Anonym (Peoo) skrev 2025-10-18 10:32:48 följande:
Under andra halvan av 1900-talet var många mammor hemma på hel- eller deltid. Det ger helt andra möjligheter att hinna med saker som måste göras och samtidigt ta hänsyn till barnet. Det kan få ta en timme att klä på sig osv, för man har ingen tid att passa.
Alltså nä, det där upphörde i princip runt 1975 med oljekrisen osv, för det gick inte längre att leva på en lön.
Min mamma har alltid jobbat heltid, mina morföräldrar fick passa mig under förskoleåren. Jag gick i skolan på 80-talet och den enda jag någonsin känt som hade sin mamma hemma heltid var en granntjej, de var foträta socialdemokrater av den gamla stammen.
Farsan hade brynja under skjortan, jobbade på kommunen och kunde inte ens koka ett ägg. Mamman skötte hushållet, sydde alla familjens kläder själv och bakade kakor i tusental, samt lagade vitkålssoppa, ärtsoppa och bruna bönor i långa banor. De odlade själva bönor och ärter och tomater, bland annat. Men i mitten av 80-talet fick även hon börja jobba deltid i butik, för ekonomin gick inte ihop längre.
Min kompis fick då gå hem på lunchen i högstadiet och värma mat åt lilla pappa, för inte kunde han förväntas värma sina pannbiffar själv inte. Sånt har man väl kvinnfolk till?
Jag tyckte de var fascinerande gammaldags.