• Anonym (TS)

Ammade på Gender Reveal-fest, sambo sur

Vi var på en Gender Reveal-fest idag, faktiskt den första jag har varit på. Jag har en dotter som är 8 månader gammal som jag ammar, hon har börjat äta lite men dricker inte välling eller ersättning.

Iallafall så var vi på festen med henne och äldre barn. Hon satt hos pappa men sen blev hon lite ledsen och började skrika och jag tog henne , det var precis när de skulle börja skära upp tårtan. Jag satt snett bakom den blivande mamman som är sambons vän (men som jag har träffat förut också, jättetrevlig tjej). Jag började amma dottern för att hon skulle bli lugn, tänkte liksom inte så mycket på det.

Men sen tänkte jag på att folk filmade men då kunde jag ju liksom inte gå iväg eller slita dottern från bröstet. Från vinkeln som den blivande pappan filmade syntes jag inte men det var någon som filmade så jag syntes, dessutom släppte dottern bröstet någon sekund sen för att hon blev lite rädd när folk applåderade. 

Tänkte inte så jättemycket mer på det sen men sen när vi kom hem sa sambon något om det, att det var pinsamt och att jag kanske förstörde så att de inte kan lägga upp videon. Svärmor tyckte inte att det var någon stor grej alls och inte fel att amma där .. men jag har dåligt samvete nu, känner att jag kanske förstörde deras stora ögonblick.. och gjorde så de inte kunde lägga upp video som sambon sa (även om det filmades från andra vinklar också). Vad tror ni? Har sambon rätt eller var det inte så farligt? Tror ni den blivande mamman eller pappan tyckte att det förstörde? 

• Svar på tråden Ammade på Gender Reveal-fest, sambo sur
  • Anonym (TS)
    Anonym (sextiotalist) skrev 2025-10-13 15:09:19 följande:
    Helt upp till var det sker.

Var är det ok och var är det inte ok då? 

Det enda jag hade ångest för var att jag ammade just när folk filmade, det skulle jag helst undvikit egentligen.. Inte att jag ammade på festen hemma hos dom, det tror jag inte någon på festen tyckte var fel. 

Tror inte äldre oftast har problem med amning heller. Jag ammade bredvid min farmor på hennes 95-årsfest i somras , jag vet att hon inte stör sig på det alls. 

• EpicF
    Anonym (TS) skrev 2025-10-13 16:03:30 följande:

Var är det ok och ?var är det inte ok då? 

Det enda jag hade ångest för var att jag ammade just när folk filmade, det skulle jag helst undvikit egentligen.. Inte att jag ammade på festen hemma hos dom, det tror jag inte någon på festen tyckte var fel. 

Tror inte äldre oftast har problem med amning heller. Jag ammade bredvid min farmor på hennes 95-årsfest i somras , jag vet att hon inte stör sig på det alls. 

Det är naturligt att amma, men man kanske innebär göra det mitt i mittpunkten av fest/bröllopp eller var man nu är.
  • Anonym (qwerty)

Gender reveal är en av de töntigaste trender som finns. Ingen bryr sig.
    Bra att du matade ditt barn när hon var hungrig.

• Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-10-13 16:27:41 följande:
    Det är naturligt att amma, men man kanske innebär göra det mitt i mittpunkten av fest/bröllopp eller var man nu är.

Jag skulle inte gjort det under själva ceremonin på ett bröllop nej. Men vad menar du med mittpunkten? Man är ju ofta inte mittpunkten som gäst på någon annans fest eller bröllop om man inte håller tal eller uppträder eller något sånt.

Jag skulle absolut kunna göra det på fester eller bröllop och det har jag gjort också. Men inte varsomhelst eller närsomhelst under festen eller bröllopet, det beror på situationen, alla tittar ju liksom inte på mig hela tiden om jag sitter vid ett bord eller så.. så då brukar det inte vara några problem. Jag vill ju som sagt till exempel helst inte att det ska hamna på video så gör det gärna inte när folk filmar (fast det blev en miss nu). 

Men om vi tar exemplet med min farmors fest så var ju hon mittpunkten och jag vet att mina varken hon eller mina andra släktingar och vänner till familjen som var där hade något emot att jag ammade när jag satt bredvid henne. 

Och ibland när det är en situation när bebisen gnäller eller skriker och det behöver vara tyst så har jag ammat just på grund av det. Till exempel under ett dop i somras. Hade jag låtit bebisen skrika eller rest mig upp och gått ut mitt i alltihop hade jag stört under ett viktigt ögonblick. Och det var ingen som tittade på mig där jag satt utan alla tittade på värdparet och deras barn så det gjorde inget att jag ammade bebisen lite. 

