Islam och sex
Hur fungerar samtycke inom Islam?
Jag hörde ett troligtvis rykte om att en gift islamisk kvinna inte får säga Nej till samlag, det kan väll inte stämma?
Vad tror eller vet du?
Jag hörde ett troligtvis rykte om att en gift islamisk kvinna inte får säga Nej till samlag, det kan väll inte stämma?
Vad tror eller vet du?
wssup med alla islamtrådar idag???
Det stämmer med vad jag har hört men det skulle vara intressant att få veta om det verkligen är så illa (men jag skulle inte bli förvånad)! 🙃
När dom intervjuat Imamer har dom också gett den uppfattningen. Islam främjar ju kvinnoförtryck så det låter inte helt orimligt. Fattar inte hur en enda krona kan delas ut i bidrag till den ideologin.
Vad tror eller vet du?
wssup med alla islamtrådar idag???
Är diskussioner om religioner förbjudna?
Man får väl diskutera vad man vill, om man är nyfiken?
Wssup med alla diskussioner om incels eller kräsna kvinnor?
Finns alltid andra ämnen att läsa om det är ointressant.
Jag har tyvärr inte mycket att komma med eftersom jag inte är så fördjupad i ämnet, men jag tycker religion är intressant.
Det är i så fall justis som praktiseras internt i familjer och kanske församlingar. Men vi bor i Sverige, och här gäller svensk lagstiftning. Sex kräver samtycke, enligt samtyckeslagen. Den gäller vilken religion man än tillhör.
Det stämmer, men det är inte svartvitt utan det finns skäl som anses vara giltiga för att neka.
Sedan anses sex generellt sett som en rättighet i äktenskapet, så det är inte så att bara männen har rätt till sex.
Men det beskrivs lite på olika sätt - för kvinnor att de allmänt ska kunna bli tillfredsställda i ett äktenskap, medan för män är det liksom mer per "tillfälle" eller hur man nu ska beskriva det.
Exempelvis så ska en kvinna med en man som är impotent eller inte vill ha sex med henne kunna skilja sig om hon vill, och hon anses ha rätt till det intima i äktenskapet, medan för en man så finns det hadither som säger att om en kvinna nekar sin man utan giltig anledning så förbannas hon av änglarna.
Det stämmer, men det är inte svartvitt utan det finns skäl som anses vara giltiga för att neka.
Sedan anses sex generellt sett som en rättighet i äktenskapet, så det är inte så att bara männen har rätt till sex.
Men det beskrivs lite på olika sätt - för kvinnor att de allmänt ska kunna bli tillfredsställda i ett äktenskap, medan för män är det liksom mer per "tillfälle" eller hur man nu ska beskriva det.
Exempelvis så ska en kvinna med en man som är impotent eller inte vill ha sex med henne kunna skilja sig om hon vill, och hon anses ha rätt till det intima i äktenskapet, medan för en man så finns det hadither som säger att om en kvinna nekar sin man utan giltig anledning så förbannas hon av änglarna.
det kan väl inte stämma, kanske en kulturell grej
Varför tror du dom skaffar så många barn ? dom får varken säga nej eller använda kondom
Varför tror du dom skaffar så många barn ? dom får varken säga nej eller använda kondom