-
Sedan vecka 23 väger mig en gång i veckan för att ha lite koll (går in i vecka 30 i morgon). Vissa veckor har jag inte gått upp något och andra gått upp ca 0,3 kg.Vägde mig idag och har gått upp 1,2kg och blev med ens orolig.. Inte för att jag ökar i vikt utan för att det helt plötsligt var så mycket mer än vad jag brukar gå upp...Enligt chatgpt bör man gå upp ca 0,5kg i veckan i 3:e trimestern.Nu är jag orolig över att det ska vara något fel eller att jag håller på att få havandeskapsförgiftning..Nojar jag upp mig helt i onödan? -
Svar på tråden Vad räknas som snabb viktuppgång?
-
Mår du bra i övrigt tror jag inte att du behöver oroa dig. Bäbis växer jättemycket nu och det är vanligt att samla på sig vätska.
När har du nästa MVC-tid? Om det inte är allt för långt bort kan nog känna lugnet och vänta tills dess. Är du väldigt orolig så kontakta din barnmorska, inte för att jag tror att det är något galet utan bara för att få sinnesro för din egen skull. -
Det är ett snitt räknat över tid, inget exakt mått.Anonym (Ts) skrev 2025-10-16 06:02:01 följande:Vad räknas som snabb viktuppgång?Sedan vecka 23 väger mig en gång i veckan för att ha lite koll (går in i vecka 30 i morgon). Vissa veckor har jag inte gått upp något och andra gått upp ca 0,3 kg.Vägde mig idag och har gått upp 1,2kg och blev med ens orolig.. Inte för att jag ökar i vikt utan för att det helt plötsligt var så mycket mer än vad jag brukar gå upp...Enligt chatgpt bör man gå upp ca 0,5kg i veckan i 3:e trimestern.Nu är jag orolig över att det ska vara något fel eller att jag håller på att få havandeskapsförgiftning..Nojar jag upp mig helt i onödan?
Precis som med viktminskning så varierar det från vecka till vecka, även om man ätit på samma sätt. Kroppen är ingen maskin. -
I kombination med ökande SF_mått så kan det vara avvikande med snabb viktuppgång om man börjar utveckla polyhydramnios.
Dvs onormal produktion av fostervatten.
Men det kommer din BM att hålla koll på. -
Alltså för mig gick det fort mellan 30 och 36.
Med alla fyra barnen såg det ut så här:
vecka / kg under de veckorna (totalt alltså inte per vecka)
0-12 / 0 kg
12-20 / 3 kg
20-30 / 3 kg
30-36 / 3 kg
36-40 / 0 kg
Så för mig gick det mycket fortare just 30-36 och sen efter 36 avstannade det helt igen. Ingen aning om det finns någon logik i det men så funkade tydligen min kropp. -
Snälla. Använd inte AI på det sättet.
-
Jag mår bra i övrigt och upplever inte att jag svullnat en massa från ingenstans!Anonym (.) skrev 2025-10-16 08:45:06 följande:Mår du bra i övrigt tror jag inte att du behöver oroa dig. Bäbis växer jättemycket nu och det är vanligt att samla på sig vätska.
När har du nästa MVC-tid? Om det inte är allt för långt bort kan nog känna lugnet och vänta tills dess. Är du väldigt orolig så kontakta din barnmorska, inte för att jag tror att det är något galet utan bara för att få sinnesro för din egen skull.
Har tid hos henne på måndag som tur är! -
Okey!! 🙂 Ska dit på måndag och då kommer hon ju mäta magen och om något avviker med sf måttet lär hon märka de då!Anonym (Mia) skrev 2025-10-16 09:53:40 följande:I kombination med ökande SF_mått så kan det vara avvikande med snabb viktuppgång om man börjar utveckla polyhydramnios.
Dvs onormal produktion av fostervatten.
Men det kommer din BM att hålla koll på.
Får nog bara lugna ner mig lite och vänta in måndagen -
Från v 32 och framåt samlade jag på mig vätska och fick elefantfötter. Vaderna blev som stockar och jag kunde bara ha min allra största kjol och badtofflor på slutet.
Tappade 12 kilo på förlossning+ första tre dagarna. Sen var det 15 kilo kvar, dem gick jag ner på 5 månader med styrketräning och rörelse ute.
Så jag blev ändå pigg och normalviktig igen, så försök att inte oroa dig för mycket. Du har tid att lösa de extra kilona med amning och träning.