• Anonym (S)

Tråden ändrade plötsligt riktning. 
    Till att börja med, tyckte du själv det var bekvämt att amma mitt i partyt?? Och du skrev det själv, bebisen blev rädd av stojet runt omkring. Det hade väl varit lugnast för er båda om du bara lämnat rummet en stund?
    Du verkar rädd för att "dra till dig uppmärksamhet" genom att resa på dig, för att i nästa andetag med illa dold stolthet berätta att barnet släppte taget (hade du inte tyckt det var viktigt hade du inte tagit med den detaljen, bara berättat att du ammade) just när alla fotade/filmade och att de troligtvis fick med din tutte (inte ett ammande barn!) på sina bilder och filmer. Jag hade ju hellre rest mig upp än blivit känd för att flasha tuttarna! För det är så folk kommer se det. Ingen må vara intresserad av ett vad-det-nu-kallades-party men de där bilderna kommer visas i varenda fikarum som en "kul blooper"!

Sen kom vändningen att din man misstyckte att du ens ammade! Och där har ni ju ett betydligt större problem!

• Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2025-10-14 13:21:11 följande:

Tråden ändrade plötsligt riktning. 
    Till att börja med, tyckte du själv det var bekvämt att amma mitt i partyt?? Och du skrev det själv, bebisen blev rädd av stojet runt omkring. Det hade väl varit lugnast för er båda om du bara lämnat rummet en stund?
    Du verkar rädd för att "dra till dig uppmärksamhet" genom att resa på dig, för att i nästa andetag med illa dold stolthet berätta att barnet släppte taget (hade du inte tyckt det var viktigt hade du inte tagit med den detaljen, bara berättat att du ammade) just när alla fotade/filmade och att de troligtvis fick med din tutte (inte ett ammande barn!) på sina bilder och filmer. Jag hade ju hellre rest mig upp än blivit känd för att flasha tuttarna! För det är så folk kommer se det. Ingen må vara intresserad av ett vad-det-nu-kallades-party men de där bilderna kommer visas i varenda fikarum som en "kul blooper"!

Sen kom vändningen att din man misstyckte att du ens ammade! Och där har ni ju ett betydligt större problem!

Illa dold stolthet? Alltså är du på riktigt? Nej jag tog med det för att JAG tyckte det var värre på grund av det. Sambon märkte inte det, iallafall sa han inget om det utan han klagade på att jag ammade. Att barnet släppte taget var ju inget jag hade någon kontroll över.. Borde inte ens tagit med det i trådstarten men ja som sagt gjorde det att JAG tyckte det var pinsammare eftersom bröstet kan ha synts mer på grund av det men jag hade liksom armen /handen framför så oklart om det ens gjorde det.

Jag skrev i trådstarten att min sambo blev sur för att jag ammade. INTE för att barnet släppte taget. 

Rädd var väl förresten kanske ett starkt ord för hon skrek inte men hon släppte någon sekund för att se vad som hände. 

• Anonym (Tyu)
    Anonym (TS) skrev 2025-10-13 23:44:56 följande:

Jag skulle inte gjort det under själva ceremonin på ett bröllop nej. Men vad menar du med mittpunkten? Man är ju ofta inte mittpunkten som gäst på någon annans fest eller bröllop om man inte håller tal eller uppträder eller något sånt.

Jag skulle absolut kunna göra det på fester eller bröllop och det har jag gjort också. Men inte varsomhelst eller närsomhelst under festen eller bröllopet, det beror på situationen, alla tittar ju liksom inte på mig hela tiden om jag sitter vid ett bord eller så.. så då brukar det inte vara några problem. Jag vill ju som sagt till exempel helst inte att det ska hamna på video så gör det gärna inte när folk filmar (fast det blev en miss nu). 

Men om vi tar exemplet med min farmors fest så var ju hon mittpunkten och jag vet att mina varken hon eller mina andra släktingar och vänner till familjen som var där hade något emot att jag ammade när jag satt bredvid henne. 

Och ibland när det är en situation när bebisen gnäller eller skriker och det behöver vara tyst så har jag ammat just på grund av det. Till exempel under ett dop i somras. Hade jag låtit bebisen skrika eller rest mig upp och gått ut mitt i alltihop hade jag stört under ett viktigt ögonblick. Och det var ingen som tittade på mig där jag satt utan alla tittade på värdparet och deras barn så det gjorde inget att jag ammade bebisen lite. 

Du verkar väldigt mån om att försvara det faktum att du inte gick undan och ammade din 8- månaders. Kan du inte bara ta till dig   att det var klumpigt att du inte gjorde det?  Och tänka efter framöver.Att du dessutom drar upp andra tillfällen när det varit okej att amma bland andra, verkar lite smått socialt inkompetent  faktiskt. Det gäller att kunna läsa av olika situationer.
     Sedan håller jag med, som någon skrev, är din sambo emot att du ammar- då har ni problem.
  • Anonym (sextiotalist)
    Anonym (Tyu) skrev 2025-10-14 14:15:28 följande:
    Du verkar väldigt mån om att försvara det faktum att du inte gick undan och ammade din 8- månaders. Kan du inte bara ta till dig   att det var klumpigt att du inte gjorde det?  Och tänka efter framöver.Att du dessutom drar upp andra tillfällen när det varit okej att amma bland andra, verkar lite smått socialt inkompetent  faktiskt. Det gäller att kunna läsa av olika situationer.
     Sedan håller jag med, som någon skrev, är din sambo emot att du ammar- då har ni problem.
    Jag tror att ts skrev tråden för att hon trodde att alla skulle hålla med henne.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tyu) skrev 2025-10-14 14:15:28 följande:

