• Anonym (Psycobruden)

Kan inte vuxna människor välja själva???

Jag träffade en man på äldre dar, vi är 40+. Vi ser oss som kk/särbo. Exklusiva men ändå inget att gå ut med eller skylta med. Min familj bryr sig inte direkt, bara jag mår bra. De har träffat honom förutsättningslöst några gånger.
    Förra julen firade vi ihop bara han och jag och det var supermysigt! Så får han värsta hat-messet från sin syrra, fullt med hat och okvädningsord. Det har h-ord och f-ord om "din jävla psycobrud som vänder dig helt mot oss!!", alltså jag.... Jag skulle visst dessutom ha gömt nåt jävla julkort från hans morsa med hans inbjudan till julfirande. Det kortet damp ner i brevlådan i mellandagarna... Han hade sagt att han "firar med en vän" till familjen men det var visst inte poppis från systern, att inte få veta vem och var. Samt att "Vi firar ALLTID med mamma och pappa!!!!!!". Han klippte med systern direkt. Jag kunde väl önskat att han bad henne dra åt helvete först, men... 
    Kan inte en snart 50-årig karl få välja själv vem han umgås med och firar jul med utan att en 50+-syrra ska skicka hat-mess för att han inte gör som hon vill?? 
    Tanken slog mig nu då det snart är jul igen och jag funderar på att kontakta hans morsa och säga att hon skickar det där jävla julkortet med inbjudan i tid i år så systern inte behöver kalla mig "hora", "fitta", "psyco-brud" och allt vad det var! Skulle ni bli komplett rasande om ert evigt ensamma syskon plötsligt valde att umgås med "en vän" istället för med er?

• Svar på tråden Kan inte vuxna människor välja själva???
  • Anonym (Ok)

Nej jag skulle inte bli arg. Däremot hade jag undrat om du kontaktat mig, undrat om du har alla hästar i stallet. 

• Anonym (Kia)

Det är något som inte är riktigt som det ska med systern, tror jag. 

Lite konstigt också av mamman att bjuda in till det årliga julfirandet på ett julkort. Pratar de inte med varandra? Trodde din sambo att det var inställt när kortet inte dök upp? 

Fick mamman veta att kortet kom fram för sent? 

• Jemp

Nej men förmodligen rätt sur om du hade kontaktat mamman som du skriver att du funderar över.

• Anonym (Kia)

Och jag håller med övriga om att inte kontakta mamman. Den kontakten får din särbo sköta. 

• Mandel

Först och främst tycker jag att du har ett ganska omogen ton i ditt inlägg och lägger dig på samma nivå här som hans syster har gjort mot er.
    Får därför känslan av att det är mer bakom än att mannen endast valde att avstå julfirandet med systern för att alla dessa okvädesord ska hagla över och om dig, men jag kan så klart ha fel..

Annars är jag helt med på att väldigt många - både män och kvinnor, beter sig helt galet irrationellt och omoget på ett vis som definitivt inte gynnar dem i det långa loppet utan bara är kontraproduktivt.

Tyvärr är det väldigt ofta män låter sig styras av sina kvinnor för "husfridens skull" alternativt för att de vill ha en kvinna så de slipper vara ensamma - få ha sex.
    Ser det lite för ofta bland vänner och vet alldeles för många fall där mannen tagit avstånd/särbehandlat sina barn osv för att nya kvinnan krävt det.

Kan det hänt något tidigare i mannens liv som påverkat hans omdöme så det är därför systern taggar igång direkt?

Enklast för att slippa tjafs och drama är att mannen hör av sig till sin mamma/syster redan nu och frågar hur de tänker inför jul och att han i samma veva då talar om vad ni två har tänkt er så att han/ni kan eller kan inte vara med vissa dagar.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Kvinna)

Ibland får man bara acceptera att folk är knäppa. Din särbo får rodda i det där, det är inte ditt ansvar.

• Anonym (Linnea)
    Anonym (Psycobruden) skrev 2025-10-16 23:48:55 följande:

Skulle ni bli komplett rasande om ert evigt ensamma syskon plötsligt valde att umgås med "en vän" istället för med er?

