• Anonym (Empat)

Vet inte hur..

Vet inte hur jag ska göra.. eller knappt börja frågeställningen.

Min sambo och jag har tre barn och har bott ihop ca 9 år. Jag är just nu föräldraledig med den yngsta.

Min sambo har i princip alltid arbetat, men 1 års tid (Sedan sambons vikariat tog slut) har jag varit ensam ekonomisk försörjare för hela familjen. Han slutade betala sin akassa just innan tjänsten slutade.
    Jag kan tillägga att jag haft en ytterligare tjänst utöver mitt fulltidsarbete för att få det att fungera.

Vi har ETT gemensamt lån, även där står jag nu själv.

Min sambo tar och har alltid tagit egna ekonomiska beslut. Han har privatlån för diverse maskiner (leksaker).

Nu har han äntligen börjat arbeta efter jag försörja alla själv. Det första han gör är att lämna mig och skaffar en lägenhet för 7 000 kr/mån. Ångrar sig..Men får betala den fortsatt 3 månader, vilket lämnar mig med allt gemensamt för hela familjen igen. Det är inte lätt med föräldrapenning.

Vi ska om någon månad efter lägenhetsincidenten flytta till en hyresbostad, och iom hans skulder börjar förmodligen en tids skuldsanering.. Jag ifrågasätter om sambon ska med i denna flytt överhuvudtaget? Jag känner mig sviken, lämnad, utnyttjad. Men han menar att "han bara mått dåligt" varpå jag blir ansvarig och förlåter. Men lägenheten var sånt svek att jag inte vet om jag kan gå vidare.

Ska jag släppa barnens far nu?

• Svar på tråden Vet inte hur..
  • Anonym (aldrig en mebis)

Jag hade inte ens orkat spy på en sån mansbebis.

Be honom räkna upp tre saker han beundrar dig för.
    Så får du nog ditt svar.

• Anonym (Lee)

Ja, han kan vara en sådan som faktiskt behöver kickar i livet för att känna sig levande. Som kanske har svårt att vara tillsammans med någon långsiktigt överhuvudtaget. Försöker också skaffa de nödvändiga kickarna genom att köpa saker.  

En person som överhuvudtaget inte passar i fasta förhållanden. Inte förrän han blir jättegammal kanske. 

På grund av det så kanske han inte heller blir den stadiga halvtidspappan om ni separerar. Utan tar med barnen på roliga saker då och då. Men då är det ju den pappan som han är, kanske har svårt att vara något annat.
    Du kan ju se hur mycket han stöder dig idag.  

Han kanske alltid kommer att ha röriga boendeförhållanden och ekonomi. Men om ni separerar så slipper du i alla fall genomleva det. 

• Anonym (Empat)
    Anonym (Lee) skrev 2025-10-12 19:38:50 följande:

Ja, han kan vara en sådan som faktiskt behöver kickar i livet för att känna sig levande. Som kanske har svårt att vara tillsammans med någon långsiktigt överhuvudtaget. Försöker också skaffa de nödvändiga kickarna genom att köpa saker.  

En person som överhuvudtaget inte passar i fasta förhållanden. Inte förrän han blir jättegammal kanske. 

På grund av det så kanske han inte heller blir den stadiga halvtidspappan om ni separerar. Utan tar med barnen på roliga saker då och då. Men då är det ju den pappan som han är, kanske har svårt att vara något annat.
    Du kan ju se hur mycket han stöder dig idag.  

Han kanske alltid kommer att ha röriga boendeförhållanden och ekonomi. Men om ni separerar så slipper du i alla fall genomleva det. 

Ja, det låter klokt det du skriver. 

Jag tror han orkar ta hand om barnen rent praktiskt, bara han inte ojar sig ner i något sämre mående. Vem vet, han kanske känner sig fri med. Fast relationsmässigt då, litegrann.

Det känns skönt att känna efter och inse att han nog skulle orka avlasta mig praktiskt.. om inte till 50%, så iaf en avsevärd del.

Jag tycker att jag är gladare och mer intuitiv mamma den tiden han lämnade mig (vid den då ännu okända graviditeten).

Tacksam för alla reflektioner och fågelperspektiven jag får. Jag kan nog våga lämna.
  • Anonym (Empat)

Hej,

Nu medan detta pågår kände jag att jag bara ville veta sanningen om mer. Gjorde något dumt, kollade hans telefon...

Han skriver fortfarande (1 år efteråt) med kvinnan han lämnade mig för.. på snapchat.. Kan ju bara fantisera om vad de skriver/visar/gör där... Det enda jag kunde se var "onsdag❤️" och "torsdag ❤️" som någon slags nedräkning?

Han har bollat med hyresvärden om att istället för att betala klart lägenhetens uppsägningstid ta en tvåa just då uppsägningstiden tar slut.. Där våra barn inte kommer trivas alls, den första var iaf större.

Vad är det som händer?!?!?!?

Hans familj skriver illa om mig då han bett om ekonomiskt stöd från dom.. då mina pengar inte räcker till!! Tror dom är grovt misinformerade, och dom vill inte hjälpa till.

Han förnekar allt, menar att han och kvinnan bara skriver allmänt då han känner sig "ensam". Han skriver med fler kvinnor med dagligen, men kan ju inte se något då det är på snapchat.

