• Anonym (Morsan)

Hjälp! Olika syn på barnuppfostran

Obs långt inlägg! Jag behöver konstruktiva råd, min man och jag har helt olika syn på barnuppfostran och det gör mig galen. Vi skaffade barn 13 år in i vårt förhållande så man kan tro att vi tycker och tänker lika och att vi kände varandra väl, men när det kom till barnuppfostran så var vi tydligen totalt olika! Jag kan och orkar inte vara överallt samtidigt och önskade att vi kompletterade istället för att motarbera varandra. jag nattar alltid den minsta och han den stora, ikväll har han inte borstat tänderna på den stora (igen) trots att jag la fram en färdig tandborste med tandkräm åt de och sa till. Barnen ska till tandläkaren på tisdag.. stora barnet kom i säng 23:30. Det är inte alltid så sent men ofta 22:30 då han tycker att det är svårt att ta fajter med barnet och det passar honom att lägga sig så sent då han får ut mer av kvällen. Tänderna ska de ändå tappa så det verkar inte så viktigt att de borstar enligt honom (tror jag?). det är obegränsat med skärmtid och YouTube, nu har det blivit så att de två t.o.m. kan se ett avsnitt bluey i sängen när de ska gå o lägga sig. På morgonen om hon vaknar tidigt så ger han henne telefonen så han kan sova lite till. Han ger ofta efter för godis, glass, nya leksaker, det kan ofta bli flera (typ 2) glassar per dag, oavsett veckodag. Ska sägas att jag inte heller är perfekt, vi är båda trötta o ger in när det blir stora utbrott osv. dock har det för min del blivit mer så att jag inte orkar att de är två mot mig hela tiden, att jag är the bad guy och den enda som försöker ha någon form av disciplin i familjen när han ändå skiter i det och gör vad han vill när jag inte är där. Mitt barn har starka känslor o uttrycker det, vilket är bra men hon kan också vara rätt så odräglig i sitt beteende och jag tycker inte att jag får stöd från honom, utan han ger med sig och orkar inte ta några fajter, och barnets beteende blir värre/svårare att bryta. Han har slutat läsa godnattsagor och ersatt det med att vara uppe längre och se på tv så att hon förhoppningsvis somnar på 5 min istället (så att han slipper läsa?). Hon vill så klart vara vaken och se på tv och han ger efter. Hon har blivit så svår att få med att natta så jag tror att han lovade henne att se bluey i sängen bara för att få med henne, och att det nu har blivit lite av en ny rutin. Jag blir trött och arg, detta har lett till daglig irritation och han anser att jag tjatar och inte låter honom sköta föräldraskapet på sitt sätt. Jag skulle önska att de kunde gå och lägga sig I TID och läsa mer böcker, ligga och prata och ha lite verklig kontakt istället för skärm hela tiden. Vi är båda trötta och orkeslösa men jag tror att denna livsstil gör saker värre då vi hamnar i en ond spiral med tv tittande, snabba kolhydrater som leder till att hon inte äter så bra som leder till onödiga bråk som leder till mer tv tittande och odrägligt beteende, ja ni förstår. jag har så mycket frustration och skulle skriva mer men försöker begränsa mig.. ska tillägga att min dotter älskar sin pappa och nästan alltid vill vara med honom så de har en fin kontakt! Har han rätt i att jag ska sluta hänga upp mig och sluta tjata på dessa saker eller har jag rätt i att man ska lägga sig i tid, läsa böcker och minska på skärmtid? Hur kan vi två mötas om vi tycker så olika? //trött
  • Svar på tråden Hjälp! Olika syn på barnuppfostran
  • Anonym (Man 38 år)

Mitt svar:
    Jag tycker, utifrån det jag läser låter det som att du är förälder även till din man. Att ge obegränsad skärmtid, glass och att bortse från grundläggande hygien och sömn är inte en uppfostran. Jag tycker inte ni ska mötas i det här utan han får växa upp och ta sitt ansvar som förälder och man. 

En reflektion:
    Jag tycker det är så sorgligt när jag läser dessa trådar där mannen är barnslig, tar inget ansvar, är trött, omotiverad och ej villig till att förbättras.

• Anonym (?)

Lösning:
    Du tar allt ansvar för att då det som du vill.  Om 4 år tröttnar du på att vara familjens projektledare och skiljer dig.

Eller, du skiljer dig nu

Eller, ni tar proffshjälp för att hitta en väg framåt där ni inte utgår från vem som har rätt

• Jemp

Jag tänker familjeterapi, att han tar tandläkarbesöket på tisdag, går en föräldrakurs och att du tyvärr får ta större ansvar hemma. 

Han tar inte föräldraansvaret på sitt sätt, utan han brister i föräldraansvaret. 

