• Anonym (Undrar)

Det här med att äta mycket protein

Jag äter en ganska bra kost och rör på mig, är inte överviktig och mår i regel bra. Sover gott, är sällan sjuk osv, men får emellanåt ångest för att jag äter fel. Tänker att jag äter för mycket kolhydrater och för lite protein, men jag vet inte om det är så. Jag vill inte börja räkna eller väga då jag tror att det skulle trigga min ångest. Hur som helst försöker jag ibland att äta mer protein och minska på kolhydraterna, men jag mår illa av det. Vad ska man ens äta? Ägg är gott då och då men att äta ägg till frukost och mellanmål för jämnan blir äckligt. Kvarg och keso går bort då jag känner mig uppsvullen och får dålig hy de perioder jag har ätit det. Kyckling, fisk och kött äter jag till huvudmåltider men vill inte äta så till frukost och helst inte till lunch då jag känner att det blir för mycket mat. Mer fett i kosten går också bort då jag tycker det är äckligt och känner mig tung av det. Det blir som en klump i magen. Vet inte hur jag ska bli av med den ständiga ångesten som kommer på grund av detta. 

• Svar på tråden Det här med att äta mycket protein
  • Anonym (Trötter)

Varför har du ångest om du inte har några problem? Om man justerar sin kost så är det oftast av en anledning och att man vill uppnå någonting med förändringen, inte för att det står på nätet att man ska äta mycket protein.

• Anonym (A)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-10-12 21:08:13 följande:
    Det här med att äta mycket protein

Jag äter en ganska bra kost och rör på mig, är inte överviktig och mår i regel bra. Sover gott, är sällan sjuk osv, men får emellanåt ångest för att jag äter fel. Tänker att jag äter för mycket kolhydrater och för lite protein, men jag vet inte om det är så. Jag vill inte börja räkna eller väga då jag tror att det skulle trigga min ångest. Hur som helst försöker jag ibland att äta mer protein och minska på kolhydraterna, men jag mår illa av det. Vad ska man ens äta? Ägg är gott då och då men att äta ägg till frukost och mellanmål för jämnan blir äckligt. Kvarg och keso går bort då jag känner mig uppsvullen och får dålig hy de perioder jag har ätit det. Kyckling, fisk och kött äter jag till huvudmåltider men vill inte äta så till frukost och helst inte till lunch då jag känner att det blir för mycket mat. Mer fett i kosten går också bort då jag tycker det är äckligt och känner mig tung av det. Det blir som en klump i magen. Vet inte hur jag ska bli av med den ständiga ångesten som kommer på grund av detta. 

Vad tänker du är risken med att äta för mycket kolhydrater? Alltså varför får du ångest av det? 

Upp till 60% av ditt energiintag bör/kan bestå av kolhydrater. Det är ganska mycket, så du äter nog alldeles perfekt för dina behov. 
  • Anonym (Ptein)

Ja du har ju tofu, bönor och linser också.

Kombinationen bröd och linser/bönor ger en bra och fullständig proteinsammansättning. Själv gillar jag röda linser och skalade mungbönor för att de är lättsmälta. 

Quinoa och chiafrön har väl också en del proteiner?

Havre är det mest proteinrika sädesslaget. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-10-12 21:35:11 följande:

Varför har du ångest om du inte har några problem? Om man justerar sin kost så är det oftast av en anledning och att man vill uppnå någonting med förändringen, inte för att det står på nätet att man ska äta mycket protein.

Jag hade nog inte tänkt på det om det inte vore för att det är så mycket tjat om hur dåligt kolhydrater är.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (A) skrev 2025-10-12 21:36:37 följande:
    Vad tänker du är risken med att äta för mycket kolhydrater? Alltså varför får du ångest av det? 

Upp till 60% av ditt energiintag bör/kan bestå av kolhydrater. Det är ganska mycket, så du äter nog alldeles perfekt för dina behov. 
    Jag försöker att inte bli alltför påverkad av omgivningen men tydligen är det så ändå. Det har varit mycket fokus på lågkolhydratkost sedan ganska länge. Tidigare var man rädd för fett.
  • Anonym (A)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-10-12 22:42:38 följande:
    Jag försöker att inte bli alltför påverkad av omgivningen men tydligen är det så ändå. Det har varit mycket fokus på lågkolhydratkost sedan ganska länge. Tidigare var man rädd för fett.
    Det är bara mode, precis som alla andra dieter. Nu är det ju jättehälsosamt med köttdieten...