Menar att tvåan skulle vara ett "kastbyte" av lägenheten han betalar nu.. Så uppsägningstiden "inte blir lika dyr".. Men hyresvärden hade svarat att den är tillgänglig efter uppsägningsperioden.. varpå sambon var intresserad och ville veta pris..

Känns som hela min familj varit en lögn nu.

• Anonym (Empat)
    Anonym (Lämna!!!) skrev 2025-10-12 12:12:49 följande:

Finns bara en lösning på det här: lämna.
    På ren svenska är han ett svin - som utnyttjar dig på alla möjliga sätt.
    Snälla ts, sätt dig själv o dina barn främst. Mår på riktigt illa när jag läser om hur han betett (och fortfarande beter) sig mot dig o familjen. 
    Du är värd så mycket bättre. Hjärta

Tack, jag försöker fatta hur detta händer just nu. Är så chockad att min familj är en lögn.. han skriver t.om. fortfarande med kvinnan han lämnade mig för. 

Han förnekar att det ska vara av kärlek till henne.. vrider allt till att jag tolkar allt fel. Det jobbiga är ju att JAG måste göra slut.. att han inte kan bekräfta att "inget du gör kommer funka" och lämna mig. 
  • Anonym (Anonymo)

Jag har Tinnitus ganska ordentlig som påverkar mitt sociala, arbets och fritidsliv med Hyperakusi(ljudkänslighet) Har också fått en nervskada i min högra dominanta hand, allt i en och samma olycka.

Ringde idag och frågade om rådgivarna lämnat tillbaka sitt beslut och det hade dem inte gjort, afa skickade allt till dem 11 September och det har gått 6 veckor sen dess. Har också ca 20-25 journaler som dig, va däremot 20 vid olyckan.

Har väntat sen 25 Juni

• Jesper f

Ja, SJÄLVKLART ska du släppa denna bebis nu, ofattbart att du ens stått ut så länge.... Kan man inte ens sköta sin ekonomi, hur ska man ens kunna ta hand om sina barn? Skuldsanering - han skulle behöva sättas på arbetsläger där han först får betala av SAMTLIGA sina skulder, till sista krona, innan han släpps ut och får göra något annat i överhuvudtaget..... En äkta samhällsparasit, alla andra ska betala hans skulder som han inte vill betala. 

• Anonym (Lee)

Han gör det lätt för sig, ljuger om ekonomin inför sin släkt t.ex. Vill gärna att du gör slut, så att han kan säga till andra att det var ditt fel. Slipper då berätta att han har hållit på med andra. 

En fegis med andra ord som inte vågar stå för sina val. Försöker lura i dig att du bara inbillar dig allting. Man textar inte "torsdag ❤️" till en vän, det är solklart. Han gaslightar dig. 

Hängde inte riktigt med när det gällde lägenheten, men jag antar att du tycker att den blir för liten för dem?

Men det är inget som du kan göra något åt. Hoppas bara att du orkar separera nu, så att du kan få lite lugn och ro i livet framöver!

• Anonym (Empat)
    Jesper f skrev 2025-10-22 11:58:38 följande:

Ja, SJÄLVKLART ska du släppa denna bebis nu, ofattbart att du ens stått ut så länge.... Kan man inte ens sköta sin ekonomi, hur ska man ens kunna ta hand om sina barn? Skuldsanering - han skulle behöva sättas på arbetsläger där han först får betala av SAMTLIGA sina skulder, till sista krona, innan han släpps ut och får göra något annat i överhuvudtaget..... En äkta samhällsparasit, alla andra ska betala hans skulder som han inte vill betala. 

Jag skrev fel, givetvis handlar det om utmätning. Han har många år på sig att betala.

Nu när mina resurser är slut , ekonomiska och relationsmässiga (har fullt upp med våra 3 barn) ser man liksom hans andra ansikte. Känns som en skräckhistoria.

Jag har en släkting som är 90 år, i samma ort dit vi för ett kort tag sedan flyttade.. visar sig att sambon besöker honom och hjälper honom och därefter försökt få hem släktingen bil till vårat boende för att "ställa iordning den".
    Detta stoppade jag såklart! Fotat av släktingen saker och skickat bilderna till andra. Ifrågasatt hans motiv till detta och inte fått ett vettigt svar. 
    Visat sig att min avlägsna släkting charmats av min sambo och vill låta honom ärva hans stora gård (släktingen har inga egna barn)

Detta är det sjukaste jag varit med om?! Det känns olagligt och hemskt. Och när han berättade om ev arv.. Så kändes det som att han dubbelkissar på mig genom att börja suga pengar ur min blodslinje?!?!

Vi har för någon dag sedan stått fast i att vi ska separera.

Jag har inte tagit upp något gällande hans utnyttjande av min släkting.. Jag har varnat andra släktingar och bett dom kontakta honom eftersom de känner honom.

Och ja, vi kommer att separera nu. Om 5 dagar går flyttlasset! 
  • Anonym (Lee)

All kraft till dig nu när ni ska flytta!

Vilken hemsk historia med din äldre släkting! Tycker att du ska åka hem till 90-åringen och berätta att ni ska seoarera och varför.

• Anonym (Lee)

Det är sorgligt att det måste sluta så för dig när det gäller förhållandet! Men då kommer du också att sakna honom mindre....

Svar på tråden Vet inte hur..