Jag hade blivit ledsen över att syskonet inte ville fira jul med mig, och ledsen över att bli hållen utanför hens liv. Men jag hade inte hävt ur mig könsord och elakheter för det.
  • Anonym

1. Du ska INTE kontakta mamman
    Låt din vän sköta kontakterna med sin släkt

2. Be din vän att inte säga till dig vilka otäcka sms han får av sin syster. Han behöver inte vidarebeforda okvädningsord till dig.

Förmodligen är systern inte stabil i psyket. Det bästa du kan göra är att hålla dig helt utanför och inte kliva in i geggan

• Anonym (ROFFA)

Jag träffade en man på äldre dar, vi är 40+. Vi ser oss som kk/särbo. Exklusiva men ändå inget att gå ut med eller skylta med. Min familj bryr sig inte direkt, bara jag mår bra. De har träffat honom förutsättningslöst några gånger.
    Förra julen firade vi ihop bara han och jag och det var supermysigt! Så får han värsta hat-messet från sin syrra, fullt med hat och okvädningsord. Det har h-ord och f-ord om "din jävla psycobrud som vänder dig helt mot oss!!", alltså jag.... Jag skulle visst dessutom ha gömt nåt jävla julkort från hans morsa med hans inbjudan till julfirande. Det kortet damp ner i brevlådan i mellandagarna... Han hade sagt att han "firar med en vän" till familjen men det var visst inte poppis från systern, att inte få veta vem och var. Samt att "Vi firar ALLTID med mamma och pappa!!!!!!". Han klippte med systern direkt. Jag kunde väl önskat att han bad henne dra åt helvete först, men... 
    Kan inte en snart 50-årig karl få välja själv vem han umgås med och firar jul med utan att en 50+-syrra ska skicka hat-mess för att han inte gör som hon vill?? 
    Tanken slog mig nu då det snart är jul igen och jag funderar på att kontakta hans morsa och säga att hon skickar det där jävla julkortet med inbjudan i tid i år så systern inte behöver kalla mig "hora", "fitta", "psyco-brud" och allt vad det var! Skulle ni bli komplett rasande om ert evigt ensamma syskon plötsligt valde att umgås med "en vän" istället för med er?

Den kvinnan måste vara ett komplett psykfall. Riktigt störd. Har du träffat henne?
  • Anonym (Psycobruden)

Tack för trevliga svar, ska försöka svara så gott jag kan!

Jag ska såklart INTE kontakta mamman, jag skrev det lite i affekt och med ett försök att skämta till det för att beskriva situationen att JAG fick skulden för att ett julkort med en inbjudan inte kom fram i tid. Så det är ju lite kul att systern fäster så stor vikt vid det jävla julkortet.

De har alltid firat ihop så allt hängde inte på julkortet, även om den generella inbjudan brukar komma den vägen. Han sa ju att han skulle "fira med en vän i år", men ändå messade syrran på julafton "Var är du?????". Han svarade "Fråga mamma"... Då kom nåt svar om att "Vi firar ALLTID med mamma och pappa!!" och drog sen näradöden-argumentet, "Vem vet hur länge till de lever!!".

I mellandagarna kom sen hat-messet. "Nu kan jag inte hålla käften längre!!".

Det finns väl såklart en bakgrund att han firat med sin familj "i brist på annat". Sen har han gått ut på krogen på kvällen, men böjar bli en aning för gammal för det. Han är den de kunnat räkna med. Flytthjälp, skjuts etc.

Han och systern är som katt och råtta. Tänk er två förvuxna barn. Finns det nåt att "poke'a" så måste man göra det. Jag försvarar ingen där. Men att man absolut MÅSTE dra upp politik och andra ämnen där man vet att man är helt oense, på familjesammankomster... Pappan är likadan. Han har ju liksom inte trivts och alltid åkt i förtid.

Som jag skrev så vill systern ha koll. Hon tappar fotfästet när brorsan umgås med nån och hon inte får vara involverad. Inte få veta vem det är, bli ignorerad, inte få styra och ställa. Jag känner inte att hon är helt som hon ska, nej. Byter vänner som en annan byter strumpor, typ. Nej, jag har inte träffat henne. Skulle inte känna igen någon i hans familj om jag såg dem på stan.