Läsning är kanske inte det största problemet i dagsläget, det kan ju kompenseras av att ni tex tar varannan läggning. Tandborstning och läggtider (särskilt om hon måste upp på morgonen) viktigare. Hur gamla är barnen? Man kan ju också försöka vänja dem vid kortare läggningar. 

Och nej, man borde inte behöva kompensera för pappans  bristande ansvarstagande. Men är man väl i det läget så blir man så illa tvungen. 

• Anonym (Morsan)

Tack för era svar! Jag ska föreslå familjerådgivning igen samt så finns olika föräldrastöd i kommunen som vi skulle kunna utnyttja. Dock måste man själv vilja och det enda han tycker är att jag ska sluta vara ett kontrollfreak och låta han göra på sitt sätt, så helt ärligt så känns det hopplöst! fundamentalt olika syn på basala saker som leder till enorm irritation. För lite mer bakgrund så driver han flera egna företag, jag Har oxå börjat i familjeföretaget. Han jobbar inte kontorstider och vi har svårt att hinna med allt, får ingen återhämtning/egentid någon utav oss. Vårt senaste konstruktiva samtal så kom han med förslaget att jag blir hemmafru och sköter hemmet (som är eftersatt och som oxå leder till många konflikter, han tycker att jag tjatar och han inte bryr som så mycket om det är städat). jag tror att det skulle kunna lösa en del av våra konflikter, att jag helt enkelt får tid att ta hand om hemmet. Men jag ska definitivt söka hjälp och prata ut, har så mycket frustration som måste få komma ut! 

• Anonym (Morsan)
    Jemp skrev 2025-10-13 07:45:45 följande:

Jag tänker familjeterapi, att han tar tandläkarbesöket på tisdag, går en föräldrakurs och att du tyvärr får ta större ansvar hemma. 

Han tar inte föräldraansvaret på sitt sätt, utan han brister i föräldraansvaret. 

Läsning är kanske inte det största problemet i dagsläget, det kan ju kompenseras av att ni tex tar varannan läggning. Tandborstning och läggtider (särskilt om hon måste upp på morgonen) viktigare. Hur gamla är barnen? Man kan ju också försöka vänja dem vid kortare läggningar. 

Och nej, man borde inte behöva kompensera för pappans  bristande ansvarstagande. Men är man väl i det läget så blir man så illa tvungen. 

Tack för tips, barnen är 2 och 5,5 år. Är mannen hemma på kvällen så är det omöjligt för mig att  natta henne då hon är superpappig, tyvärr! Våra barn går inte så mycket i förskola, vanligen 5-6 h/dag men nästa år när det blir förskoleklass kommer vi inte att ha något val Än att gå upp i tid. Det han inte verkar förstå är att om barnen lägger sig tidigare så kan vi få egentid eller tid tillsammans utan barn, något som vi verkligen båda behöver! Tror vi behöver professionell hjälp.. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Morsan) skrev 2025-10-13 09:14:11 följande:

Tack för era svar! Jag ska föreslå familjerådgivning igen samt så finns olika föräldrastöd i kommunen som vi skulle kunna utnyttja. Dock måste man själv vilja och det enda han tycker är att jag ska sluta vara ett kontrollfreak och låta han göra på sitt sätt, så helt ärligt så känns det hopplöst! fundamentalt olika syn på basala saker som leder till enorm irritation. För lite mer bakgrund så driver han flera egna företag, jag Har oxå börjat i familjeföretaget. Han jobbar inte kontorstider och vi har svårt att hinna med allt, får ingen återhämtning/egentid någon utav oss. Vårt senaste konstruktiva samtal så kom han med förslaget att jag blir hemmafru och sköter hemmet (som är eftersatt och som oxå leder till många konflikter, han tycker att jag tjatar och han inte bryr som så mycket om det är städat). jag tror att det skulle kunna lösa en del av våra konflikter, att jag helt enkelt får tid att ta hand om hemmet. Men jag ska definitivt söka hjälp och prata ut, har så mycket frustration som måste få komma ut! 

Om hans företag är ger bra avskastning så kan ett alternativ vara att han sköter företagen och du blir hemmafrum och bestämmer över hemmet, barn mm. Vad du då måste säkerställa är din finansiella trygghet utifall det blir skiljsmässa eller han dör. Det kan vara genom att du är delägare i företaget, pensionssparande, annat skyddat sparande.

Inget för mig men för en del funkar det.

