjorde  dig lite snuvad på din plan . Du vill kanske mer komma tillbaka för att få klart den plan du hade då.

Samtidigt har du gjort allt motsatt på hemmaplan. Du har ju vad du berättar inte gjort nånting för att kunna hålla kvar din dröm utan tvärtom jobbar kvar med det du gör,träffat en man och blivit sambo. Du har när som helst kunnat köpa biljetter till Stockholm och testat din dröm men nu gjorde du tvärtom
     Det betyder ju något trots allt..  

• Fjäril kär

Är livet i Stockholm förenligt med din tanke om barn och familj? 

Du pratar om jobba i Stockholm.. men allt annat då? 

Karriär är en sak men att leva sin dröm med familj kan vara helt motsatt mot karriären... 

Att leva familjeliv i Stockholm är något helt annat än du tror . Jag är själv född och uppvuxen i Stockholm och fått två av mina barn där och att vara vuxen med familj är tufft i storstaden och inget jag rekommenderar.  

• Hhhmmmm

Jämfört med andra storstäder så tycker jag att Stockholm är väldigt övervärderat. 

?Boende som kostar mer än vad jag betalade i NY, London, Dubai osv 
    ?De flesta spenderar pengar som de inte har, på övervärderade restauranger, barer, nöjen. 
    ?Väldigt mycket segregation och förorterna blir fler och fler och konstig infrastruktur ibland (ej charmigt som alla tror förutom i typ Östermalm). Tänk dig kontorsbyggnader som har byggts om till hotell utan fönster eller dyl. 
    ?Jag tror också många är väldigt ensamma och har svårt att träffa folk, trots att det är storstad. Det är inte en välblandad stad som NY med massa kulturer som blandar sig väl. 

Du har självklart din egen utgångspunkt  Men jag tycker inte man ska överromantisera staden. Tjänar man inte väldigt mycket pengar i Stockholm, då lever man lite med lånade pengar och får betala i framtiden (antingen direkt med riktiga lån eller indirekt genom att man har spenderat bort sin kontantinsats till ett ställe med bättre boendeförutsättningar). Jag tycker bara inte att utbudet i Stockholm är värt den uppoffringen. I så fall är Köpenhamn en mycket bättre och charmigare stad. 

• Anonym (Ida)

Jag hade valt kärleken. 100%. 

Frågan är ju om du verkligen är kär på riktigt om du ändå överväger att flytta? 

Sen finns ju Stockholm kvar i framtiden

• Nordinni
    Anonym (Ylva) skrev 2025-10-09 18:24:56 följande:

Jag tänker att drömmar inte alltid är samma sak som något som går  att lösa i verkligheten eller ens är något man ska genomföra.  Eller  ens är något man VILL genomföra,  ibland är drömmar bara en flykt från jobbig vardag 

Jag tror att du med din korta vistelse romatiserar din tanke på Stockholm och att din hastiga flytt därifrån gjorde  dig lite snuvad på din plan . Du vill kanske mer komma tillbaka för att få klart den plan du hade då.

Samtidigt har du gjort allt motsatt på hemmaplan. Du har ju vad du berättar inte gjort nånting för att kunna hålla kvar din dröm utan tvärtom jobbar kvar med det du gör,träffat en man och blivit sambo. Du har när som helst kunnat köpa biljetter till Stockholm och testat din dröm men nu gjorde du tvärtom
     Det betyder ju något trots allt..  

Mycket bra skrivit!  TS läs igenom detta svar. 
Svar på tråden Olycklig men vill inte lämna?