Livet har ju förändrats i och med att vi umgås. Resor krockar med födelsedagar etc. Så visst hänger han inte med familjen som förr. Men det är ju liksom inte MITT fel! Jag kollar väl inte hans kalender när jag föreslår en aktivitet, frågar om han vill följa med bara! Men gör det MIG till en styrande bossig bitch som inte låter honom umgås med familjen??

Jag inser ju allt mer att problemet ligger hos honom men som familj skulle nog jag ändå känna att det var kul om man träffar någon och inte bli förbannad för att man inte står i givakt på högtider och födelsedagar som man gjort förr. Jag hade ju möjligtvis skällt ut släktingen, men absolut inte dess sällskap!

• Anonym (Hmm..,,)

Skäms din särbo över dig? Annars låter det märkligt att han håller dig så hemlig och att han inte ville "visa" dig för familjen eller ens berätta om dig. Du är bara "nån vän", skulle inte uppskatta det där och förstår att syrran undrar vad han sysslar med.

• ResanTillMelonia

Vem skickar julkort nowadays?
  • Anonym (Hmm..,,)

Han verkar ju vara en väldigt konstig typ själv. Av vilken anledning visar han eller berättar om detta mess för dig? Kollade du "av misstag" igenom hans telefon? Finns liksom inget positivt för honom, dig eller er "relation" att du ens ska veta detta.

• Anonym (ROFFA)
    ResanTillMelonia skrev 2025-10-20 18:49:47 följande:
    Det knäppa är att avsändaren inte kan tänka tanken att det kanske inte nådde fram i tid.
    Att systern tog det för givet.
  • ResanTillMelonia
    Anonym (ROFFA) skrev 2025-10-20 19:00:20 följande:
    Det knäppa är att avsändaren inte kan tänka tanken att det kanske inte nådde fram i tid.
    Ok, aja det spelar ingen roll. Själv bryr jag mig inte så mycket om julen osv. Förstår inte varför det är så himla
    vikrigt av 364 andra dagar på året
  • Anonym (Psycobruden)
    Anonym (Hmm..,,) skrev 2025-10-20 00:12:07 följande:

Skäms din särbo över dig? Annars låter det märkligt att han håller dig så hemlig och att han inte ville "visa" dig för familjen eller ens berätta om dig. Du är bara "nån vän", skulle inte uppskatta det där och förstår att syrran undrar vad han sysslar med.

Fast det är vad vi har kommit överens om.
    Umgås, "benefits", men inte på nåt sätt vara "ett par" offentligt. Just för att slippa familjeproblem, men det gick ju sådär....
  • Anonym (Psycobruden)
    ResanTillMelonia skrev 2025-10-20 18:49:47 följande:
    Jaa hans morsa uppenbarligen. Vad ska jag göra åt det?? Fast jag skickar också julkort. Lite mysigt ändå.
  • Anonym (Psycobruden)
    Anonym (Hmm..,,) skrev 2025-10-20 18:59:58 följande:

Han verkar ju vara en väldigt konstig typ själv. Av vilken anledning visar han eller berättar om detta mess för dig? Kollade du "av misstag" igenom hans telefon? Finns liksom inget positivt för honom, dig eller er "relation" att du ens ska veta detta.

Så kan det vara men nu är det som det är. Jag fick veta och har definitivt inte "kollat igenom hans telefon av misstag", U wish va....
  • Anonym (Psycobruden)
    Anonym (ROFFA) skrev 2025-10-20 19:00:20 följande:
    Det var ju inte avsändaren av julkortet som blev förbannad, han hade sagt att han inte skulle komma utan julkort, det var systern som det brann i skallen på och drog upp att "din jävla psycobrud säkert slängt julkortet" som inte ens kommit.. 
  • Anonym (Psycobruden)
    ResanTillMelonia skrev 2025-10-20 19:05:17 följande:
    Ok, aja det spelar ingen roll. Själv bryr jag mig inte så mycket om julen osv. Förstår inte varför det är så himla
    vikrigt av 364 andra dagar på året
    Kul att det hela ändå engagerar så du känner att du måste gå in och kommentera otrevligt.
Svar på tråden Kan inte vuxna människor välja själva???