Hade jag gjort om det hade jag nog försökt vänta med att amma henne tills hela den grejen med tårtan och filmandet  var klart. Att gå undan och inte vara med på det, när vi nyligen hade kommit dit hade inte varit så trevligt heller mot värdparet. 

Men ja som sagt började jag ju amma henne innan den där grejen började, visste inte exakt när hon skulle börja skära upp tårtan. Jag håller absolut med om att det inte blev superbra att jag satt och ammade henne just då när folk filmade. Men jag vet inte riktigt hur jag skulle gjort för att det skulle bli bra, gå iväg mitt i alltihop hade blivit ännu värre. Så ja det hade väl varit att försöka vänta med det. 

Folk har ju kommit med alla möjliga konstiga anklagelser så då måste jag ju försvara mig. Att jag är stolt över att bebisen släppte så bröstet syntes någon sekund, att jag inte borde ammat framför äldre .. osv. Hade jag absolut velat ha mina bröst på sociala medier hade jag ju kunnat filma dom själv och lägga upp, jag är ganska säker på att jag har fler följare än den äldre mannen som råkade filma :) Jag skrev ju tråden för att jag tyckte det var pinsamt , förstår inte hur någon lyckades få det till att jag var stolt över det. 

• Anonym (TS)
    Anonym (sextiotalist) skrev 2025-10-14 15:44:22 följande:
    Jag tror att ts skrev tråden för att hon trodde att alla skulle hålla med henne.

Ja har man ångest för något är det klart att det känns bättre om man får höra att det inte var så farligt. Det har ju några redan skrivit och det hjälper såklart :) Jag kan ju ändå inte göra något åt det nu. Och om jag går på någon mer Gender Reveal-fest medan jag fortfarande ammar (det är ju inte så vanligt i Sverige så inte så stor chans kanske) kommer jag inte att amma under själva grejen igen när folk filmar, det är säkert iallafall. 

Men jag trodde verkligen inte att alla skulle hålla med mig nej, har läst alldeles för många trådar på Familjeliv för det. 

Jag tycker ändå att min sambo överreagerar eftersom han klagar på att jag ammar när folk ser överhuvudtaget. Men att det hade varit bättre om jag inte hade gjort det precis då håller jag med om. Sen hoppas jag ju såklart att det inte var någon jättekatastrof och att folk inte brydde sig så mycket. 

• Anonym (Mi)
    Anonym (TS) skrev 2025-10-14 17:09:43 följande:

Ja har man ångest för något är det klart att det känns bättre om man får höra att det inte var så farligt. Det har ju några redan skrivit och det hjälper såklart :) Jag kan ju ändå inte göra något åt det nu. Och om jag går på någon mer Gender Reveal-fest medan jag fortfarande ammar (det är ju inte så vanligt i Sverige så inte så stor chans kanske) kommer jag inte att amma under själva grejen igen när folk filmar, det är säkert iallafall. 

Men jag trodde verkligen inte att alla skulle hålla med mig nej, har läst alldeles för många trådar på Familjeliv för det. 

Jag tycker ändå att min sambo överreagerar eftersom han klagar på att jag ammar när folk ser överhuvudtaget. Men att det hade varit bättre om jag inte hade gjort det precis då håller jag med om. Sen hoppas jag ju såklart att det inte var någon jättekatastrof och att folk inte brydde sig så mycket. 

Fint svarat, TS. Låtsas inte om att troll är troll utan bemöt dem som vanliga personer med solsken. Du låter stark och trygg, heja dig.

Jag hade kanske gått undan litet för jag är blyg över lag men har ingen åsikt om att andra ska behöva göra det. Om jag tycker något alls om saken är det nog att det är det finaste och mest naturliga i världen. Litet olyckligt att det råkade utvecklas till att bli mitt i händelsernas centrum, men jag förstår helt att du inte kunde förutse eller tänkte på var och när saker skulle hända och att folk skulle börja filma. och jag förstår helt att barnet inte släppte för att du var ?ansvarslös nog att vistas i en så våldsam miljö att folk började applådera?, läste det aldrig så faktiskt. Vilken unge hade inte ryckt till och sett sig omkring vid applåder? Och som att du kunde förutsett dem? Förstår inte folk som utifrån en snäll och en elak möjlig tolkning ska gå på den elaka, men som sagt heja dig TS.
Svar på tråden Ammade på Gender Reveal-fest, sambo sur