• Anonym (Kräsen?)

Är det nåt fel på mig? Ang dejting och kräsen…

Medelålders och längtar efter en ny relation. Dejtar och träffar en del underbara män. Men. Hittills har jag inte träffat någon som jag tycker är fysiskt attraktiv. Har alltid tyckt att en snygg rumpa är ett måste, fina tänder, ett ok utseende i övrigt. Starka armar. That?s it. Men det känns omöjligt. En som jag träffat flera gånger och som jag klickar med på andra plan, är tanig, kort men söt. Då blir jag rädd för att jag ska snegla på andra sen. Är oerfaren efter ett helt liv som gift.
    Hur fan ska jag tänka? Ett problem är också att jag inte hinner utforska under flera dejter, innan de har hunnit kära ner sig i mig.

• Svar på tråden Är det nåt fel på mig? Ang dejting och kräsen…
  • Anonym (Personlighet)

Du skriver inget om hur du vill att mannen ska vara som person?

• Anonym (Kräsen?)
    Anonym (Personlighet) skrev 2025-10-12 13:15:23 följande:

Du skriver inget om hur du vill att mannen ska vara som person?

Nej, men jag skrev att jag inte känner fysisk attraktion. Flera av de har varit underbara. Söker likasinnad gällande humor, kommunikation osv. Det är inte supersvårt.
  • exandthecity

De fysiska attributen bör rimligen framgå av bilderna om han har relevanta bilder i sin profil. Har han inte relevanta bilder svep vänster.

• Anonym (C)
    Anonym (Kräsen?) skrev 2025-10-12 21:24:29 följande:
    Nej, men jag skrev att jag inte känner fysisk attraktion. Flera av de har varit underbara. Söker likasinnad gällande humor, kommunikation osv. Det är inte supersvårt.
    Ja, man behöver känna en viss fysisk attraktion också! Förutom personligheten. Den borde man känna åtminstone efter några dejter, om man inte känber den direkt ( man behöver inte bli blixtförälskad för att få en stark relation).

Så du får vandra vidare tills du hittar det du vill ha helt enkelt.
  • Deacon

Nu vet jag förstås inte men misstänker att du har betydligt fler önskemål kring hans utseende än "snygg rumpa, fina tänder, ok i övrigt, starka armar"...

Vad ryms under "ok i övrigt"? Ska han vara längre än 185 cm? Långt/kort hår? Får han ha vita hårstrån på huvudet? Inget ovantligt bland män som är äldre än 30 och ibland mkt tidigare än så). Hur är det med ansiktsbehåring? Får han ha glasögon? Måste han ha breda axlar? Hur viktig är hans hållning i övrigt? Vad tänker du kring hans blick? Hans leende? Blir han mindre attraktiv om du får reda på att han har ett lågstatusyrke jämfört med om han har någon tjusig titel och drar in en 7-siffrig lön varje år?

Vad är starka armar? De starkaste armarna sitter på strongmen och även om de är ruskigt starka är det sällan de har särskilt väldefinierade/synliga muskler. Många skulle säga att de är snyggare med en smalare (och svagare) arm men där man faktiskt kan se att det finns en muskultur under huden.

Man kan som sagt ha 1000 önskemål kring sin partners utseende och de flesta har inte enbart 3-4 st. Kanske det finns en möjlighet att även du har betydligt fler önskemål på hans fysik än bara dem du nämnde, och då har vi inte ens berört hans personlighet där önskemål kan vara precis lika många eller till och med fler. 

Om du är för kräsen kan därför bara du svara på, men om upplever du att du inte hittar det som du söker skulle ju det kunna tyda på att du har lagt ribban för högt eller har för många boxar som du vill kryssa av för att vara nöjd med din partners utseende (som för övrigt inte är något beständigt utan kommer att ändras med tiden).

Lycka till i sökandet  

• Deacon
    Deacon skrev 2025-10-12 23:14:07 följande:

Nu vet jag förstås inte men misstänker att du har betydligt fler önskemål kring hans utseende än "snygg rumpa, fina tänder, ok i övrigt, starka armar"...

Vad ryms under "ok i övrigt"? Ska han vara längre än 185 cm? Långt/kort hår? Får han ha vita hårstrån på huvudet? Inget ovantligt bland män som är äldre än 30 och ibland mkt tidigare än så). Hur är det med ansiktsbehåring? Får han ha glasögon? Måste han ha breda axlar? Hur viktig är hans hållning i övrigt? Vad tänker du kring hans blick? Hans leende? Blir han mindre attraktiv om du får reda på att han har ett lågstatusyrke jämfört med om han har någon tjusig titel och drar in en 7-siffrig lön varje år?

Vad är starka armar? De starkaste armarna sitter på strongmen och även om de är ruskigt starka är det sällan de har särskilt väldefinierade/synliga muskler. Många skulle säga att de är snyggare med en smalare (och svagare) arm men där man faktiskt kan se att det finns en muskultur under huden.

Man kan som sagt ha 1000 önskemål kring sin partners utseende och de flesta har inte enbart 3-4 st. Kanske det finns en möjlighet att även du har betydligt fler önskemål på hans fysik än bara dem du nämnde, och då har vi inte ens berört hans personlighet där önskemål kan vara precis lika många eller till och med fler. 