Ni måste då båda ha samma grundsyn, att din insatts i hemmet ger honom möjlighet att jobba mycket i företagat. Du möjliggör tillväxt och avkastaning och  är lika del i företags framgång.
  • Spucks
    Anonym (Morsan) skrev 2025-10-13 00:47:43 följande:
    han anser att jag tjatar och inte låter honom sköta föräldraskapet på sitt sätt.
    Föräldrarskap innebär att man tar ansvar för sitt barn, och det inkluderar att man ansvarar för barnets hälsa (psykisk och fysisk) och generella utveckling. Detta såväl på kort såsom på long sikt.
    Din man tar inte detta ansvaret. Han håller barnet levande, men det är allt. Eftersom han inte är en förälder till barnet, finns ingen föräldraskap du kan låta honom sköta.
  • Tow2Mater

Har ni en kiosk runt hörnet om det kan bli två glassar (eller godis) per dag? Det är väl lätt att undvika genom att inte gå dit och köpa glass.

Du/ni kan v
    äl läsa bok på annan tid än vid sängdags? 

L
    åt han ha sina rutiner så har du dina. Du skaffade trots allt ett andra barn med honom.

• Faile
    Spucks skrev 2025-10-14 18:25:30 följande:
    Föräldrarskap innebär att man tar ansvar för sitt barn, och det inkluderar att man ansvarar för barnets hälsa (psykisk och fysisk) och generella utveckling. Detta såväl på kort såsom på long sikt.
    Din man tar inte detta ansvaret. Han håller barnet levande, men det är allt. Eftersom han inte är en förälder till barnet, finns ingen föräldraskap du kan låta honom sköta.
    Han håller barnet levande, men det är allt? Ok att familjeliv är extremt men det här var väl ändå att ta i?

Barnen kommer klarar sig utmärkt. Han har skapat en egen rutin som inte överensstämmer med dina rutiner men barnen kommer inte dö av lite Bluey eller en extra glass då och då. 
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Spucks
    Faile skrev 2025-10-15 22:41:37 följande:
    Han håller barnet levande, men det är allt? Ok att familjeliv är extremt men det här var väl ändå att ta i?

Barnen kommer klarar sig utmärkt. Han har skapat en egen rutin som inte överensstämmer med dina rutiner men barnen kommer inte dö av lite Bluey eller en extra glass då och då. 
    Barnet klarar sig utmärkt? Javisst, skärmberoende barn som skriker och få utbrott varje gång de inte får som de vill klarar sig utmärkt som värsta skitungar. Det är resten av samhället som lider .... och i det långa loppet sedan även de själva, när de märker att världen inte kretsar kring dem och när de behöver lära sig att man i gymnasiet och på universitete inte får bra betyg bara för att man finns och så får de en chock när de upptäcker att man på en arbetsplats faktiskt förväntas att göra sitt jobb.
  • Anonym (Morsan)

Tack för alla svar. Idag har jag bokat tid för familjerådgivning. kommer nog visa honom denna tråden så småningom för att få fram budskapet lite extra. 

det är sant att jag skaffade ett till barn med honom men det var mer att jag ville att första barnet skulle få ett syskon. har aldrig varit så deprimerad som jag var gravid för andra gången och var beredd på att bli ensamstående tvåbarnsmorsa då! 

Förhoppningen om jag blir hemmafru är att han ska kunna jobba så att företaget på sikt kan ge oss båda möjligheten att få mer fri tid. Dock så tycker jag att det är synd att så mycket fokus och energi går till företagen. Han ger bort det bästa av sig själv till allt annat och vi får smulorna som är kvar.. Barnen är ju små just nu och vi kan alla dö imorgon, min prio ett kommer därför alltid vara mina barn och tiden med de. Vet inte om det är en manlig grej Att gå in i jobbet så mycket När man får barn? 😅 han har tidigare sagt att det blev något driv efter vi fick barn och att han också gör det mycket för deras/vår skull och att lämna något efter till sig. Det är ju väldigt fint, men väldigt jobbigt att leva sitt liv tillsammans 😮?💨 jag hoppas på att vi kan få hjälp att hitta någon rimlig nivå och gemensam syn på uppfostran! Även om jag sen är hemma dagtid så behöver han vara pappa och det kommer inte lösa våra konflikter ang barnen automatiskt. 

• Anonym (qwerty)

Boka tid hos kommunen för familjesamtal, ni måste prata med en utosmstående innan ni brister helt om ni har så olika syn.

• Anonym (Aquafresh)

Skärp er och ta råd av proffs innan ingen vill ha med era barn att göra för att de är ouppfostrade.

Och angående mjölktänder:

Karies och infektioner: 
    Om en mjölktand får djupa hål och en infektion uppstår, kan infektionen spridas och skada den permanenta tandfollikeln under tanden.

För tidigt borttagande av mjölktand: 
    En mjölktand som blir så skadad att den måste tas bort kan påverka de permanenta tänderna som är under, särskilt om de inte hunnit utvecklas ordentligt innan utdragningen.
Svar på tråden Hjälp! Olika syn på barnuppfostran