Om du känner dig osäker i vad som är långsiktigt hälosamt så vänd dig till livsmedelsvekets kostråd. De är väl förankrade i forskning oavsett vad någon säger. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Ptein) skrev 2025-10-12 21:45:33 följande:

Ja du har ju tofu, bönor och linser också.

Kombinationen bröd och linser/bönor ger en bra och fullständig proteinsammansättning. Själv gillar jag röda linser och skalade mungbönor för att de är lättsmälta. 

Quinoa och chiafrön har väl också en del proteiner?

Havre är det mest proteinrika sädesslaget. 

Soja är inte för mig då jag misstänker att jag kan ha östrogendominans. Bönor och linser känns inte bra i magen. Havre är väldigt gott och jag äter havregrynsgröt till frukost, vilket tyvärr ger mig ångest emellanåt pga kolhydraterna.
  • Anonym (Ptein)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-10-12 22:38:22 följande:
    Jag hade nog inte tänkt på det om det inte vore för att det är så mycket tjat om hur dåligt kolhydrater är.
    Långsamma kolvydrater är bra, snabba kolvydrater är mindre bra. 

Man kan få t.ex. bröd att bli långsammare genom att baka det på surdeg, använda fiberrikt mjöl och/eller ha i hela sädeskärnor i degen. 

Låter man ris eller pasta svalna i kylen så blir de långsammare också. (De ska inte stå framme i rumstemperatur så länge). 
  • Anonym (Ptein)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-10-12 22:46:35 följande:
    Soja är inte för mig då jag misstänker att jag kan ha östrogendominans. Bönor och linser känns inte bra i magen. Havre är väldigt gott och jag äter havregrynsgröt till frukost, vilket tyvärr ger mig ångest emellanåt pga kolhydraterna.
    Röda linser är de snällaste och det är skalade mungbönor också. Vill man vara extra försikig ifall man har känslig mage, så kan man först koka dem i någe?a minuter, slå av vattnet och koka upp igen. Det tar bort lektiner (som kan irritera).
  • Anonym (Asta)

vill först och främst säga att det finns massor av bra livsmedel med kolhydrater som du kan äta och som är bra för kroppen och framförallt ifall man påverkas negativt av de mer vanliga kolhydraterna.
    Vi äter mycket rotfrukter, bär och frukt, bra källa till kolhydrater.
    Proteiner äter vi typ en näve per portion.
    Färska grönsaker till alla mål.
    Bakar proteinrika mellanmål ( typ pannkaka på ägg och keso plus banan och smaksättning) som vi äter till mellanmål eller vid sug.
    Man behöver mindre mängd proteiner än man tror, om man nu inte är en grovarbetare eller tränar extremt mycket och vill bygga sin kropp.
    Finns även massor av bra recept på proteinrika bröd, så mitt tips är att kolla runt på nätet och börja prova att experimentera lite tills du hittar något i din smak.

mvh intolerant mot alla sädesslag  

• Anonym (Jenny)

Har man början till tvångstankar och på dem följande tvångshandlingar, som det ju låter som att du har, ska man göra allt man kan för att inte mata de tankarna (genom att tex fråga folk på nätet, googla mm). Du tänker helt rätt när du inte vill börja mäta och väga mat. Om du är frisk och mår bra så är det bra. Det låter som att det är i dina känslor och tankar problemet sitter och då är det känslorna och tankarna som du behöver jobba med. 

När orostankarna kring kost kommer så notera att de är där. -Jaha, nu dyker det där upp igen. Sen vet du ju att du är frisk och inte behöver bry dig om de tankarna, eller hur? Du kan låta dem passera. En del tankar är faktiskt bara skräp som vi inte ska ta fasta på. 

Man blir sällan av med jobbiga tankar, men man kan lära sig att de är just bara tankar. Om de väcker mycket ångest kan man behöva lära sig tekniker för att hantera själva ångesten. Det finns mycket tips på psykologisajter och man kan så klart be vården om hjälp också. Generellt är det bra att träna regelbundet. Det minskar oro och ångest överlag. 

Det gick nyligen att bra radioprogram om precis detta som jag kan rekommendera. 

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/stoppa-jobbiga-tankar-sa-gor-du

• Anonym (Ptein)

Koka gröt på havrekross. Låt havrekrossen ligga i blöt med vatten samt en liten skvätt vinäger under natten och koka dem sedan på morgonen. Vill man ha mer grötkonsistens så lägger man i lite vanliga havregryn.

Det ger långsamma kolhydrater. 

• Anonym (Ptein)

Alltså, man slår av blötläggningsvatten och tar sedan nytt vatten och ev. lite havregryn.

Svar på tråden Det här med att äta mycket protein