Om du är för kräsen kan därför bara du svara på, men om upplever du att du inte hittar det som du söker skulle ju det kunna tyda på att du har lagt ribban för högt eller har för många boxar som du vill kryssa av för att vara nöjd med din partners utseende (som för övrigt inte är något beständigt utan kommer att ändras med tiden).

Lycka till i sökandet  

Får nog gå och sova nu... Det blev en hel del tokigt formulerade meningar i den texten... 
  • Anonym (Kräsen?)
    Deacon skrev 2025-10-12 23:14:07 följande:

Lycka till i sökandet  

Förstår hur du tänker, men jag har seriöst inga höga krav. Har träffat allt från väktare till VDs, det skiter jag fullständigt i. Absolut, att kunna stava och ha känslomässig kapacitet kan läggas till på listan. Om jag skriver vad som är lite avtändande så blir det kanske lättare ;). Fula tänder, dålig andedräkt, noll rumpa, tanig kropp och dålig hållning. Kan inte använda komma eller punkt. Ful frisyr (jag anser att om man börjar bli flint, så ska det inte vara långt). Nervös framtoning, eller klängig personlighet direkt. Typ så. Jag ser bra ut för min ålder, hyfsat vältränad. Är nog lite skadad av mitt ex också, som är sjukt vältränad och ?perfekt?, men en idiot. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Kräsen?) skrev 2025-10-12 13:03:15 följande:
    Är det nåt fel på mig? Ang dejting och kräsen?

Medelålders och längtar efter en ny relation. Dejtar och träffar en del underbara män. Men. Hittills har jag inte träffat någon som jag tycker är fysiskt attraktiv. Har alltid tyckt att en snygg rumpa är ett måste, fina tänder, ett ok utseende i övrigt. Starka armar. That?s it. Men det känns omöjligt. En som jag träffat flera gånger och som jag klickar med på andra plan, är tanig, kort men söt. Då blir jag rädd för att jag ska snegla på andra sen. Är oerfaren efter ett helt liv som gift.
    Hur fan ska jag tänka? Ett problem är också att jag inte hinner utforska under flera dejter, innan de har hunnit kära ner sig i mig.

Känner du inte fysisk attraktion efter första träffen avsluta direkt.  Ingen ide att dra ut på det.

Om du söker långsiktigt tänk på att om 20 år kommer ni båda se annorlunda ut. 
  • Deacon
    Anonym (Kräsen?) skrev 2025-10-12 23:45:17 följande:
    Förstår hur du tänker, men jag har seriöst inga höga krav. Har träffat allt från väktare till VDs, det skiter jag fullständigt i. Absolut, att kunna stava och ha känslomässig kapacitet kan läggas till på listan. Om jag skriver vad som är lite avtändande så blir det kanske lättare ;). Fula tänder, dålig andedräkt, noll rumpa, tanig kropp och dålig hållning. Kan inte använda komma eller punkt. Ful frisyr (jag anser att om man börjar bli flint, så ska det inte vara långt). Nervös framtoning, eller klängig personlighet direkt. Typ så. Jag ser bra ut för min ålder, hyfsat vältränad. Är nog lite skadad av mitt ex också, som är sjukt vältränad och ?perfekt?, men en idiot. 
    Det du skriver låter ju inte så pretantiöst och jag tror att du är något på spåren där med tanke på ditt ex. Är man van vid att äta "belugakaviar och blinier på finrestaurang" så kan det säkert skapa en del missnöje och kännas som ett litet nerköp om det endast blir kvarterskrogen eller McD nuförtiden. 

Människor generellt har också lätt för att vänja sig vid positiva saker i livet (ex. att ha tillgång till en väldigt fin kropp hos sin partner) och har man en gång fått smak för det goda vill man troligen ha mer och mer av det. När det goda sedan försvinner gör den kognitiva biasen kring förlustaversioner att det blir väldigt jobbigt känslomässigt. Tänker att det naturliga då borde vara att man försöker överbrygga detta känslogap genom att söka/hitta något likvärdigt.

Kan också tänkta att du känner att han ska matcha dig fysiskt... spela i samma liga mao. Även det en fullt rimlig tanke i min värld. Man önskar något fysiskt likvärdigt med det man själv erbjuder såvida inte partnern har andra kvaliteter som kompenserar för detta. Det måste vara en balans i givandet och tagandet. 
  • Anonym (L)

Om männen väljer dig på samma kriterier, hur ställer du dig till det?

• Anonym (Kvinna)

Hur väljer du ut dina dejter? För mig är fysisk attraktion ett krav för att det ska bli en dejt överhuvudtaget oavsett om första kontakten är irl eller på nätet. Ger du många chansen på ren personlighet så kanske du får sluta med det. Sen finns det såklart många saker som hållning, kroppsspråk, doft, röst som är svåra att avgöra i förhand.

• Anonym (Madde)
    Anonym (Kräsen?) skrev 2025-10-12 13:03:15 följande:
    Är det nåt fel på mig? Ang dejting och kräsen?

Hur många ggr träffar du dom innan du avrundar? Jag själv har nog lite svårt att falla för någon direkt utan behöver träffa personen ett antal ggr för att kunna bedöma om dom är intressanta. Har varit män som inte alls passar min smak egentligen men dom har en charm som inte går att sätta fingret på.
Svar på tråden Är det nåt fel på mig? Ang dejting och kräsen…